Sprik i verdivurdering på Rolex Submariner

@harald58 - For noen måneder siden ville jeg i likhet med @Tom Henriksen sagt at insert var byttet - men innser at insert på denne kan være original.
(/QUOTE)

Som "Max" på Klocksnack skriver i sin 5513 horologi:
Bezel och ilägg
Bezeln på 5513 går att snurra åt båda hållen och den skall inte klicka, det sitter en friktionsfjäder (stor böjd bricka) vilken trycker upp och låser bezeln och man måste trycka ner bezeln för att rotera den.
Angående ilägg så la jag ner för länge sedan, det är en enda röra! Om någon har konkret information om när 5513 levererades med vilket bezelilägg så är ni hjärtligt välkomna att bidra![/QUOTE]
 
Redigert:
@harald58 - For noen måneder siden ville jeg i likhet med @Tom Henriksen sagt at insert var byttet - men innser at insert på denne kan være original.


Som "Max" på Klocksnack skriver i sin 5513 biografi:
Bezel och ilägg
Bezeln på 5513 går att snurra åt båda hållen och den skall inte klicka, det sitter en friktionsfjäder (stor böjd bricka) vilken trycker upp och låser bezeln och man måste trycka ner bezeln för att rotera den.
Angående ilägg så la jag ner för länge sedan, det är en enda röra! Om någon har konkret information om när 5513 levererades med vilket bezelilägg så är ni hjärtligt välkomna att bidra!
[/QUOTE]


Skal ikke uttale meg om hvorvidt det er teoretisk mulig at det avbildete insertet er originalt til klokken men faktum er at det i alle tilfeller trekker ned verdien på klokken. Et insert som vil oppfattes som korrekt av en eventuell kjøper er relativt lett å få tak i og vil koste $1000-1500
 
Joda - boks fulgte med, men kan ikke huske noe sertifikat. Serienummeret på klokken- 2805017 gir 1969 årgang, så denne må ha ligget lenge! Tror du det lar seg gjør å spore evnt. sertifikater gjennom klokkeselgeren du nevner?


rolex_i_boks1_zpsrwe6b0ap.jpg


rolex_i_boks2_zpscqroxnol.jpg


rolex_serienummer_zpszdw82kih.jpg

for en 5513 er det riktignok ikke sertifikat men garanti som skulle vært med men dokumentet var ellers lik.
har den fortsatt den originale kronen?
 
Selger Hodinkee klokker også nå? Uten at jeg kjenner til aktuell klokke her eller der, så er det vel visse indivduelle forskjeller som kan påvirke verdien, feks er "maxi dial" utgavene av 5513 veldig i vinden for tiden. :)
 
Har ikke så mye fornuftig å si, men elsker når det dukker opp sånne historier på sonen. Er så spennende å høre hva slags skatter folk har hjemme. Til trådstarter, takk for at du deler. Jeg hadde aldri i livet solgt den klokken der. Selv om du kan få nærmere 100k for den så er den uerstattelig! Ta godt vare på den og bruk den med stolthet :)
 
Ja, artig hvordan ting utvikler seg og ikke minst hva en lærer! Først- tusen takk til minute_repeater for masse nyttig info.!

Det hele startet med en søken om taksering i forhold til forsikringsverdi og har endt opp en i tråd med alskens mulig informasjon om subber i 5513 utgave. Og hva folk kan! Det store mysteriet er hvordan klokken kunne selges som ny over disk hos Urmaker Lie i 1981 da klokken ut ifra serienummeret er en 1969 mod.

Bra subb artikkel på:

http://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513-genom-tiderna.6090/

Utdrag

«Meters first
År: 1966* - 1969 (Egentligen 1962, läs nedan)
Serienummer: 1 5xx xxx – 2 3xx xxx
Alla ovan nämnda Gilttavlor har meter först alltså texten "200m = 660ft" (istället för feet first med texten i omvänd ordning "660ft = 200m"). Men 1966 byttes guldtexten ut mot vit och tavlorna fick en matt svart färg, detta var omkring serienummer 1,500,000 och de tillverkades fram till 1969 och serienummer 2,3xx,xxx. Dessa tavlor brukar omnämnas som ”meters first”.


Mitt ur har serienummer 28xx xxx så den....

- skulle ikke ha «meters first»…hvilket den har

- «small font» i bezel inserten stemmer/stemmer ikke?

- har «hack» ("hack" dvs at urverket skal ikke stoppe når kronen trekkes helt ut.) stemmer ikke.

- lenken...orginal/ikke orginal?

Når det melder seg en åpning så blir det besøk hos Bjerke og kikk i verkstedprotokollen fra 80 og 90 tallet. Dette må jeg finne mer ut av:)

Lenker også opp denne for mer dybdestoff rundt «meters first» varianten, non SERIF and SERIF dials, COMEX og MAXI Dials.

http://www.5513mattedial.com/About.html
 
- Det tror jeg. Igjen usikker på hva Bjerke gjennom årene har gjort med uret.
Om Bjerke har gjort noe med den, så har de gravert en kode under en eller flere lugs. Sjekk med lupe og om du finner noe, send en mail til Bjerke og får du vite hva de har gjort. De har loggført hva som er byttet/gjort under denne koden.
 
Blir mer og mer interessant denne klokken. 2.8m gjør at den ikke kan passere som legitim meters first. Så hva har skjedd? Solgt ny i -81. Kan det tenkes at Alf Lie gjorde et stunt med denne og monterte en gammel skive? Fikk du den til kanonpris i -81?
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket