Jeg blir så irritert!

Da hadde jeg klagd til selger da du ikke har fått det du har betalt for.
 
Den siste tiden har jeg forsøkt å sende og motta pakker med Posten og UPS og kom på denne tråden igjen...


Pakke nr 1 ble sendt av meg med Posten til Tyskland. Proformafaktura i to eksemplarer og ellers alt riktig utfylt. I skrivende stund er pakken på vei tilbake til meg etter å ha ligget tre uker på et tollager i Koblenz, uten at mottaker ble informert med hentelapp og uten at utlevering ble forsøkt. Legg til at Posten surret med eksportfortollingen, pakken ble liggende en uke på lager da den ansvarlige for pakken var syk (jøss, har de ansvarlige ansatte, tenkte jeg ;) ). Totalt har den vært 5 uker på tur, og det blir sikkert et par uker til før jeg kan forsøke sende den påny.

Pakke nr 2 ble sendt meg med UPS fra Tyskland 21. desember.. i skrivende stund leter UPS her i Oslo etter den. Sporingen tilsa at de både hadde vært hjemme hos meg uten å finne navnet mitt på ringeklokken (uriktig) og at de hadde forsøkt å ringe meg uten å få svar, også uriktig.. dette for en uke siden. Pakken inneholder en lader jeg avhenger av, men heldigvis klarte jeg å skaffe meg en erstatning.


Så langt leder FedEx min personlige kåring av beste fraktfører ;)
 
Det er en ting jeg ikke skjønner. (eller, det er jo mange ting jeg ikke skjønner men...)

Om jeg handler på ebay fra Kina/Tyskland/USA you name it har jeg ofte mulighet til å velge shipping for ca. 10 usd. MEN om jeg skal sende en pakke til Kina/Tyskland/USA koster det meg fort 500 kr? Hvorfor i alle dager er det slik, det er jo akkurat de samme personene som håndtere pakken bare i motsatt rekkefølge. Greit jeg ser poenget med Norsk moms, så vi legger den den da, 12.5 usd for å shippe en pakke fra Norge, neppe.
 
Det finnes kanskje et eller annet internasjonalt avtaleverk som tilsier at de "rike" landene til en viss grad subsidierer de lave prisene i utlandet eller at posten er "tvunget" til å frakte slik post?

Hadde Posten hatt anledning til det tipper jeg de hadde fakturert mottaker av post sendt med lav porto fra utlandet.

Men uansett, forskjellen i prisene er jo helt hinsides, jeg kan heller ikke si at jeg forstår det helt.
 
Jeg har skrevet litt om dette i Salon Privé, men for de av dere som ikke har tilgang der gjentar jeg det her.


Jeg skulle sende en klokke tilbake til Sinn for garantireparasjon. Jeg leser på posten.no, og ringer tilslutt til postens kundeservice fordi jeg ikke klarer å finne all informasjonen jeg trenger på nettsidene.

Posten har to tilbud til meg:

- jeg kan sende klokken som Carry On Cash. Prisen er 270 kroner. Da er imidlertid erstatningen ved forsvunnet pakke kun 400 kroner.
- jeg kan sende klokken som QuickPack. Prisen er 770 kroner. Hvis jeg betaler 170 kroner ekstra kan jeg få den forsikret opp til 16.000.

Jeg sjekker også på posten.se, og for å sende den til Tyskland med sporing og forsikring opp til 10.000SEK (8700NOK) skal de ha 144SEK (124NOK). Nå er jo riktignok Sverige medlem av EU, som sikkert gjør at det er litt lettere å sende en pakke fra Sverige til Tyskland enn fra Norge til Tyskland, men likevel.

Uten å bli helt Stutum må jeg jo si at jeg av og til lurer på hva f**n vi holder på med her i landet.
 
Vi bruker ihvertfall DHL her på jobben for alle småpakker som skal rundt om i europa og asia.
Tror ikke de prisene er så ille.. Med den post med forsikring som du nevner tror jeg det er billigere med DHL.
Vi sender ca 100 småpakker hver dag, å det har ikke vært noe trøbbel enda.. Kanskje ringe ditt å sjekke prisen?
 
Løsningen på "problemet" mitt (som jeg sikkert burde skrevet i forrige melding :p) var å forsikre klokken separat. Jeg kjøpte den billigste fraktmåten til posten - 270 kroner, i tillegg tegnet jeg verdisakforsikring hos If til 280 kroner året. Da er klokken forsikret både i posten opp og ned til Tyskland, og alt annet det neste året - tyveri, uflaks, idioti osv. :p
 
Bestillte 5stk pellicase fra USA, hadde ikke sporings nr. og glemte litt at disse var på vei, fikk beskjed fra selger om at de var kommet i retur. Påstått forsøkt utlevert, har til og med telefon nummer på døra så de kan ringe. Ikke hørt noen ting, og ikke mottatt pakkelapp.

Ellers har posten/bring kommet seg mye det siste året vil jeg påstå, sender og mottar ekspress pakker mange ganger pr. uke rundt på steder jeg er og jobber og opplever nå i mye større grad at dette kommer frem til riktig tid enn før. Iallfall om man er sør for Nordland.
 
Ekspresspakkene er et veldig, veldig annet produkt enn "normal" postpakke. Ekspresspakkene er fantastiske og relativt sett ganske greit priset.
 
Med expresspakken jeg fikk i dag klarte bring for første gang å levere på døren til rett tid. (Bare 2 timer for sent, det får være godt nok...!)

Ellers har jeg vært svært misfornøyd med bring.. Kronisk forsinket og full av tull når de har "forsøkt å levere".
Ene gangen fant de ikke oppgangen min.... Det er bare det at jeg bor i enebolig.......
 
Med expresspakken jeg fikk i dag klarte bring for første gang å levere på døren til rett tid. (Bare 2 timer for sent, det får være godt nok...!)

Ellers har jeg vært svært misfornøyd med bring.. Kronisk forsinket og full av tull når de har "forsøkt å levere".
Ene gangen fant de ikke oppgangen min.... Det er bare det at jeg bor i enebolig.......

Da er det ikke rart de ikke fant den, duh ;)
 
Klokken som jeg fikk i dag var levert av FedEx/Bring. Her i Stavanger kjører de faktisk pakken til nærmeste postkontor om de ikke finner adressen. I dette tilfellet ble jeg ikke ringt, og budet fant ikke adressen Jeg bor veldig sentralt i Stavanger og har et telefonummer, så det er spesielt. Men er glad for at pakken ble levert til nærmeste postkontor. Verre med TNT osv som tar med seg pakkene og kjører de ut dagen etterpå, eller at man må kjøre ekstra langt for å hente pakken.

I Oslo skal jo FedEx/Bring ta med seg pakken igjen om man ikke får tak i vedkommende.
 
Trekker frem denne tråden, da jeg nok en gang har opplevd at budet ikke leverer som det skal.

Har ventet på en klokke, som ble bestilt fra USA for en tid tilbake. Sporet den tilfeldigvis i dag, og da finner jeg ut at pakken ligger og venter på meg på postkontoret. I sporingen står det at den ble forsøkt utlevert på tirsdag, men da var jeg hjemme hele dagen, så det stemmer ikke. Det står videre i sporingen at mottaker ønsker å hente pakken på nærmeste postkontor, noe som heller ikke stemmer da de ikke har vært i kontakt med meg. Det lå heller ingen lapp i postkassen som fortalte at pakken nå er på postkontoret.

Har sendt dem en klage (igjen...). Tviler på at det nytter :(
 
Jeg har sagt det før og sier det igjen, her er det bare en ting som nytter: Legg ut felle for postmannen og så slipper du han ikke løs før han lover å bli snill gutt og gjøre jobben sin. Anbefaler snare eller fallgrop.
 
Trekker frem denne tråden, da jeg nok en gang har opplevd at budet ikke leverer som det skal.

Har ventet på en klokke, som ble bestilt fra USA for en tid tilbake. Sporet den tilfeldigvis i dag, og da finner jeg ut at pakken ligger og venter på meg på postkontoret. I sporingen står det at den ble forsøkt utlevert på tirsdag, men da var jeg hjemme hele dagen, så det stemmer ikke. Det står videre i sporingen at mottaker ønsker å hente pakken på nærmeste postkontor, noe som heller ikke stemmer da de ikke har vært i kontakt med meg. Det lå heller ingen lapp i postkassen som fortalte at pakken nå er på postkontoret.

Har sendt dem en klage (igjen...). Tviler på at det nytter :(

Opplevde det samme i går med en pakke fra USA (fedex overlevert til bring). Betalt ekstra til Bring for å få den hjem på dør, vi sitter og venter, og plutselig oppdateres sporingen om at pakken kan hentes på det lokale postkontor, og at den er forsøkt utlevert.

En skam. Og bortkastet penger, å få pakken levert på postkontor er jo en type leveranse som er betydelig billigere.
 
Jeg har nøyaktig samme erfaring med Bring. Jeg betaler for å få pakken hjem, men må hente den på postkontoret hver eneste gang. For et par år siden leverte de pakken, men til feil person. En person som hette "Grace" hadde kvittert for mottatt pakke og jeg var hjelpeløs. Det nyttet ikke å klage. Pakken og pengene mine var tapt. :(
Hvis mulig, unngå Bring.
 
Jeg har nøyaktig samme erfaring med Bring. Jeg betaler for å få pakken hjem, men må hente den på postkontoret hver eneste gang. For et par år siden leverte de pakken, men til feil person. En person som hette "Grace" hadde kvittert for mottatt pakke og jeg var hjelpeløs. Det nyttet ikke å klage. Pakken og pengene mine var tapt. :(
Hvis mulig, unngå Bring.

Wow, det må være en av de verste historiene jeg har hørt. Håper ikke det var en altfor dyr gjenstand du hadde på vei? :mad:
 
Jeg har nøyaktig samme erfaring med Bring. Jeg betaler for å få pakken hjem, men må hente den på postkontoret hver eneste gang. For et par år siden leverte de pakken, men til feil person. En person som hette "Grace" hadde kvittert for mottatt pakke og jeg var hjelpeløs. Det nyttet ikke å klage. Pakken og pengene mine var tapt. :(
Hvis mulig, unngå Bring.
Si meg, er det ikke en eller annen form for legitimasjonsplikt før utlevering eller deler de ut gods til hvem det måtte være?