Vintips

Følgende kjøpt inn til førjulstiden for å supplere med eksisterende lager;

Gilde Non plus Ultra. Aquevit
Laphroaig Quarter
Valpolicella classic
Dei Vino Nobile

Pluss en del morsomme IPA øl og slikt.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en flaske vin til faren min av en litt finere type. Pris maks 300. Noen som har et bra tips?

Det spørs litt hva faren din foretrekker. Kraftig eikesmak eller mer diskret?

Siden det allerede i dag er 20.desember rekker du ikke å bestille opp de aller «fineste elegante» vinene fordi de ligger gjerne i bestilligsutvalget. Du må derfor velge fra basis sortiment inne i butikk. Anbefaler da:

Museum Real Reserva 187,50. vinmonopolnr: 2069401. Finnes i kategori 4 butikker.
Baron de Ley Gran Reserva 215,- vp.nr: 3377901. Finnes i kategori 6 butikker.
Coto de Imaz Gran Reserva 213,90,- Vp.nr: 3368701. Finnes i kategori 6 butikker.

2173_001.jpg

2173_002.jpg

2173_003.jpg

2173_004.jpg

KAB

Ikke feil å ha litt rødviner i samling.

Selv så har jeg drukket veldig mye Ruvei Barbera d'alba. Fikk sansen for den for en stund siden og har drukket litt av den. Dyr er den heller ikke. Ellers har jeg kjøpt inn noen amarone viner som f.eks Tommassi Amarone Valpo. Liker den veldig godt. Veldig "standard" viner da, men syns de smaker himmelsk så sånn får det være :)

56A2B10C-CED4-4596-8BFF-983701EDA036.jpeg

Tar en sving til København før jul og er innstilt på å besøke noen vinbutikker der. Noen som har erfaring og kan peke meg i retning av noen gode vinhandlere?

ps. Bildet er kun for å illustrere følelsen jeg er ute etter. Man kan jo ikke gå i hvit kjole på vinterstid. Har jeg hørt. Det kan bli kaldt.

• Elsker
  • Haha
Reaksjoner: Rød og lobergen
Vis vedlegg 270294
Tar en sving til København før jul og er innstilt på å besøke noen vinbutikker der. Noen som har erfaring og kan peke meg i retning av noen gode vinhandlere?

ps. Bildet er kun for å illustrere følelsen jeg er ute etter. Man kan jo ikke gå i hvit kjole på vinterstid. Har jeg hørt. Det kan bli kaldt.

Juuls vinhandel på Frederiksberg. Mange godsaker.

Kjelleren på Magasin du Nord har også bra utvalg. Har kjøpt en del okay Bordeaux der.

• Liker
Reaksjoner: ArneBru
Hjelp!
Vin til helstekt and med appelsinsaus (fløte).
Kan PN fra den nye verden være god knall?

Har testet denne til appelsinsaus tidligere, helt topp.

Det er som ekspertene sier; rødvin for å sette anden først og la sausen bli en bonus. Dersom du skal la appelsinsausen skinne så funker det fjell med f.eks en passelig tørr Riesling. Prøv å google hvitvin og appelsinsaus, evt hvitvin og and.

For min del så er and i seg selv bare helt greit. Det er sausen, tilbehøret og tilberedningen som virkelig får det til å bli et festmåltid :) Håper det ga mening.