Tour de Trymulf

Veel.. Top Time´n ble et kortvarig bekjentskap. Noe som er synd, fordi det er en utrolig flott klokke. Inn kommer Speedmaster 145.022, cal. 861. Med AP RO som den ubestridte énern, er behovet for en anvendelig bruksklokke større enn smykket som Breitlingen er. Klokken er heldigvis ikke strøken, slik at den skal brukes deretter. Til uka skal den såles om, da rally-remmen føles noe harry. Kjøpte også med en 35th Anniversary Apollo 11 panda-skive, som jeg ser frem til å teste etterhvert.

image_zps55016e03.jpg


image_zpsfe3478f6.jpg


image_zps9764316f.jpg


image_zpsf0da2207.jpg


image_zps88c999c9.jpg
 
Redigert:
Nydelig klokke. Hvis racing reimen blir for drøy for deg så er jeg interessert:) pm meg i så fall!
 
Denne Seikoen har ikke fått noen introduksjon. Rett og slett fordi den er lite brukt. Seiko snzh53 er en rimelig klokke, men gir følelsen av å være noe dyrere. Den tilbyr i så måte god valuta. Dessverre kommer den på en fæl lenke, og det forklarer den beskjede bruken. Nå er den imidlertid over på en mørkeblå TS-nato, som jeg synes kler den godt. Ettersom både Speedmasteren og Shark Diveren forsvant i dag, kommer denne til å få mer armtid fremover. Spesielt til trening og lignende.

image_zps4630d2d2.jpg


Speedmasteren og Shark Divern forsvant ikke nyttesløst. Det har blitt litt flipping i det siste. Det skyldes ønsket om å teste ut et par modeller. I dag fikk jeg imidlertid kloa i noe litt mer spesielt - noe med litt mer personlig verdi. Jeg har fått tak i en birthyear, som kun har én tidligere eier. Klokken er kjøpt ny på Bjerke, og servicehistorikk viser at den kun er blitt pleiet gjennom årenes løp. Den består altså kun av originale deler, og er heller aldri polert.

Nyervervelsen vil supplere Royal Oaken svært godt. Tilsvarende klokkeglede har jeg ikke følt på siden anskaffelsen av 15300OR´en var et faktum. Herligheten ankommer på mandag!
 
Redigert:
Nyeste ervervelse ble unboxet forrige uke (http://www.tidssonen.no/forum/utpakking-unboxing-24/le-petit-birthyear-28230/), og det er dermed på tide med en mini-review her.

Klokken det er snakk om, er en Rolex Submariner 5513. Klokken ble i sin tid kjøpt på Bjerke i 1989, og dermed birthyear for min del. Som nevnt ovenfor har den kun hatt én eier før meg, med intakt servicehistorikk. Den er upolert med sylskarpe lugs. Skiven har krakeleringer, og slik jeg har forstått det er "spider dial" en produksjonsfeil. Noen liker det - andre ikke. Personlig synes jeg at det gir en ekstra dimensjon.

Jeg har med tiden hatt noen Rolxer - hovesakelig av nyere årganger. Jeg var derfor spent på hvordan den slankere kasseformen og mer skranglete lenken ville oppleves. Når det gjelder kasseformen, integrerer den bedre mot lenken enn nyere Subs. Lenken er selvsagt ikke av samme kvalitet som den nyeste lenken. Særlig glide lock savnes. Når det er sagt, så oppleves 93150-lenken som mer solid enn først antatt. Jeg er fortsatt en stor tilhenger av keramisk bezel, men noe savn har foreløpig ikke meldt seg.

En annen ting som stikker seg ut i positiv retning, er den tolinjede skiven. Nyere Subs har som kjent fire linjer, og gir et noe mer busy uttrykk. Etter min mening er det noe bedre harmoni i den tolinjede skiven.

Jeg er, som det sikkert fremgår, storfornøyd med nyervervelsen. For mange ser den antagelig ut som hvilken som helst Sub. For meg er det imidlertid mange små detaljer som gir noe ekstra. At den er i så flott stand og birthyear gjør det lille ekstra for meg.

image_zps322ba9c2.jpg


image_zps7353722f.jpg


image_zps07cfdcee.jpg


image_zps126c8aa0.jpg


image_zps571247ce.jpg


image_zpsac6cb33d.jpg
 
Ikke lenge siden denne tråden ble oppdatert - men med tanke på nåværende beholdning, så er det tydeligvis lenge nok siden. Derfor er det på tide med en liten oppdatering.

Tidlig i mars dukket en flott mulighet opp. Denne gangen var det en Patek Philippe Nautilus 5711. Norskkjøpt og komplett var jeg enkel å be. Dermed måtte både 15300OR og 5513 ut. Valget føltes forholdsvis enkelt da, men jeg savner APen fra tid til annen.

En av Nautilusens store styrker, er dens utforming på håndleddet og bærekomfort. Den ligger lavt på hånden, og former seg med armen. Jeg følte mye av det samme da jeg fortsatt hadde APen. I ettertid forstår jeg at de to spiller i forskjellige ligaer hva gjelder måten å bære på (hvilket ikke er et stikk mot 15300, men utelukkende et kompliment til 5711). Bærekomforten har antagelig nær sammenheng med dens tykkelse på 8,3 mm.

En annen styrke er dens kombinasjon av eleganse og sportynes. Jeg har antagelig brukt Nautilusen hver dag de siste to månedene. Konklusjonen er at den går nesten like godt til t-skjorte som til dress. I tillegg er den så subtil at du spares for pågående blikk.

image_zpsmekvpjxb.jpg

image_zpsfc3qo2ju.jpg

image_zpsnrtkbhnr.jpg

image_zpsvyrogcce.jpg
 
Enhver Patek trenger et robust dykkeralibi. Jeg gikk derfor til innkjøp av en Omega Seamaster Planet Ocean. Den har rikelig med presence, farge og robusthet, og er i så måte en flott sommerklokke.

image_zps2scrq3qv.jpg

image_zpsnfi7cgbs.jpg

image_zpsvzkkitsk.jpg
 
Redigert:
Den er flott den Pam0024 du har skaffet deg. Den eneste Pam jeg vet om som ser bra ut med en "cyclops"
 
Den er flott den Pam0024 du har skaffet deg. Den eneste Pam jeg vet om som ser bra ut med en "cyclops"

Takk, @Gin. Må innrømme at jeg er positivt overrasket over denne, og at den på ny har vekket min interesse for Panerai. Det er deilig med tritium, og utformingen på bezel og visere fungerer bedre for meg enn tidligere Paneraier i mitt eie. I tillegg bærer den ganske nett!