Santos-Dumonts julekalendergalleri

1. Desember - Luke 1 - 23 dager igjen til jul

Da er det på tide å åpne første luke. Og her ligger det…

01-1-Kalender1.jpg


En eldre El Primero. Nærmere bestemt…

01-2-Front.jpg


En A783 – Produsert i 1971. Denne modellen er produsert i 1.500 eksemplarer. Dette er en av de opprinnelige urene med El Primero-urverk. Urverket hadde modellbetegnelse 3019 og det ble produsert 37.200 Zenith-eksemplarer (+2.720 med månefase) fra 1969 til 1975/6. (Movado brukte også en modifisert utgave av verket, men mer om det senere)

I motsetning til for eksempel vintage Rolex hvor det ikke skal mer til enn en litt skjev font før en modell blir hetende noe spesielt, så er det svært få vintagemodeller fra Zenith som har fått egne kallenavn. Kanskje det er fordi det mellom 1969 og 1976 ble produsert så mange ulike modeller (bare med El Primero - 3019 finnes det over 40 modeller fra denne tiden), og så få eksemplarer av hver.

01-03Detalj-Logo2.jpg


Denne har egentlig ikke noe modellnavn bortsett fra bokstavene, men ligner veldig på noen ”Defy”-modeller lansert i samme periode uten kronograf.

Og denne perioden varte til 1975. Da var det slutt. Nesten ugjenkallelig slutt. Men mer om dette senere i kalenderen. I dag skal vi bare kose oss.

01-4-ElPrimero69.jpg


Dette måtte bli klokken bak første luke. Av flere grunner.

Mitt første skikkelige møte med Zenith var da jeg en dag trålte E-bay på jakt etter vintage kronografer. I en litt gammelmodig internettbutikk fant noen fra Breitling på 70-tallet kalt sprint som kunne bli mine for en relativt billig penge. På samme side reklamerte de for en gammel klokke kalt Zenith El Primero – modell som ble kalt A386. Den syntes jeg var veldig tøff, men over 2000 usd for 40 år gammel klokke som det ikke stod Rolex på virket for alt for drøyt.

Dagen etter oppdaget jeg den samme klokken – Ny hos Tidemann. New Vintage 1969. Og jeg var ikke vanskelig å be: (NB – Arkivfoto av Zenith New Vintage 1969 fra 2009).

01-5-Wristshot-NewVintage.jpg


Dessverre ble den ikke i mitt eie så lenge. Jeg var ikke fornøyd. På denne tiden hadde jeg Panerai og Blancpain FF og klokken virket for liten. Jeg endte opp med å bytte den i en annen Zenith. (Som kommer til å dukke opp i kalenderen om en stund)

Men jeg klarte ikke å glemme El Primeroen. Og så en dag vakker dag på Ebay slengte jeg i vei bud langt under ”buy it now”-prisen på et slitt eksemplar. Og fikk tilslaget uten pruting.

01-6-Wristshot.jpg


Kassen har jo fått litt juling.

01-7-Slittkasse.jpg


Og viserne har mistet lumen sin for lenge siden.

01-8ViserogE.jpg


Og ”lenken” ser hjemmelaget ut, men er original. (den består av en rekke rektangulære flate skiver som er festet sammen. Det ser mer ubehaglig ut enn det egentlig er).

01-9-Lenke.jpg


Og denne Zenithen, om enn slitt og med behov for umiddelbar service, ble altså starten på en helt ny jaktform for meg. Jakten på Zenith.

01-10-ElPrimero-Logo.jpg


(Legg for øvrig merke til E’n i El Primero. Det er slik den skal være på de første El Primeroene fra 70-tallet. Senere skiver fikk en mer snirklete E, og enkelte luringer (og sier ryktene: Zenith selv), har satt inn en nyere skive med snirklete E – Original, men sett på med rynkete øyenbryn av seriøse El Primero-samlere)

01-11-Ptvers.jpg


Denne ble altså produsert i 1971. To år etter at Zenith ”vant” kappløpet om å produsere verdens første automatiske kronograf. Dette kappløpet ble vel dokumentert og kommentert under 40årsjubileet i 2009, men her er Watchtimes informative oppsummering til glede for nye lesere:

http://www.watchtime.at/archive/wt_2009_06/WT_2009_06_102.pdf

El Primero.
Nummer 1.
1. desember.
Med andre ord: Bare begynnelsen.

01-12-Dato.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Fantastisk klokke, og utrolig bra skrevet. Merker at jeg gleder meg masse til fortsettelsen, ikke bare til å se nye klokker, men til å lære mere om Zenith :)
 
Ah, helt rått! Briljant Santos, nydelige bilder og meget velskrevet. Dette blir en favorittråd!
 
Luke 2 - 22 dager igjen til jul

Takk for all skryt for åpningen i går. La oss se hva som skjuler seg i dagens luke.

02-1Kalender.jpg


La oss gå nærmere og se på…

02-2Cosmopolitan-Urverk.jpg


…en av de første El Primeroene med bakglass i safir. Det tok altså 20 år før noen kom på at det var en god ide å gjøre dette fantastiske tilgjengelig for allmennheten.

02-3Detaljfraurverk.jpg


Kaliberet har endret nummer fra 3019 til 400, men stort sett er El Primero urverket det samme som på 70-tallet: 280 deler, 29’33mm, 31 jewels, 50+ timers gangreserve, og sjarmerende løsninger som sekundviser som ikke hacker, og datoinnstilling med kronen i ytterste posisjon. Og best av alt: 36000 deilige svingninger i timen. De av dere som er kjappe i hoderegning har skjønt det allerede: El Primero urverket kan måle intervaller ned til ett tiendedels sekund.

Men la oss komme tilbake til dagens klokke, som dere ikke har sett fronten på enda. I dag spoler vi altså 18 år frem i tid fra gårsdagens El Primero. Vi skal til 1989, og til en gullbelagt El Primero kronograf ved navn Cosmopolitan. (modellnummer 20.0023.400) Det blir ikke mer 89’ enn det. :D

02-4Cosmopolitan-Rosaskjorte.jpg


Cosmopolitan var en av de første modellene Zenith laget med El Primero etter 1976. En annen tid. Et annet design.

02-5Cosmopolitan-Forside.jpg


Jeg ble født i 1971. I 1989 fikk jeg sertifikat og min første skikkelige kjæreste. Vi snakker et hav av tid mellom gårsdagens og dagens klokke.

02-5bToklokker.jpg


Men hva hadde skjedd med Zenith siden 1971? Hva hadde de gjort i 18 år? I 76, da jeg var fem og hadde lært å sykle, laget de sin siste El Primero-kronograf. Først da jeg kunne kjøre bil begynte de å produsere kronografer igjen. Jeg gikk igjennom grunnskolen, men hva gjorde Zenith? Ingenting? Hvorfor hadde de ikke produsert El Primerokronografer i mellomtiden?

Et ord: Kvarts.

I 1971 ble nemlig aksjemajoriteten i Zenith overtatt av Zenith.

Forvirret? Ikke så rart, for dessverre var det den amerikanske radio og tv-produsenten Zenith som kjøpte urprodusenten Zenith. Hvorfor er ikke godt å si. Kanskje de ville ha kontroll på merkevarenavnet sitt. Særlig mye til overs for sveitsisk urmakerkunst hadde de i hvert fall ikke. Noe som er helt uforståelig med tanke på dette håndverket.

02-6Baksidemedreim.jpg


Men i 1975 hadde Zenith i USA lagt sine egne planer. De hadde konkludert med at fremtiden tilhørte de masseproduserte kvartsurene, og ledelsen gav fabrikken i Sveits beskjed om å ødelegge alle rester av El Primero urverk, alle maskiner til å lage deler med, og alle tegninger. Det hadde de kanskje klart også, hvis det ikke var for en mann. Charles Vermont. Han lagret alle deler og alle maskinene på loftet på fabrikken, der de lå til Zenith USA fant ut at klokker ikke var noe for dem og solgte Zenith til sveitsiske Dixi Group – et stort industrikonsern.

Mer om Charles Vermont og loftet i denne fantastiske fotoreportasjen.
http://justwatchingwithjamesdowling.blogspot.com/2011/07/attic-trip-into-watchmaking-history.html

Resten av historien i korte trekk (lenger trekk kommer kanskje senere i kalenderen): På begynnelsen av 80-tallet trengte Ebel et urverk til sin 1911-kronograf, og kontaktet Zenith som altså hadde loftet fullt. Andre urprodusenter hang seg på.

Relanseringene var en suksess, Zenith begynte å produsere El Primero igjen, og puttet mot slutten av 80-tallet dem inn i noen av sine egne modeller som dagens Cosmopolitan.

02-07Frontside.jpg


Og når jeg sier noen modeller, så mener jeg egentlig ganske mange modeller. Fra 90-tallet dukket det opp en hel haug av ulike Zenith El Primeromodeller, men i og med at urverket og layouten av subdials og dato er den sammen, har de alltid det samme uttrykket i bunn og ting felles. Som for eksempel at det nesten alltid står El Primero på skiven.

02-8Cosmopolitan-Logo.jpg


Eh… Bortsett fra i en kort periode på begynnelsen av 80-tallet. Så finner du en Zenith automatisk kronograf uten El Primero på skiven, så er den fra denne perioden.

Slike små detaljer, og alle de ulike modellene gjør at det er utrolig interessant å samle på Zenith. Det er alltid noe nytt å oppdage, og av og til dukker det opp modeller som nesten ingen har hørt om eller kan noe om. Da diskuteres det høylytt på internettet en stund, helt til noen kommer med en bekreftelse fra Zenith.

02-9Cosmopolitan-Medkatalog.jpg


Da jeg kjøpte denne klokken, fulgte det også med en katalog med Zeniths kronografmodeller fra 89. Den har jeg allerede brukt med stort hell i research, og til å fylle huller i Zenithsamlernes kollektive historie.

Katalogen, og det faktum at den er meget pent brukt, gjør at den til en meget kjær del av samlingen min. Den originale reimen har knapt nok slitespor.

02-11Rem.jpg


Jeg liker også godt den emaljerte skiven og detaljen med de røde tallene blant sort skrift og markører i gull.

02-12Detaljskive.jpg


Dessverre er den i så god stand at den nok ikke får den armtiden den egentlig fortjener.

02-13Cosmopolitan-Hvitskjorte.jpg


Dagens kuriosa: Prislisten som fulgte med katalogen viser en veiledende pris på 2.700 tyske mark i 1989. Vekslingskursen på den tiden omtrent 4 norske kroner, så vi snakker altså om en pris på ca. 11.000.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Fantastisk!! Liker at de to første klokkene er såpass forskjellig, både i design og når de var på markedet! Gleder meg til fortsettelsen.