Dagens trening

Tips til sko?

Litt OT dette, men kan noen gi meg noen tips om gode jogge/tursko til bruk på stier og i ulendt terreng?
Jeg veier over 0.1tonn så jeg er ute etter et par sko med virkelig god demping, blir rask gange i starten for å bli vant til å røre meg litt og jogging når jeg er klar for det.

God demping.
Gjerne goretex.
Bra grep.
Bør holde 1 sesong/6mnd.
Budsjett på max 3K.

Birken

Noen som skal gå Birken på lørdag? Skisesongen min har vært preget av mye sykdom, så jeg må gå på seedingen fra Birken 2012 og starter i pulje 11.
Jeg er 18 år og satser egentlig på skiskyting, men synes det er kult med lange løp og avslutter/starter neste sesong med Birken.

Litt OT dette, men kan noen gi meg noen tips om gode jogge/tursko til bruk på stier og i ulendt terreng?
Jeg veier over 0.1tonn så jeg er ute etter et par sko med virkelig god demping, blir rask gange i starten for å bli vant til å røre meg litt og jogging når jeg er klar for det.

God demping.
Gjerne goretex.
Bra grep.
Bør holde 1 sesong/6mnd.
Budsjett på max 3K.

Hvis du ikke vet hvordan bena dine ser ut når du løper vil jeg anbefale deg å ta en tur til Løplabbet. Grunnen til det er at du kan unngå mye skader på kroppen ved å velge sko med riktig pronasjon. Personlig så overpronerer jeg pga en ankelskade som 10åring og har siden det fått løplabbet til å hjelpe med riktig modell flere ganger.

Så over til tipset. Jeg bruker disse: Inov-8 Footwear Roclite 312 GTX
De gir veldig godt grep i skogen, særlig på vått underlag og hittil har de holdt bra (bedre enn Asics Kayano som jeg har hatt ørten par av). De er også i goretex og under 3K i pris. Eneste som disse ikke oppfyller er dempingen, men de er bygget på en annen måte. De har lavere hel slik at du løper mer på framfoten, noe som er mer riktig og kroppen demper bedre selv. Jeg løper ikke mye i mine, men bruker de aktivt som en god tursko og føler ikke at de mangler demping kontra Kayano som jeg er vant med fra før. Min søster derimot jogger ukentlig i åsene rundt Bergen i makne og det var hun som tipset meg om de.

Trener for å komme inn på Politihøgskolen til høsten.
Klarer 18 reps i benken med 60kg, men ikke en rep mer. Så må opprettholde styrken
Tar per dags dato 5 reps på hang-ups. Håper å øke til 10 da 9 er kravet for å rykke opp på middels på testene.
Svømming får jeg beste på trass i at jeg akkurat klarte løpetesten for 3 måneder siden.

Så det går i 4x4 på mølla. Hang ups synes jeg er noe dritt. Vannskelig å holde seg motivert. Hadde et pyramideprogram før, men stoppet progresjonen til slutt. Nå tar jeg 3 sets til failure og 5min pause. Veier snaue 95kg så er mye å dra opp over den stangen :)

Noen som skal gå Birken på lørdag? Skisesongen min har vært preget av mye sykdom, så jeg må gå på seedingen fra Birken 2012 og starter i pulje 11.
Jeg er 18 år og satser egentlig på skiskyting, men synes det er kult med lange løp og avslutter/starter neste sesong med Birken.

Ja, men du starter laaaangt foran meg ;) God tur og lykke til!

Kjører på med Elixia, komplettert med to timer trilletur igår.
Hva er fornuftige vekter på knebøy (stående fritt med stang på skuldre, dype)
og markløft, kjør med knærne bøyde og går dypt der med.

I benk "vet" jeg at ta sin egen vekt+ er bra og 100 er kult :)
Kjørt 60kg / 100kg nå (mest i mark)

Å ta sin egen vekt + i markløft og squats er vel også anerkjent som kult. Jeg startet med markløft for et år siden. Forsiktig i starten, men når jeg følte teknikken var inne raste jeg oppover i vekt. Endte med at jeg har gått ned igjen på grunn av vondt i ryggen/Dårlig teknikk.

"Bra" er vel 1,5 x kroppsvekt i knebøy og 2 x kroppsvekt i mark.

Før man har kommet "der" Så er vel egen kroppsvekt + 10-20-30 kg i knebøy og 1,5 x kroppsvekt i mark brukbart.

Selv er jeg 181 høy og veier ca. 75 kg, og jeg trener med 90 kg i bøy (ass to the grass) og 120 i mark. Vanlig benk har jeg aldri trent spesielt mye (i motsetning til nesten alle andre som begynner å trene), så der trener jeg vel med 26 kg manualer per i dag, ikke spesielt mye mao.

Redigert:
Takk for meget fyldige svar her, nei benk med stang er ikke prioritert. Særlig uinteressant blir det når jeg kjører solo uten spot.

Må få opp litt mere skrot på bøyen ser jeg og få på @Mathfjeld - handsker eller reimer til markløften ;)

Redigert av en moderator:
Takk for meget fyldige svar her, nei benk med stang er ikke prioritert. Særlig uinteressant blir det når jeg kjører solo uten spot.

Må få opp litt mere skrot på bøyen ser jeg og få på @Mathfjeld - handsker eller reimer til markløften ;)
Ville anbefalt deg å ikke bruke reimer, grepsstyrken kommer seg relativt fort når du trener en del mark.

Dersom du sliter med å holde stangen med pronert grep, så kan du eventuelt bruke alternert grep (en hånd opp og en hånd ned mot stangen). Bytt mellom settene for å bygget opp grepsstyrken og belaste jevnt.

Redigert av en moderator:
Gi fan i å løfte så tungt i starten, fokuser på teknikk. Løft riktig. Remmer og hansker, dropp det. Træler må man selvsagt ha og remmer svekker grepet. Bruk litt kalk om du glipper. Alt IMHO ;)

Edit: Lien kom meg litt i forkjøpet.

Redigert:
Your logics are impeccable.
Virker plutselig riktig så bra det opplegget,
og greppstyrke er en aldri så liten ting jeg trakter etter med trening
Kjører per default alternert, men skal bytte på litt

Your logics are impeccable.
Virker plutselig riktig så bra det opplegget,
og greppstyrke er en aldri så liten ting jeg trakter etter med trening
Kjører per default alternert, men skal bytte på litt
Jeg kjører selv pronert grep så lenge det lar seg gjøre uten at jeg kjenner at grepet begynner å slippe. Når jeg kjenner at jeg ikke klarer å holde med pronert grep bytter jeg til alternert. Har fungert bra for meg så langt, og nå klarer jeg å holde pronert grep på langt høyere vekter enn jeg klarte tidligere.

Jeg kjører selv pronert grep så lenge det lar seg gjøre uten at jeg kjenner at grepet begynner å slippe. Når jeg kjenner at jeg ikke klarer å holde med pronert grep bytter jeg til alternert. Har fungert bra for meg så langt, og nå klarer jeg å holde pronert grep på langt høyere vekter enn jeg klarte tidligere.

Når vi først har gode detaljdiskusjoner.
Har det noe å si om du holder handrygg eller handflate fremover på pronert grep?

Når vi først har gode detaljdiskusjoner.
Har det noe å si om du holder handrygg eller handflate fremover på pronert grep?
Pronert grep er med håndflaten mot kroppen, slik:

Pronert-grep-m-280x148.png

Motsatt kalles vel supinert grep, mens alternert er en blanding.