Leses nå
Et møte med Daniel Niederer og introduksjon av Sevenfriday P3 BB

Et møte med Daniel Niederer og introduksjon av Sevenfriday P3 BB

SevenFriday er en av et fåtall nye merker som på kort tid har fått innpass og gjort seg bemerket i det globale klokkemarked. Merket ble grunnlagt av Daniel Niederer i 2012, og kan trolig sies å være det første klokkemerket som har benyttet sosiale medier for å oppnå sin anerkjennelse og suksess. Deres seneste modell, SevenFriday P3 BB Special Edition (også kalt «Big Block»), begynner i disse dager å dukke opp hos autoriserte forhandlere.

Da Daniel Niederer nylig var i Oslo for å være foredragsholder under konferansen Scandinavian Luxury 2014, ble anledningen benyttet til å bli litt bedre kjent med SevenFriday-sjefen.

Urindustrien er ikke hva den en gang var, og på godt og vondt har en stadig mer globalisert verden medført en rekke nye muligheter innen design og produksjonen av ur. For forbrukerne har det sakte men sikkert blitt atskillig vanskeligere å orientere seg om hvor en klokke egentlig er designet, og av hvem og hvor den er produsert.

I en en bransje som preges av en påfallende ugjennomsiktighet, er Daniel Niederer definitivt en av «the good guys». Med bakgrunn fra urindustrien – men som jurist og ikke urmaker – gjorde Niederer seg opp en rekke tanker om hva som var galt i klokkeverdenen. Han var lei av manglende transparenthet og det han selv omtaler som «bull shit marketing», og stilte spørsmålstegn ved verdien av det stadig mer utvannede begrepet «Swiss Made» .


ANNONSE


Tidssonen møtte Daniel Niederer på The Thief i Oslo under konferansen Scandinavian Luxury 2014.
Daniel Niederer på The Thief i Oslo under konferansen Scandinavian Luxury 2014.

Etter 10 år i Asia innså han at «kvalitet ikke blir definert av landsnavnet stemplet på baklokket, men av menneskene man jobber med», og denne filosofien videreførte han i SevenFriday. Selskapet er i dag basert i Zürich, men siden dag 1 har Niederer vært åpen om at urene produsere i Asia og benytter urverk fra japanske Miyota.

Sevenfriday har i dag klart kunststykket å appellere til mote- og designorienterte kunder samtidig som urene nyter klokkeentusiastenes respekt, og merket bryter på mange måter det oppfattede skillet mellom «moteklokker» og klokker fra den tradisjonelle urindustrien.

Niederer vektla at han ikke anser SevenFriday som noe rent klokkemerke og noen typisk «drømmekunde» har han ikke. SevenFriday er derimot et merke hvor fokus ligger på å utvikle en distinkt identitet og genuin filosofi, og hvor kundene er de som virkelig forstår merket og deres aktive posisjon i sosiale medier.

Med rundt 12.000 solgte ur i 2013, og et sted rundt 27.000 solgte ur i år, er det ingen tvil om at SevenFriday har gjort flere ting rett, og merket har sannsynligvis endret mange oppfatninger om hvordan et klokkemerke kan bli en suksess.

SevenFriday P3 BB «Big Block» Special Edition

Sevenfriday P3 BB Special Edition er spesialutgave av den etterhvert kjente P-serien. Modellen deler mange av trekkene fra sine søsken i P-serien, men har også  fått noen unike særtrekk som vi ikke har sett fra SevenFriday tidligere.

Denne gangen er det amerikanske muskelbiler som vært deler av inspirasjonen, og urkassen i rustfritt stål omsluttes av en såkalt «animation ring» i matt svart aluminium med et særegne røde blokkinnlegg som visuelt fortsetter videre inn på urskiven.

De polerte indeksene har denne gang blitt utstyrt med hvit SuperLuminova, noe det er første gang vi ser fra SevenFriday. Uret drives videre av det etterhvert kjente selvtrekkende mekaniske Miyota 82S7.

Remmen i sort lær er sterkt inspirert av setene fra gamle muskelbiler og er med på å ytterligere fremheve at uret er en spesialmodell.

SevenFriday P3 BB Special Edition er tilgjengelig i 350 eksemplarer på verdensbasis, og har fått en norsk listepris på 10.900 kroner.

sevenfriday-big-block-niederer

Noen spesifikasjoner:

  • Modell: SevenFriday P3 BB Special Edition
  • Utsiden: Urkasse i rustfritt stål med PVD detaljer,  47 x 47 mm, «animation ring» i aluminium, svart lærrem.
  • Innsiden: Selvtrekkende mekanisk Miyota 82S7.
  • Funksjoner: Timer/minutter, 24-timersvisning og sekunder via roterende disk.

Mer informasjon finnes på SevenFriday sin hjemmeside, www.sevenfriday.com, eller ved å kontakte den norske distributøren Scandinavian Retail, www.scandinavianretail.no.


ANNONSE


View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.