Vintips

Gilde Non Plus Ultra er fantastisk! Den koster 520 på polet, og er mer en nyte-akevitt enn en matakevitt. Vi drikker den nesten som cognac, enten før eller etter hovedretten. Ellers er jeg glad i Linjeakvitt (begge), Gammel Oppland (hvis spesialversjonene som er lagret på vinfat kommer tilbake er de super), Simers Taffel og fjorårets nye favoritt var Morsa.

Simers Oslo-akevitt er også fin, og kanskje veldig ålreit som gave?
 
Gilde Non Plus Ultra er fantastisk! Den koster 520 på polet, og er mer en nyte-akevitt enn en matakevitt. Vi drikker den nesten som cognac, enten før eller etter hovedretten. Ellers er jeg glad i Linjeakvitt (begge), Gammel Oppland (hvis spesialversjonene som er lagret på vinfat kommer tilbake er de super), Simers Taffel og fjorårets nye favoritt var Morsa.

Simers Oslo-akevitt er også fin, og kanskje veldig ålreit som gave?

Takk for tips Krille, tror det blir en Gilde Non Plus Ultra, mest på grunn av navnet :) Nesten synd å gi den bort, men men. Skal man ha håp om å få jobb om noen år så må smøringen være jevn :)
 
Takk for tips Krille, tror det blir en Gilde Non Plus Ultra, mest på grunn av navnet :) Nesten synd å gi den bort, men men. Skal man ha håp om å få jobb om noen år så må smøringen være jevn :)

Dette er et veldig godt tips. Men som Krille sier; dette er noe du kan sammenligne med cognac eller annet man benytter som avec. I den anledning så er det også verdt å tipse om at Gilde i fjor begynte med en ny tradisjon, nemlig å utgi en ekstra modnet juleakevitt. Denne er priset litt over Non Plusen (500 for 50cl vs 520 for 70 cl), men i fjor var den bedre enn Non Plusen. Årets har jeg ikke smakt, men ser den ligger på polets hjemmesider. I fjor kom også denne flasken i en lekker eske.

Det som også er morsom med juleakevittene fra Gilde er at de smaker forskjellig vært år, og for meg har det blitt en tradisjon å sammenlikne årgangene (altså da de vanlige utgavene). Satser på at tradisjonen videreføres til de ekstra modnede i år :)
 
På et tidspunkt i sommer utbrøt jeg entusiastisk "jeg skal ALDRI mer drikke noen annen vin enn Vino Nobile"..... Mye mulig jeg da var kommet et stykke ned i flaska.

Haha, det kan jeg godt skjønne. Er ganske sikker på at det blir et par nye flasker av den der neste gang jeg er på polet:)
 
Når dere er inne på akevitt: Må bare nevnet Fyret på Youngstorget. En herlig liten bule jeg fant sist jeg var i Oslo. Husker ikke helt (naturlig nok), men tror det var 130-140 typer akevitt i menyen. I tillegg var betjeningen kjempehyggelig og kunne sin akevitt. Jeg ville prøve nytt og kom med noen ønsker, og anbefalingene var spot on. Matchen til maten ditto. Anbefales!
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
D I den anledning så er det også verdt å tipse om at Gilde i fjor begynte med en ny tradisjon, nemlig å utgi en ekstra modnet juleakevitt. Denne er priset litt over Non Plusen (500 for 50cl vs 520 for 70 cl), men i fjor var den bedre enn Non Plusen. Årets har jeg ikke smakt, men ser den ligger på polets hjemmesider. I fjor kom også denne flasken i en lekker eske.

Det ble en slik en for min del, kostet 379 50cl på tax free. De hadde både årets og fjorårets. Kom i fin gaveeske. Håper den faller i smak.
 
Følgende kjøpt inn til førjulstiden for å supplere med eksisterende lager;

Gilde Non plus Ultra. Aquevit
Laphroaig Quarter
Valpolicella classic
Dei Vino Nobile

Pluss en del morsomme IPA øl og slikt.
 
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en flaske vin til faren min av en litt finere type. Pris maks 300. Noen som har et bra tips?
 
Det spørs litt hva faren din foretrekker. Kraftig eikesmak eller mer diskret?

Siden det allerede i dag er 20.desember rekker du ikke å bestille opp de aller «fineste elegante» vinene fordi de ligger gjerne i bestilligsutvalget. Du må derfor velge fra basis sortiment inne i butikk. Anbefaler da:

Museum Real Reserva 187,50. vinmonopolnr: 2069401. Finnes i kategori 4 butikker.
Baron de Ley Gran Reserva 215,- vp.nr: 3377901. Finnes i kategori 6 butikker.
Coto de Imaz Gran Reserva 213,90,- Vp.nr: 3368701. Finnes i kategori 6 butikker.

2173_001.jpg


2173_002.jpg


2173_003.jpg


2173_004.jpg


KAB
 
Ikke feil å ha litt rødviner i samling.

Selv så har jeg drukket veldig mye Ruvei Barbera d'alba. Fikk sansen for den for en stund siden og har drukket litt av den. Dyr er den heller ikke. Ellers har jeg kjøpt inn noen amarone viner som f.eks Tommassi Amarone Valpo. Liker den veldig godt. Veldig "standard" viner da, men syns de smaker himmelsk så sånn får det være :)
 
56A2B10C-CED4-4596-8BFF-983701EDA036.jpeg

Tar en sving til København før jul og er innstilt på å besøke noen vinbutikker der. Noen som har erfaring og kan peke meg i retning av noen gode vinhandlere?

ps. Bildet er kun for å illustrere følelsen jeg er ute etter. Man kan jo ikke gå i hvit kjole på vinterstid. Har jeg hørt. Det kan bli kaldt.
 
  • Elsker
  • Haha
Reaksjoner: Rød og lobergen
Vis vedlegg 270294
Tar en sving til København før jul og er innstilt på å besøke noen vinbutikker der. Noen som har erfaring og kan peke meg i retning av noen gode vinhandlere?

ps. Bildet er kun for å illustrere følelsen jeg er ute etter. Man kan jo ikke gå i hvit kjole på vinterstid. Har jeg hørt. Det kan bli kaldt.

Juuls vinhandel på Frederiksberg. Mange godsaker.

Kjelleren på Magasin du Nord har også bra utvalg. Har kjøpt en del okay Bordeaux der.
 
  • Liker
Reaksjoner: ArneBru