Moore's samling

Jeg har i dag tatt meg tid til å lese og ikke minst titte på bildene i denne tråden. En usedvanlig variert og spennende samling. Jeg må si at jeg spesielt liker din begrunnelse for hvorfor samlingen er som den er. Her er det verken pengeplassering eller gleden av å kunne opplyse medasylanter om at man har et tosifret antall red-sub´er som står i sentrum. Det er utelukkende interessen for urene, samt det å ha noe til enhver anledning, som er i fokus.

Takk for nydelige bilder og meget informativ tekst! :)
 
Jeg har i dag tatt meg tid til å lese og ikke minst titte på bildene i denne tråden. En usedvanlig variert og spennende samling. Jeg må si at jeg spesielt liker din begrunnelse for hvorfor samlingen er som den er. Her er det verken pengeplassering eller gleden av å kunne opplyse medasylanter om at man har et tosifret antall red-sub´er som står i sentrum. Det er utelukkende interessen for urene, samt det å ha noe til enhver anledning, som er i fokus.

Takk for nydelige bilder og meget informativ tekst! :)


Stor takk for meget hyggelige ord, Risti4life!
Med en viss interesse for både manufaktur og historie, synes jeg det er naturlig med noen ord om motivasjonen til at enkelte ur er "inne" i samlingen, - og andre er "ute".

Heldigvis endres jo både preferanser og prinsipper underveis. Da vil det alltid være rom for nye tilskudd på stammen, mens andre vil få den tunge beskjed om at de har uttjent sin plikt, og ønskes lykke til videre hos ny lidenskapelig eier.

Jeg vil uansett holde fast ved innretningen og "den røde tråden".
"The tricky part" er likevel at det "alltid" er et par tre ur på ønskelisten, og av det den frustrerende øvelse det er å balansere samlingen på et anstendig volum.
For jeg er fortsatt "dead-set" på at 10-12 ur er det maksimale samlingen bør inneholde av hensyn til en jevnlig sirkulasjon og brukstid.

Men, jeg overlater til fremtiden å vise om akkurat det prinsippet overlever.....;)
 
Nymåne.....

En liten stilstudie av månefasen på en dag som dette.

Under nymåne ligger månens mørke side mot jorden, og er følgelig ikke synlig. Månen ligger da mellom jorden og solen, og er i såkalt konjunksjon med solen.

Klokkene er enig. :cool:



DSC_0218.jpg


DSC_0226.jpg


DSC_0226-1.jpg


DSC_0236.jpg


DSC_0235.jpg


DSC_0238.jpg


DSC_0221.jpg


DSC_0220-1.jpg
 
Takk for fantastiske bilder og nytt "siklemateriale"! Utrolig pent når kun stjernene er synlige og månen begynner sin syklus opp igjen... Definitivt to av de råeste/peneste urene som kan skaffes IMHO. :)
 
Som vanlig: fantastiske bilder!

Jeg kommer nok aldri til å eie noen klokker av dette "topp-kaliberet", så takk for at du deler nydelige bilder av de!

Alltid spennende å følge med på denne tråden.
 
Takk for fantastiske bilder og nytt "siklemateriale"! Utrolig pent når kun stjernene er synlige og månen begynner sin syklus opp igjen... Definitivt to av de råeste/peneste urene som kan skaffes IMHO. :)

Som vanlig: fantastiske bilder!
Jeg kommer nok aldri til å eie noen klokker av dette "topp-kaliberet", så takk for at du deler nydelige bilder av de!
Alltid spennende å følge med på denne tråden.

Takker så mye, og bare hyggelig å dele!

Spesielt hyggelig på merkedager som i dag, med nymåne. Derfor bildene.
Månefase som komplikasjon er i seg selv svært fascinerende å ha på urene, ettersom manufakturene konstruerer disse så forskjellige og så detaljrike.

Nymåne er egentlig et like interessant fenomen som fullmåne.
Begge inntreffer den ene dagen i måneden, og endrer karakter gjennom sine ulike faser ettersom solen lyser den opp.
Ved nymåne er vi i begynnelsen av månens syklus. En syklus som varer sine cirka 29 dager, 12 timer, 44 minutter og 2,9 sekunder.....

Men klokkene henger med på ferden.

Fascinerende stuff. Synes jeg. :cool:


moon-phases-101111-02.jpg



Siste fullmåne - og dagens nymåne:


DSC_0220.jpg



DSC_0221.jpg
 
Veldig fascinerende:) .. Trenger en complication skjønner jeg.

Den IWC'en er sinnsykt pen..sikle

Takker!

IWCn er et unikt ur.
Kan ikke si annet. Komplikasjonene i denne Perpetual Calendar er noe av det mest ekstreme og presise som er produsert.

Èn sak er det om måneden har 28, 29, 30 eller 31 dager, så er uret justert til å starte neste måned på 1 uten behov for manuell justering. I 100 år.
Da tar du det til din AD for en liten justering for de neste 100.

Månefasekalenderen er om mulig enda mer ekstrem.
Etter 577,5 år vil kalenderen avvike ca 1 dag ift månefasens reelle syklus i denne perioden. Da må du igjen ta deg bryderiet med å stikke innom din IWC-urmaker for en aldri så liten justering.
Og mest sannsynlig gjør etterslekten det for deg.

Men uansett; - med tanke på at månesyklusen gjennom en kalendermåned bruker 29 dager, 12 timer, 44 minutter og 2,9 sekunder, så er dette et ekstremt høyt presisjonsnivå.

Månefasekalender og evighetskalender er i sannhet en fascinerende komplikasjon.
;)
 
Veldig flotte bilder Moore, som mange skriver, veldig hyggelig at vi dødlige også får litt "nærhet" med slike mesterverk. Jeg skjønner godt om du gleder deg til den 29.02.2012.

OT: Lurer på om den personen som havnet i denne tråden ved å søke på "Dykkehjelm" fant det han lette etter.
 
Veldig flotte bilder Moore, som mange skriver, veldig hyggelig at vi dødlige også får litt "nærhet" med slike mesterverk. Jeg skjønner godt om du gleder deg til den 29.02.2012.


Stor takk, Mathfjeld!
Hyggelig bilder faller i smak.
Innimellom må de jo frem og foreviges, og en anledning som den månedlige nymåne kan ikke overses. Jeg er ikke tungbedd, og trenger ikke større påskudd enn det.
Men jeg må bare erkjenne det er vakre ur - begge på sine helt spesielle måter - hyggelige som de er å fordype seg i.

Ei heller den 29.02.2012 kan overses.
Måneden med 29 dager, der datoindikatoren skal vippe 3 posisjoner ved midnatt, frem til 01.03. Det skal bli en meget hyggelig seanse å få med seg. IWC Portuguese Perpetual Calendar i all sin unikhet.

DSC_0221.jpg


DSC_0235.jpg


DSC_0238.jpg



OT: Lurer på om den personen som havnet i denne tråden ved å søke på "Dykkehjelm" fant det han lette etter.

Det tviler jeg sannelig på.
Men forklaringen på hvorfor denne tråden dukker opp i søket, er jo grei nok, der jeg omtaler min nyanskaffelse Audemars Piguet Royal Oak, Dual Time nærmere.
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?2385-Moore-s-samling/page22:

"Royal Oak.
Historien bak navnet er et kapittel for seg. Inspirasjonen hevdes å gå via den engelske historie der tidligere Kong Charles II tok tilhold i en eik for å unnslippe opprørere, derav navnet ”Royal Oak”, hvorfra den engelske Royal Navy ga ett av sine skip samme navn – HMS Royal Oak. Det antydes at Genta ble inspirert av skyteskårenes formasjon i HMS Royal Oak, noe som utløste hans ide om designet på dette tidløse uret. En annen er at Genta fikk ideen etter en spasertur langs Lake Geneva, hvor han betraktet en dykkerhjelm, sammensatt med 8 skruer, og at dette gav ham inspirasjonen. Jeg lar gladelig myten leve videre. AP vil selv hverken bekrefte eller avkrefte den."


Jeg tror neppe det var dette vedkommende var ute etter.....8)
 
Ved et kjapt øyekast kan Pateken minne om en dykkerhjelm. Man ser det særlig godt på det siste bildet ditt, Moore.
Jeg har av en eller annen grunn fått det for meg at dette var et poeng for PP da denne klokken ble designet.
 
Ved et kjapt øyekast kan Pateken minne om en dykkerhjelm. Man ser det særlig godt på det siste bildet ditt, Moore.
Jeg har av en eller annen grunn fått det for meg at dette var et poeng for PP da denne klokken ble designet.


Du er nok inne på noe, Minuteman.

Ifølge historien (og myten) så var det til designet bak Royal Oak at den gamle dykkerhjelmen var et tema, mens porthullene i skipssiden var ideen bak Nautilus.
Men det er såvisst ikke umulig Gerald Genta beholdt inspirasjonen og tok den med seg inn på tegnebrettet til Nautilus istedet/også.
Nautilus kom jo på markedet bare 4 år etter Royal Oak, så ideer og de kreative tanker har nok fått gode muligheter til å flyte fritt.

Begge ur har uansett klare likhetstrekk der vi ser slektskapet mellom dem godt, og ikke minst i forhold til det maritime element med skyteskårene/porthullene i skipssiden.
Og eventuelt dykkerhjelmen.
Mytene vil nok leve videre.
Uansett er det en fascinerende del av historien til disse ikonene av noen ur.;)


DSC_0235.jpg


DSC_0229.jpg



DSC_0217.jpg


DSC_0238.jpg
 
Nå skal jeg være meget varsom med å motsi deg på dette Moore, men jeg har lest flere steder at Porthullene har inspirert Royal Oak.


The Royal Oak got its name from three of Britain's Royal Navy's warships that sailed between 1802 and 1939. Its relationship to ships can be seen in the porthole shaped bezel

http://www.finestwatches.com/blog/archives/14-A-Brief-History-of-the-Audemars-Piguet-Royal-Oak.html

Neida, frykt ikke....;)

Jeg kjenner meget godt historien til Royal Oak.
Poenget er at ifm Royal Oak-designet verserer det en myte om dykkerhjelmen - i tillegg til - den mer etablerte versjonen om porthullene.
Den er høyst reell, dog aldri verifisert. Genta skulle ha antydet dette også. Hevdes det.
Til Nautilus derimot, er ikke dette en del av den offisielle historien.



Edit:
Og her er hele teksten jeg har skrevet litt lenger opp i tråden...;)
"Royal Oak.
Historien bak navnet er et kapittel for seg. Inspirasjonen hevdes å gå via den engelske historie der tidligere Kong Charles II tok tilhold i en eik for å unnslippe opprørere, derav navnet ”Royal Oak”, hvorfra den engelske Royal Navy ga ett av sine skip samme navn – HMS Royal Oak. Det antydes at Genta ble inspirert av skyteskårenes formasjon i HMS Royal Oak, noe som utløste hans ide om designet på dette tidløse uret. En annen er at Genta fikk ideen etter en spasertur langs Lake Geneva, hvor han betraktet en dykkerhjelm, sammensatt med 8 skruer, og at dette gav ham inspirasjonen. Jeg lar gladelig myten leve videre. AP vil selv hverken bekrefte eller avkrefte den."
 
:oops:
Som Mathfjeld har bemerket er jeg litt tidlig ute med 40.års krise og har samtidig problemer med å lese det med liten skrift.
 
:oops:
Som Mathfjeld har bemerket er jeg litt tidlig ute med 40.års krise og har samtidig problemer med å lese det med liten skrift.


No problem, Eski!
Jeg var rimelig overbevist om at noe ikke var lest.
(Og 40-årskrise med potensielt redusert syn og uoppmerksomhet har jeg alltid trodd var forbeholdt det motsatte kjønn....)
:rolleyes: