Tips og triks til en nybegynner

Medlem
13. okt. 2020
Innlegg
62
Sted
Norge
Hei,

Har der siste året blitt mer og mer fascinert av restaurasjon av urverk og klokker, og kunne tenkt meg å lære litt selv. Så da trenger jeg tips og triks fra dere for å kunne starte. Tenkte også dette innlegget kunne være til hjelp til andre som er i samme situasjon.

1. hvilket urverk bør man begynne med?
2. hvilket utstyr/verktøy trenger man i starten.
3. noe lesestoff som er å anbefale, sider/forumer på nettet evt kanaler på YouTube som er bedre enn andre?
 
Jeg foreslår å kjøpe en liten ladning HMT fra India på Ebay. Koster fra ikkeno til et par hundre kroner. Tre-fire sånne så kan du skru så mye du vil. De har enkle oversiktlige håndtrukne verk lisensiert fra Citizen/Miyota under navnet HMT020. Etter å ha tatt fra hverandre og satt sammen en stygg HMT ser det ut til at urverket er av OK kvalitet. De fleste klokkene derimot "kan diskuteres"

Du kan titte til øynene blør i @PJO s lange tråd Månedens HMT som strekker seg langt inn i 2024.




LarsB
 
Mye bra tips her. Det er som med alt annet at det kreves mye trening, det man lærer mest av er alle feilene man hele tiden gjør. Det er også frustrerende med klokker at det som går bra en dag absolutt ikke går neste gang man forsøker. Har tenkt på å melde meg på et kurs en gang i framtiden, tror det hadde hjulpet. En ting er sikkert, denne hobbyen er blitt betydelig enklere med internett, youtube, ebay og alle mulighetene man har til å enkelt komme i kontakt med likesinnede. Da jeg fikk interessen for klokker på 90-tallet var man virkelig i den mørke middelalderen med tanke på alle problemene man da stod overfor. Bare det å kunne spørre her og på andre forum kan være til stor hjelp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Breitlingen og reldor