Santos-Dumonts julekalendergalleri

Medlem
14. feb. 2008
Innlegg
1.553
Sted
Oslo
Edit: Zenith-julekalenderen er komplett! Trykk på dato for å gå rett til luka.

1.12. - El Primero A783 fra 1971

2.12. - El Primero Cosmopolitan (20.0023.400)

3.12. - Sporto - Caliber 40

4.12. - El Primero Port Royal V

5.12. - 28800 - 2562PC

6.12. - Prime - Caliber - 420Z

7.12. - Respirator

8.12. - El Primero Rainbow x2

9.12. - Defy ´69 ("Marmite")

10.12. - Movado - Datron x2

11.12. - El Primero Pacific

12.12. - Autosport Deluxe

13.12. - El Primero - "The Big Blue"

14.12. - "Franken" eller "Prototype" - Diver

15.12. - El Primero - Class 4

16.12. - Time Command

17.12. - El Primero - Defy x 2 (89 & 90)

18.12. - New Vintage 1955

19.12. - Defy - Automatic - A7682

20.12. - El Primero - De Luca I

21.12. - El Primero - A787

22.12. - El Primero - 03.0210.415 & 20.0210.415

23.12. - El Primero - Striking 10th

24.12. - Zenith 2000

0tomkalender.jpg


Jeg vet. To tomme klokkebokser ser ut som tidenes luremustråd. Men bær over med meg et langt øyeblikk:

For en stund siden solgte jeg min kjære Blancpain FF - en klokke jeg trodde skulle være i boksen til evig og alltid. I tillegg var også de fleste av de andre klokkene som hadde vært i mitt eie på vei ut. Jeg hadde kjøpt en Rolex 5513, som ikke svarte helt til forventningene og som jeg ikke hadde gått med en eneste dag før den ble flippet igjen, og jeg overveide helt seriøst å fleske til en AP RO kronograf som kostet skjorta og buksa. Jeg surfet stadig etter vintage Rolex, vintage Omega, ny Rolex, ny Omega, ja selv Patek føltes ikke helt utenfor rekkevidden.

I tillegg var det et merke jeg kom tilbake til oftere enn alle andre: Zenith. Jeg ble stadig mer fascinert av Zenith. Selvfølgelig av El Primero og den tekniske siden av merket, men også mye annet: Den til tider dramatiske historien, Chronometer-konkurransene på 50-tallet, designet. - Mange sier at Zenith de siste par årene har gått tilbake til røttene, men det tror jeg er mest fordi verden ellers har gått tilbake til røttene. Zenith har alltid prøvd å treffe tidsånden, og Zeniths design er et glimrende termometer på globale designtrender. Mens Rolex knapt har endret seg på 50 år, så har Zenith endret seg gang på gang. Ofte har de blitt til latter, og særlig i ettertid, men for en inovasjon og for en guts. Jo, mer jeg leste om Zenith, jo mer fascinert ble jeg av merket, av modellene, av de tekniske inovasjonene. Og det gikk an å oppdage nye ting. Med Zenith er man ikke en turist som går og samler i et landskap som er gjennomanalysert allerede, og aldri er lenger enn et googlesøk unna - det er modeller å oppdage, undermerker som forsvinner og kommer tilbake igjen, og dårlig toppstyring som gir vanvittige galne og flotte utslag som det er en fryd å oppdage.

På toppen av det hele kan jeg når som helst sende en mail til Zenith, og få svar på spørsmål om modeller og produksjonsantall. Jeg har forsøkt å holde meg litt i skinnet her foreløpig, men det er i hvert fall kult å vite at man har muligheten.

Så etter hvert som jeg kjøpte mine Zenither oppdaget jeg at flippekløen som tidligere kom to sekunder etter at jeg hadde tastet pin eller paypal-kode var borte. Det var det som om klokkeinteressen fikk en ny dimensjon.

Og Zenith er ikke så dyrt som mange andre vintage-merker. Selv om jeg allerede nå merker at interessen stiger og prisene er på vei opp. Sjefen for Antiquorum svarte Zenith da han ble spurt om hvilket merke han trodde det var lurt å begynne å samle på nå. Men enn så lenge så kan man gjøre kupp. Og dette handler uansett ikke om pengene.

Lang historie enda litt lenger: Det siste drøye året har jeg anskaffet en rekke Zenither som nesten akkurat fyller opp de to klokkeboksene over. Og som overskriften mer enn hentyder, så kommer presentasjonen av klokkene mine til å komme i form av en julekalender hvor jeg viser frem en ny Zenith hver dag i desember, helt frem til juleaften. Jeg kunne selvsagt ha presentert alle på en gang, men det hadde blitt litt voldsomt, og jeg håper å legge litt arbeid i bilder og tekst.

I og med at denne tråden ligger i galleriet, så håper jeg at jeg unngår de verste luremus-beskyldningene. Som jeg sier til mine barn: Dere må tåle å se julekalenderen før første desember uten å ville åpne alle lukene med en gang.

Takk for oppmerksomheten, og håper vi sees om en snau uke.

:D
 
Redigert:
Dette kan bli meget bra, glimrende initiativ. Gleder meg til å følge kalenderen!
 
Denne tråden ser jeg også fram til, beste julekalenderen jeg kan tenke meg!

Ref. "nesten akkurat fyller opp": Hvor mange Zenith'er til blir du nødt til å skaffe deg før julaften som følge av dette initiativet da? Denne tråden kan gå inn i ettertiden som tidenes mest elegante rasjonalisering for klokkekjøp ;)
 
Denne tråden ser jeg også fram til, beste julekalenderen jeg kan tenke meg!

Ref. "nesten akkurat fyller opp": Hvor mange Zenith'er til blir du nødt til å skaffe deg før julaften som følge av dette initiativet da? Denne tråden kan gå inn i ettertiden som tidenes mest elegante rasjonalisering for klokkekjøp ;)

+1 :)
 
Ho ho ho.:D
24 dager med kalender åpning. Jeg gleder meg som en unge.:)
Et fantastisk initiativ til stor glede for alle oss andre.
 
Takk for alle kommentarer. Nå følte jeg plutselig litt forventningspress her. :D Men samtidig et kick til å gjøre alt skikkelig.

Ref. "nesten akkurat fyller opp": Hvor mange Zenith'er til blir du nødt til å skaffe deg før julaften som følge av dette initiativet da? Denne tråden kan gå inn i ettertiden som tidenes mest elegante rasjonalisering for klokkekjøp ;)

Ah! Et lite spenningselement i tillegg! Kommer jeg til å ha nok klokker til å rekke helt frem til juleaften?

Jeg pleier, rettere sagt pleide, å tyvtitte på den 24. med det sammen kalenderen var i hus.
Kan du sende meg et lite sneak-peak på pm?

:p

Nei, men jeg kan gi deg et hint. Det er en Zenith...
 
Takk for alle kommentarer. Nå følte jeg plutselig litt forventningspress her. :D Men samtidig et kick til å gjøre alt skikkelig.

Dette blir sikkert kjempebra! Det kan kanskje være en ide å skrive ferdig en dag eller to på forhånd, for for min del består adventstiden av såpass mange dager i en tilstand jeg ikke er i stand til å gjøre noe som helst skikkelig slik at et slikt prosjekt ville endt med utkastelse av Tidssonen. :rolleyes:
 
Hehe dette er råbra! Gleder meg og woops la nettopp inn et bud på en vintage zenith!!

Jeg hadde jo håpet at dette skulle øke interessen for Zenith på sonen, så dette høres bra ut.

Dette blir sikkert kjempebra! Det kan kanskje være en ide å skrive ferdig en dag eller to på forhånd, for for min del består adventstiden av såpass mange dager i en tilstand jeg ikke er i stand til å gjøre noe som helst skikkelig slik at et slikt prosjekt ville endt med utkastelse av Tidssonen. :rolleyes:

Tanken er å ha skrevet ferdig det meste på forhånd. Er allerde i god gang. Er egentlig mest bekymret over om jeg får bildene til å yte klokkene rettferdighet.

I den forbindelse har jeg et spørsmål. Tenkte egentlig å legge inn bildene på Photobucket, men da er faren til stede for at noen luringer kan "åpne neste dags luke" ved å gjette seg frem til adressene og snoke i fotoalbumene? Eller er det en enkel måte å forhindre det på? :?