Seiko "Spork" SRP043

Medlem
20. juni 2012
Hei

Har i det siste blitt litt småhekta på dykkerklokker, og snubla over en klokke jeg har VELDIG lyst på ved navn Seiko "Spork" SRP043,.
Eneste problemet er at de tydligvis har slutta å produsere disse, ser de har en som heter Sumo (som er relativt lik men uten Nummerene).

Noen som vet om "Spork" er å få tak i noe sted? Eller om det er noen andre alternativer?

Det jeg hovedsaklig ser etter er en rimelig Automatisk klokke som er litt stor :) Helst med lenke, men går med gummireim og..

-Erikssen

Legg ut en wtb på kjøp/salg-sidene, så kanskje noen vil selge sin. Det er flere som har en her inne. (Bl.a meg, men jeg har vel forsåvidt ingen planer om å selge min ...)

Her er en brukt uten lenke, men det kan skaffes.

Jeg tror faktisk også Alf Lie på Aker Brygge har denne i butikken, riktignok til en noe stivere pris enn de har gått for på nettet.

Til dere som har/har hatt en spork, hvordan er den i forhold til Sumoen? (Sbdc001).
Liker godt at Spork'n er så lett leslig (p.g.a tallene), den har også tilsynelatende breiere lenke enn Sumoen?
Sumo har vell et bedre urverk som kan "hackes" også og ligger litt over i pris?

Hvilke andre alternativer har man til automatisk dykkere med litt størrelse på? (Og i den prisklassen).

-Erikssen

Til dere som har/har hatt en spork, hvordan er den i forhold til Sumoen? (Sbdc001).
Liker godt at Spork'n er så lett leslig (p.g.a tallene), den har også tilsynelatende breiere lenke enn Sumoen?
Sumo har vell et bedre urverk som kan "hackes" også og ligger litt over i pris?

Hvilke andre alternativer har man til automatisk dykkere med litt størrelse på? (Og i den prisklassen).

-Erikssen
Har hatt Spork og Orange Monster, disse to mot hverandre vinner Sporken overlegent.
Jeg har til gode å finne noen klokke som har slik god kvalitetsfølelse, finish og overbevisende design/autentisitet som dykker til den prisen (eller to- og treganger den prisen)

Min anbefalling blir løp&kjøp!

Jeg synes Sporken er finere enn Sumoen, og har aldri savnet hack og muligheten til å trekke den for hånd. Skjønner ikke helt poenget når den er automatic. Ellers er de vel ganske like i størrelse. Begge er 20mm mellom lugsene.
Har ikke erfaring med uniwatches, men det står at klokken er utsolgt ...
Hvis du ikke er redd for å kjøpe brukt ville jeg hatt litt is i magen og ventet litt. Burde være mulig å få tak i en pent brukt Spork til 1800-2000,-

Ser denne er så og si utsolgt overalt, veldig rart de har den inne på aker brygge da? Må være p.g.a den stive prisen (4600kr) ?? :)
Syntes det blir litt mye å gi for en klokke som jeg ser har ligget til rundt 2000 på CreationWatches.com før de sluttet å produsere den..

-Erikssen

Ser denne er så og si utsolgt overalt, veldig rart de har den inne på aker brygge da? Må være p.g.a den stive prisen (4600kr) ?? :)
Syntes det blir litt mye å gi for en klokke som jeg ser har ligget til rundt 2000 på CreationWatches.com før de sluttet å produsere den..

-Erikssen
Prisen på denne hos Lie er absolutt i høyeste lag. Her ville jeg tatt eBay-til hjelp eller søkt gjennom salgsannonsene på store urfora som forums.watchuseek.com, med allt av forsiktighetstilltak som hører til og godt kjøpsvett så er det en trygg sak.

Bortsett fra den linken Krille postet (en med skinnreim og litt riper i glasset osv fra Ebay) så fant jeg svært lite. Ser Orient har en klokke som heter Mako 2 som er i samma størrelse og sånn som Spork'n, men har mye dårligere lume og mangler de fete tallene som Spork'n har :)

Planen var og anbefale deg en Mako 2, men nå fant du jo den på egenhånd:)

Mako 2 eller XL som den også heter har jeg selv og er meget fornøyd med når man tenker hva man betaler for den. Når det kommer til det negative så må det være at lumen er dårlig og lenken har ikke solid endlinks. Men uansett så er det mye klokke for pengene. Mener jeg fikk momset min inn for ca 1300.

Planen var og anbefale deg en Mako 2, men nå fant du jo den på egenhånd:)

Mako 2 eller XL som den også heter har jeg selv og er meget fornøyd med når man tenker hva man betaler for den. Når det kommer til det negative så må det være at lumen er dårlig og lenken har ikke solid endlinks. Men uansett så er det mye klokke for pengene. Mener jeg fikk momset min inn for ca 1300.

Har to Orient og er veldig godt fornøyd med dem. Bang for bucks så det holder. Var i Tigerstaden i sommer og var innom Alf Lie og prøvde på hånden en Spork som de hadde inne. Mye godfølelse, veldig flott ur! :)

Jeg har begge. 2 flotte ur som nevnt av flere her. Begge oppfyller kriteriene dine til å være litt stor. Jeg vil anbefale "sporken". Evt vent til noe dukker opp i salgs forum.
null.jpg

Syntes nesten det så ut som Orient'en var større enn Spork'n jeg? Men de arabiske tallene + seiko sin lume er nok det som gjør jeg faller mot seiko. Men skal ikke se bortifra at det blir en Orient engang også :) .. Har sett litt på Sumoen også, men liker ikke hvordan lenka er festa til klokka,.

MEN: HAR fått et tilbud om å kjøpe en Spork fra England i perfekt tilstand fra en 'Tony Gray' som skal ha 302 GBP for den (290for klokka, 12 for shipping). Dette blir noe sånn som 2770 Nok. Denne skal visstnok kun ha vært i bruk 2 ganger, og han har lagt med noen bilder av en strøken klokke.
Er dette en god deal? Eller bør jeg dra på aker brygge å kjøpe en splitter ny med 5 års reklamasjons rett og norske papirer for 4600nok? :)

Og når jeg handler mot en privatperson sånn i Utlandet, får jeg tilbake pengene hvis jeg betaler med paypal og mottar f.eks en murstein i posten?

-Erikssen-

Syntes nesten det så ut som Orient'en var større enn Spork'n jeg? Men de arabiske tallene + seiko sin lume er nok det som gjør jeg faller mot seiko. Men skal ikke se bortifra at det blir en Orient engang også :) .. Har sett litt på Sumoen også, men liker ikke hvordan lenka er festa til klokka,.

MEN: HAR fått et tilbud om å kjøpe en Spork fra England i perfekt tilstand fra en 'Tony Gray' som skal ha 302 GBP for den (290for klokka, 12 for shipping). Dette blir noe sånn som 2770 Nok. Denne skal visstnok kun ha vært i bruk 2 ganger, og han har lagt med noen bilder av en strøken klokke.
Er dette en god deal? Eller bør jeg dra på aker brygge å kjøpe en splitter ny med 5 års reklamasjons rett og norske papirer for 4600nok? :)

Og når jeg handler mot en privatperson sånn i Utlandet, får jeg tilbake pengene hvis jeg betaler med paypal og mottar f.eks en murstein i posten?

-Erikssen-
paypal er en sikkerhet ja... men klokken er litt stivpriset.Spork med lenke er nok å foretrekke når du evt kjøper. Du må nok ut med moms til staten plus enkel fortollingsgebyr til posten.gå inn på toll.no Der kan en enkel kalkulator beregne hva du må betale i moms.

Shit, regna ut nå.. Så ut til å komme på rundt 3500-3600. Da blir det fort VELDIG dyrt å få tak i en slik med mindre man får tak i en fra en norsk selger.. Da er man plutslig bare en tusenlapp unna hva den ville kostet på aker brygge ;) (ny, med 5 års reklamasjon og 2 års garanti)

Regner med at det ikke er så veldig trygt å få noen til å sende som "Gave" heller? .. Dersom selger oppgir full pris på sending, vil jeg da få noe igjen av Paypal dersom jeg mottar en Murstein eller noe istedetfor klokka? :)

Bruker du paypal og noe går galt med handelen så er det sikkert at du får pengene tilbake. Det tar dog litt tid da paypal gir selger tid til å forklare seg. Du må gi god bevis på at du har mottat murstein og ikke klokka ...evt åpne pakken ved posten, bekreftelse fra personalet ved postkontor osv...
Er ikke helt sikker men å merke pakke som gave går til en viss sum rundt 1000 nok

Redigert:
Tar en liten morgen-politi og peker til: Regler og bruk av tidssonen.no
Lovbrudd
Lovbrudd, eller råd, tips eller annen informasjon som oppfordrerer eller kan benyttes til å fasilitere lovbrudd, skal ikke diskuteres. Dette inkluderer unndragelse av merverdiavgift.

Men med det sagt, 3600 pent brukt fra England eller 4600 fra Norsk, godt likt, forhandler.
Her gir svaret seg selv, men du skal ganske greit kunne finne en pent brukt på eBay/Watchuseek til under det tenker jeg.

Da har jeg pruta og styra, og regnet ut at med fortolling, porto og hele pakka så endte jeg til slutt opp med 3000 kr. I følge eier har han kun brukt denne klokka 2 ganger i max 1 time totalt (da han syntes den var litt for stor/tung). Den skal være i perfekt stand, og eske, kvitteringer, stemplet seiko garantikort osv følger med.

Vet dette er mye penger for en brukt Spork, men de er jo ikke akkurat lette å finne i denne tilstanden lenger. Og jeg syntes det ble litt vell dyrt å betale 4700 for hos Alf Lie :)

Er veldig spent på dette kjøpet, mitt første bruktkjøp på klokkefronten. Holder dere oppdatert jeg :)