Tour de Trymulf

Med bedre timing, så ville Daytonaen fått et godt hjem hos meg. Hver gang jeg kvitter meg med den (les: de to gangene), så tenker jeg i etterkant at denne må inn igjen. Dessverre ryker den fort når noe annet kommer på banen.

116713 gir meg litt den følelsen jeg har med 116610LV. I grunn naturlig nok, ettersom de har mange likheter. Jeg skal ha deg i mente, dersom denne må videre :mrgreen:

Er også klar for 116610LV óg ;)
 
Tusen takk! TT er jo ikke for alle, men dersom du er åpen for det, så er det en utrolig flott klokke. De små gulldetaljene rundt timemarkører, visere, bezel, etc., gjør at denne har fantastisk spill i seg.
 
Yes - så forsvant 116713LN. Inn kom IWC Portuguese IW5001-07.

Jeg har tidligere hatt en greie for IWC. Interessen er gradvis blitt gjenopplivet. Portuguesen har vært aktuell ved flere anledninger. Den har da blitt veiet for lett, til fordel for sportsur. Ettersom jeg bruker dress 5 dager i uken, følte jeg at tiden var moden for å prøve noe som ikke er Rolex eller utpreget sportsur. Valget var derfor enkelt når muligheten kom. Førsteinntrykket er solid: herlig symmetri i skiven, lekre detaljer i blått, flott innsyn til verket og tilstrekkelig med presence.

Innvendig tikker kaliber 51011. Verket er inhouse, og har 7 dager power reserve. Slik jeg forstår det, er kaliber 51011 er en forbedring av kaliberet 51010. IWCs 7 days verk har tidligere hatt presisjonsutfordringer. Erfaringen så langt, er at 51011 går svært presist. Over den første perioden på 5 dager, registrerte jeg et avvik på +14s. IWCs inhouse-verk er ikke kontrollert av et 'Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres'-senter. De benytter i stedet egne kriterier, som blant annet ikke tillater at klokken sakker av. Dette i motsetning til COSC.

Diameteren er på 42,3 mm. Tykkelsen på 14 mm gjør at den føles. Samtidig er lugsene svært buet - slik at den oppleves ikke topptung.

Selv om GMT'en er harry, så kommer jeg til å savne den. Den hadde noen flotte fargekombinasjoner, og ga meg litt wow - om enn bling. Når Portuguesen representerer en forbedring av 'samlingen' min, så er det fordi den utfyller mine bruksbehov.

image_zps70778c0c.jpg

image_zps6b8237f1.jpg

image_zps1641e28c.jpg
 
Redigert:
Takk for alle hyggelige kommentarer i tråden.

IWCen er virkelig et smykke. Mine bilder yter den ikke tilstrekkelig rettferdighet. Forøvrig, grattis med udødelig JLC, @boenna_69

image_zpse92d63c1.jpg

image_zps9e910f3d.jpg
 
Redigert av en moderator:
Jeg eide samme modell av 7 days for noen år siden, og det er en av klokkene som jeg ikke skulle ha solgt. Gratulerer med flott IWC :D
 
Nok en gang, tusen takk for deres kommentarer :) Jeg håper at denne kan bli en del av et fastere inventar, da jeg faktisk 'trenger' den. Men bastante uttalelser hører ingensteds hjemme i hvetebrødsdagene.
 
Fin samling og du har vært gjennom mye.
Har selv en Flagship, usikker på fra når, urverk m.m. vet at den er arvegods fra min onkel som kjøpte den etter at han kom hjem fra hvalfangeri i sørishavet.

Du sitter på et par av mine grailer der - hulk og portuguese står høyt på lista hos meg:mrgreen:

Takk for liten anmeldelse av Portuguesen - gjør at jeg får enda litt mer lyst på den gitt...
 
Fin samling og du har vært gjennom mye.
Har selv en Flagship, usikker på fra når, urverk m.m. vet at den er arvegods fra min onkel som kjøpte den etter at han kom hjem fra hvalfangeri i sørishavet.

Du sitter på et par av mine grailer der - hulk og portuguese står høyt på lista hos meg:mrgreen:

Takk for liten anmeldelse av Portuguesen - gjør at jeg får enda litt mer lyst på den gitt...

Flagship er en flott klokke, og Longines som merke har en spennende historie. Min får dessverre alt for lite armtid. Heldigvis er den ofte å se på samboerens hånd. Håper du får brukt din :)
 
Jeg har dessverre en mild form av OCD. Det nødvendiggjør en skikkelig beater. En klokke jeg ikke trenger å bekymre meg for - og som gjerne kler litt slitasje. Frem til nå har Magretten fungert som dette. Den tålte en skikkelig støyt og tilfredsstilte derfor mine behov. Jeg følte likevel at det var forbedringspotensiale innenfor beater-kategorien. Det resulterte i innkjøp av en ny hardhaus. Mottok denne i dag, og instinktivt er jeg positivt overrasket over kvalitetsfølelsen. Både kronen og bezelen klikker pent. Den er tykk, men ikke topptung. Bronsen gir klokken et barskt uttrykk og generelt oppleves den svært solid. Denne utgaven er 42mm, og føles som en bra match for min del. Gleder meg til å teste den på litt andre remmer også.

image_zps21ea14b8.jpg

image_zps9d663f46.jpg

image_zpsf73f1d6e.jpg
 
Redigert: