Selvservice på Seiko 6139-6002

Medlem
5. mai 2012
Innlegg
39
Sted
Bergen
Jeg er i besittelse av to stk Seiko 6139 - 6002 (Col. Pogue). Det ene er i veldig god stand, hvor urverket har vært i lite bruk og dermed ikke veldig slitt. Det andre derimot, kjøpte jeg på eBay og bærer kjipe preg på at mekanismen er svært sliten. Turen gikk da til de lokale urmakerne for å høre hva det eventuelt ville koste, og det gikk temmelig hardt for seg. 5000,- for å sende det inn til Seiko, 3500,- for å gjøre det i butikk såfremt de fikk tak i deler.

For meg er det utelukket å bruke så mye penger på en klokke jeg betalte 60$ for. Jeg vet strengt tatt at man får det man betaler for, men men. Spørsmålet mitt går vel på det kosmetiske isteden, ettersom klokken er fullt funksjonabel. Er det noen her som har erfaring ved utbytte av bla. krone, ytterbezel og lignende? Som dere kan se på bildene er kronen uorginal og ytterbezel svært slitt og falmet. Er slikt noe jeg burde kunne fikse selv?

WP_000096.jpg


WP_000097.jpg
 
Jeg er i besittelse av to stk Seiko 6139 - 6002 (Col. Pogue). Det ene er i veldig god stand, hvor urverket har vært i lite bruk og dermed ikke veldig slitt. Det andre derimot, kjøpte jeg på eBay og bærer kjipe preg på at mekanismen er svært sliten. Turen gikk da til de lokale urmakerne for å høre hva det eventuelt ville koste, og det gikk temmelig hardt for seg. 5000,- for å sende det inn til Seiko, 3500,- for å gjøre det i butikk såfremt de fikk tak i deler.

For meg er det utelukket å bruke så mye penger på en klokke jeg betalte 60$ for. Jeg vet strengt tatt at man får det man betaler for, men men. Spørsmålet mitt går vel på det kosmetiske isteden, ettersom klokken er fullt funksjonabel. Er det noen her som har erfaring ved utbytte av bla. krone, ytterbezel og lignende? Som dere kan se på bildene er kronen uorginal og ytterbezel svært slitt og falmet. Er slikt noe jeg burde kunne fikse selv?

WP_000096.jpg


WP_000097.jpg

Om du klarer å fikse deler er krone/stem og bezel ikke noe problem om du har svinget rundt med ett skruhjern og to tidligere. Jeg tar ofte av og på bezelen på min seiko 007 når jeg kjeder meg på jobb, en kniv er alt som skal til :)
 
Om du klarer å fikse deler er krone/stem og bezel ikke noe problem om du har svinget rundt med ett skruhjern og to tidligere. Jeg tar ofte av og på bezelen på min seiko 007 når jeg kjeder meg på jobb, en kniv er alt som skal til :)

Hvordan er prosessen med å skifte ut hendene? Jeg har søkt meg rundt på nettet etter fremgangsmåter på ehow og google, men fant ikke noe særlig illustrerende. Jeg vil anta at dette er vanskeligere?
 
Hvordan er prosessen med å skifte ut hendene? Jeg har søkt meg rundt på nettet etter fremgangsmåter på ehow og google, men fant ikke noe særlig illustrerende. Jeg vil anta at dette er vanskeligere?

Ja dette er litt mer innviklet. Å få hendene av er en grei oppgave, men når de skal på må man ikke presse de for hardt ned. Da kan man utvide hullene i hendene og de vil muligens falle av.
 
Ja dette er litt mer innviklet. Å få hendene av er en grei oppgave, men når de skal på må man ikke presse de for hardt ned. Da kan man utvide hullene i hendene og de vil muligens falle av.

Okei, jeg tror jeg prøver meg fram og lærer heller av skade. Det er jo tross alt ingen krise om noe skjer med klokken. Er jeg heldig klarer jeg å pusse den opp kosmetisk i mye bedre stand :)

Takk for hjelpen!
 
Sikkert en liten jobb som lar seg gjøre på urmakerkurset, hvis du skal dit. Det som er mest tricky er å få viserne av og på etter min mening. Har flyttet et verk mellom to kasser en gang, lett som bare det, men viserene var ikke like rette etterpå siden jeg ikke brukte riktig verktøy. Dog ikke så farlig siden det var en gammel franken Vostok fra Ukraina.
 
Update

Har jobbet litt med klokken nå, for det mesteparten kosmetisk, men noe innvendig også.

Byttet krone til en aftermarket, men med orginal form. Nye fjærer til chrono-knappene. Ny ytter-bezel. På med nato-strap og vasket innvendig i klokken etter å ha tatt ut urverket o.l.

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd :)

WP_000123.jpg


Gi meg gjerne beskjed hva dere syns :) og hva jeg kan gjøre med den (jeg tenker å bytte ut hendene på den, og om mulig, indre bezel).

Forsåvidt trist at det er uorginal hånd på 30 min-viseren.
 
Godt jobbet. Jeg synes den ser bra ut som den gjør, men våger du å ta den enda lengre ut ønsker jeg lykke til :D

Takk! Ødelagte desverre en 6309-610A underveis ettersom jeg trengte noen deler til denne. Urverket der var heldigvis tilnærmet ødelagt. Var min første gang hvor jeg var ute og fikset på klokke, men det gikk veldig greit. Heldig for meg at japanske klokker tåler mye.