Passaround 2012

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.341
Sted
Oslo
Oppdateringer:
* Avstemningen er åpnet, se her.
* Avstemningen er nå stengt, Nomos Club Datum ble valgt.
* Påmeldingen er åpnet, se her.
* Påmelding til årets Passaround er stengt!


____________________________________
Da var det dags igjen! Passaround må vi jo ha, så det er bare å komme i gang med beslutningsprosessen om hvilken klokke det blir denne gangen.

Det kommer til å foregå omtrent som sist gang, med avstemning om hvilken klokke vi skal velge (link til forrige), så det første jeg ønsker meg er forslag til hvilke klokker som skal være med i avstemningen.

Det foreligger imidlertid noen få føringer:

Det er et tak på maks 30 medlemmer som kan delta, kriterier for deltagelse kommer lengre ned. Jeg tror vi sier at vi innledningsvis sikter oss inn på omtrent 4-500 kr pr person, noe som med et tak på 30 deltakere gir oss i området 12-15000 kr å leke med. Dette må inkludere porto og mva, selvsagt. Denne grensen er på ingen måte fast, og vi kan selvsagt diskutere oss opp eller ned om det blir noenlunde konsensus.

Et par andre faktorer jeg ønsker å legge inn som forutsetninger:

* ikke brukt (30 karer skal klå på dette, vi trenger all den garanti og kvalitet vi kan få)
* ikke noe mainstream-merke (alle kan gå og klå på en Omega eller Tag på nærmeste Protid)

Det vil altså si at ideelt sett kjøper vi noe fra en liten produsent som hovedsaklig selger på nett, og som kanskje ikke er så velkjent her på berget. En utmerket anledning til å introdusere noe nytt i denne Submarinertette jungelen, altså!

Andre innspill er velkomne, alt fra om det var noe vi gjorde feil sist til en superidé du klekte ut på fylla i natt. Skal prøve å dra i gang en avstemning om hvilken modell vi går for i løpet av kort tid.

REGLER FOR DELTAKELSE

1. Det som kreves for å være med er:
- at du har vært medlem på Tidssonen i mer enn én måned, det vil si ble med senest august 2012
- har over 10 poster på forumet
- begge de ovenstående kan fravikes i spesielle tilfeller, f.eks hvis jeg kjenner deg personlig, et annet rutinert medlem kan gå god for deg, eller at du er Ari Behn og kan dokumentere det.
- det som uansett kreves, er at du i påmeldingen din kan sende meg navn, adresse og telefonnnummer, og at det går an å verifisere disse opplysningene enkelt og greit.
- jeg forbeholder meg retten til å evt avvise påmeldinger om jeg ikke får godfølelsen.

2. Om det skulle være slik at Passarounden blir overtegnet (maks antall 30 stk) må jeg rangere på noe vis. Postcount er enkelt og greit, men siden jeg ser at det er litt ensidig og favoriserer folk som på død og liv MÅ si noe i hver eneste tråd på forumet, skaper jeg litt ekstraarbeid for meg selv:
- du får ett poeng pr 100 poster, opptil 2000 poster, dvs maks 20 poeng
- du får ett poeng pr måned du har vært medlem
- om du er støttemedlem, får du 10 ekstrapoeng

Noen relevante linker:

* Passaround 2010
* Passaround II
* Passaround SP edition
* Passaround 2.laget
 
Redigert:
Mitt forslag er Stowa 1938 Chrono!

Stowa_Chrono_Poliert_800x800_1.jpg
 
Et veldig ålreit forslag, jeg har sansen for den selv. Den bryter imidlertid med minst 2 lessons learned fra tidligere:
1. Den er fra Stowa, noe som betyr månedsvis med venting før den kommer
2. Den er en nokså "delikat" klokke, noe som ikke nødvendigvis er kompatibelt med 30 karer som skal drasse den rundt på Finnmarksvidda, gå på jakt med den, bade med den osv

Når det er sagt, jeg er gjerne med på en runde med den der! Jeg synes den er griselekker!
 
Foreslår at vi høyner innsatsen fra 4-500 til 1500, senker antall påmeldte fra 30 til 20. Da har man plutselig 30k å rytte med.

Jeg foreslår en overpriset Kobold.
 
Doxa er en god idé. Nå har det vært sportsur i tidligere runder, så kanskje vi skulle prøve noe litt mer dressy? Nomos har mye pent og original design. Som denne for eksempel, til 1480 Euro:

orion_rose_front.png


I tidligere runder har klokkene tidvis blitt liggende svært lenge hos enkelte av deltakerne. Det er irriterende for alle andre, fører til mas og påminnelser i tråden, og har bidratt til at klokken nesten er glemt av de første når den endelig loddes ut. Det kan selvfølgelig være gode grunner til at slikt skjer, men de som i løpet av en uke ikke har tid til å oppdatere i tråden, besøke postkontoret en eneste gang, eller ork til å avtale rekkefølgebytte med andre deltakere, bør kanskje vurdere om de skal være med i det hele tatt. Det er Krille som lager reglene, men jeg foreslår at de som tidligere har somlet veldig med videresending ikke får være med på neste runde - ihvertfall dersom det blir overtegning. Eventuelt kan det lages en regel om at sommel over en viss tid ekskluderer deltakeren fra utlodningen.

Forresten: Tre x Hurra! for Krille som tar på seg oppgaven enda en gang.
 
Dressy:
jomashop_2225_927655404

Men merket er kanskje litt "ut" her på sonen

Tøffing:
U1Strap.jpg

Men det er kanskje for mange som kjenner denne fra før

Dressy, og Lervik er vel forhandler og kan gi oss en knalldeal?
maurice-lacroix-PT6158-SS001-13E_MED.jpg


Var alt jeg hadde tid til i lunsjen :)
 
Støtter Lyngutts forslag om Sinn, hva med denne?

Sinn Uhren: Modell 556 I

Er forresten gjerne med på Hopalongs forslag om noe dressy - det er kanskje ikke nødvendig å bruke den på finnmarksvidda...
 
Støtter Hopalongs forslag om noe fra Nomos, personlig ville jeg valgt Zürich Weltzeit, men den blir kanskje for sær, og for dyr..

D_805_Weltzeit_2012_464x396.jpg


Som en elsk-hat outsider kan kanskje Bruvik Fjord Automatic være aktuell?
 
Mange spennende forslag her, spesielt Doxa og Damasko :)

Dressy ur er ikke noe for meg, så dersom det blir valgt får jeg heller bli en observatør. Stemmer derfor heller for en klokke som kan brukes både til dress og fritid. Forslag kommer senere :)
 
I tidligere runder har klokkene tidvis blitt liggende svært lenge hos enkelte av deltakerne. Det er irriterende for alle andre, fører til mas og påminnelser i tråden, og har bidratt til at klokken nesten er glemt av de første når den endelig loddes ut. Det kan selvfølgelig være gode grunner til at slikt skjer, men de som i løpet av en uke ikke har tid til å oppdatere i tråden, besøke postkontoret en eneste gang, eller ork til å avtale rekkefølgebytte med andre deltakere, bør kanskje vurdere om de skal være med i det hele tatt. Det er Krille som lager reglene, men jeg foreslår at de som tidligere har somlet veldig med videresending ikke får være med på neste runde - ihvertfall dersom det blir overtegning. Eventuelt kan det lages en regel om at sommel over en viss tid ekskluderer deltakeren fra utlodningen.

Forresten: Tre x Hurra! for Krille som tar på seg oppgaven enda en gang.

+111111111111 til dette!

Lang liggetid/ventetid er det vesentligste argument for å takk nei - selv om PA selvsagt er et positivt fenomen, absolutt.
Jeg har tidlighere, uten hell ;), lansert ideen om at alle starter med to lodd i KLOKKENog at ved forsinkelse utover et minimum fører til bortfall av ett av loddene. Men for all del, rigg det gjerne som dere vil, men med 30 deltagere vil runden erfaringsmessig ta 12 - tolv - (sic!!!9) måneder.....og det er LENGE!

Just sayin`

Ellers tonnevis med kudos til krille da man, selvsagt :D
 
Jeg har tidlighere, uten hell ;), lansert ideen om at alle starter med to lodd i kookken og at ved forsinkelse utover et minimum fører til bortfall av ett av loddene.

Foruten at dette høres ut som en slags selskapslek på et SM-møte, virker det å være en god idé. :)