Sprik i verdivurdering på Rolex Submariner

Blir mer og mer interessant denne klokken. 2.8m gjør at den ikke kan passere som legitim meters first. Så hva har skjedd? Solgt ny i -81. Kan det tenkes at Alf Lie gjorde et stunt med denne og monterte en gammel skive? Fikk du den til kanonpris i -81?

Det var det da? Bruker jeg følgende data base; https://beckertime.com/lookup-rolex-serial-by-year/ så ender jeg opp på årstallet 1969 som produksjons år for denne 5513. (1969 -1970; serie nummer 2,689,000 til 2,952,000). Videre så hevdes det at overgangen “meters – feet” til “feet – meters skjer i 1969 (salgstallene for USA øker og Rolex velger å tilpasses seg US normer). Når det er sagt så er disse prod. årene indikativ da produksjonsdeler på lager kunne ligge opptil 1-2 år før de ble tatt i bruk (typisk kanskje selve urkassen)

Stemmer dette så kan dette fremdeles være en orginal «meters first» variant. Kan liksom ikke forstå hvorfor skiven skulle vært byttet ut. Kan jo selvfølgelig være at urverket er satt sammen «på bakrommet», men tror liksom ikke helt på det.

Klokken ble kjøpt for min først mnd. lønn og husker selv i dag at 1800 kroner var myyye penger:) Levert med boks, seddelbok og instr. hefte....desverre ikke sertifikat:(
 
Flott klokke, og det eneste som er helt sikkert med vintage Rolex er vel at ingenting er helt sikkert...Veldig vanskelig å datere korrekt den ene eller andre veien. Utrolig flott er den i alle fall.
 
  • Liker
Reaksjoner: harald58
Submariner med 2,8mil serie er registrert 1970 og 71, har ikke sett noen fra -69. Meters first på disse er helt i skjæringspunktet, de fleste på 2,8mil er feet first men det er dokumentert med meters first også. Klokken kan godt være helt innenfor, må bare ha en hands-on. Inserten er nok ikke original men en serviceinsert. Keep it & wear it.
Tom
 
Merk at selv om lume pip på insert mangler metallringen rundt, så kan den være original. Så et par andre inserts med "kun tritium i hullet uten ring rundt" - og trodde den var fikset, men PM fra bruker på TRF (Springer) viser at den faktisk var original (så langt han kan forklare).
 
Merk at selv om lume pip på insert mangler metallringen rundt, så kan den være original. Så et par andre inserts med "kun tritium i hullet uten ring rundt" - og trodde den var fikset, men PM fra bruker på TRF (Springer) viser at den faktisk var original (så langt han kan forklare).
Så vidt jeg vet har vel ingen pip fra denne årgang metallring rundt? Tidlig -80 tall, ja.
Tom
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjors og Loevhagen