Sprik i verdivurdering på Rolex Submariner

Medlem
4. mars 2016
Innlegg
20
Sted
Oslo
Hei!
Er på vei til å prøve å få en forsikringstakst på min Rolex Submariner 5513 1969 mod. Uret er i god stand, regelmessig fulgt opp med service, og er av "meters first" utgaven. Har scannet nettes div. klokkesider og ser at prisene spriker fra 50K NOK til 140K NOK for dette urverket. http://www.chrono24.no/rolex/submariner-5513-meters-first--id3308117.htm. Har fått inn et tilbud på 5500$ som gir meg en indikasjon på at dette er ikke rett frem.
Hvor kan få satt en korrekt pris på urverket?
 
  • Liker
Reaksjoner: 69variant
image4.JPG
 
Den ser fin ut, prisene varierer ekstremt på disse og skal du forvente en premium må klokken være helt original og helst tilnærmet upolert. Denne har fått byttet bezelinsert og lenke, dette senker prisen en god del.
Misforstå meg rett - det er et flott ur som bør være verd mer enn 5500$. Jeg vil råde deg til å beholde denne - prismessig stiger disse jevnt.
Tom
 
Takk for tilbakemelding Tom. Fra en som ikke vet - hva er bezelinsert? Du nevner at bezelinsert samt lenken er skiftet og det overrasker meg. Har byttet låseklipset ellers så skulle klokken være orginal. Klokken ble som jeg skrev kjøpt hos Urmaker Lie i 1981 For min første lønn:)), men men er utifra serienummeret en 1969 mod.! Pussig!
Klokke har blitt en trofast følgesvenn som har sittet konstant på armen i 35 år....utvikler et pussig "kjærlighets forhold" til disse vakre skapningene. Uten "subben" på armen så føler jeg meg helt naken faktisk:)
 
Fra en som ikke vet - hva er bezelinsert?

Den sorte ringen rundt hvor med trekanten med "perle" på topp, og tallene for å ta tiden på dykket står.
10-20-30-osv...
Denne kan tas ut og skiftes ved en service.
Dette vises gjerne ved at lumen i "perlen" er annerledes enn lumen på visere og/eller skive.
Samt at den fremstår som nyere enn resten av klokken.
De fleste vintage Rolex holder verdien desto bedre når ingen deler er skiftet ut, og dermed har samme patina.
 
Nå er jeg bare en amatør-samler (i forhold til Tom f.eks.), men kan jo legge til litt generelt at følgende faktorer i tillegg til det nevnte har innvirkning på pris:

-Kun en eier som har oversikt over historikk.
-Dokumenterbar historikk (hva har de gjort på de forskjellige servicene, kjøpskvittering).
-Opprinnelig boks og papirer gir veldig pluss
-Helst ikke eller minst mulig polert (men har ofte blitt gjort ved service, ikke nødvendigvis med info til kunde)
-At skive og visere er originale! (ble også ofte gjort tidligere på service, ikke nødvendigvis med info til kunde)
-At andre deler er originale (f.eks. besel/beselinsert, lenke, baklokk, glass. Noe av dette er vanlig å bytte, og trenger ikke ha stor innvirkning spesielt glass tror jeg ikke har såå mye å si spesielt på en godt brukt klokke.)
-Som du sikkert har sett på denne modellen; "meters first" gir også betydelig merverdi kontra feet first.

(Så er det en del kjennetegn og erfaring som kreves f.eks. for å identifisere deler som har blitt byttet..)

Så ideelt sett ønsker samlere en: Nær ubrukt klokke, som IKKE har vært servet og/eller byttet deler, kun en eier som man kjøper den av, og at den er komplett med boks, papirer og kjøpskvittering. :)

Når det gjelder forsikringsverdi så er det jo du som også må vurdere hva du tror du må ut med for å kjøpe en tilsvarende klokker, og om du vil betale høyere for å "sikre" deg mot høye priser og prisstigning.. Forskjellige urmakere kan ha forskjellige meninger om verdi, så det er mulig å få forskjellige takster også.

PS! Holder med Tom - For all del - behold klokken!
(men hvis du skal selge, er nok 5500USD alt for lavt, og det nok mange her på forumet som er interessert, meg selv inkludert)
 
Takker og bukker for veldig nyttig info.! Iom. at uret i sin tid ble kjøpt hos Urmaker Lie så vil det vel kanskje la seg gjøre å spore historikk på klokken? 35 år siden, men kundekartotekene er kanskje inntakte? Er "gamle" Urmaker Lie den samme som i dag befinner seg på Aker Brygge(tror jeg)?
 
Nå er jeg bare en amatør-samler (i forhold til Tom f.eks.), men kan jo legge til litt generelt at følgende faktorer i tillegg til det nevnte har innvirkning på pris:

-Kun en eier som har oversikt over historikk.

Hvis man ser på høye priser på internasjonale auksjoner tror jeg dette er viktigst, hvis dokumentert. Mange proffe kjøpere er skeptiske når de har vært innom samlere og såkalte "good guys" på div fora :) Blant vintage Rolex er det mye rart...
 
Takk for tilbakemelding Tom. Fra en som ikke vet - hva er bezelinsert? Du nevner at bezelinsert samt lenken er skiftet og det overrasker meg. Har byttet låseklipset ellers så skulle klokken være orginal. Klokken ble som jeg skrev kjøpt hos Urmaker Lie i 1981 For min første lønn:)), men men er utifra serienummeret en 1969 mod.! Pussig!
Klokke har blitt en trofast følgesvenn som har sittet konstant på armen i 35 år....utvikler et pussig "kjærlighets forhold" til disse vakre skapningene. Uten "subben" på armen så føler jeg meg helt naken faktisk:)

Da snakker vi en skikkelig overligger:) Ingen tvil om at denne er fra 1960 tallet.

Husker du om du fikk med sertifikat og boks? Jeg vet at Alf Lie ikke hadde for vane å la sertifikatet følge handelen. Og at mange av disse havnet hos en kjent klokkeselger her i Norge når det ble ryddet ut av butikken i Prinsensgt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Joda - boks fulgte med, men kan ikke huske noe sertifikat. Serienummeret på klokken- 2805017 gir 1969 årgang, så denne må ha ligget lenge! Tror du det lar seg gjør å spore evnt. sertifikater gjennom klokkeselgeren du nevner?


rolex_i_boks1_zpsrwe6b0ap.jpg


rolex_i_boks2_zpscqroxnol.jpg


rolex_serienummer_zpszdw82kih.jpg