Omegakafe – Løst og fast om, ja dere vet...

Jada Omega lager jo alltid noen ti-talls rare varianter av klokkene sine, men heldighvis har de ikke sluttet å produsere de klassiske variantene ;)

Den ser jeg, men 55 000 får meg til å ønske at 300m'en min fortsatt var i hende. Må vel gå an å svinge litt rabatt på denne, kan ikke være modellen som selger best i disse stekepannetider.
 
Mange klokker som er innafor for menn er 40mm.
Er det noen som ser forskjellen mellom en 39,5 og 40mm klokke?
Det blir 0,25mm mindre på kantene:rolleyes:

Kommer mye an på markedsføringen, kjenner jeg. For å ta rolexeksemplet, OP i 39mm er automatisk "herremodellen" i serien som tidligere har hatt herremodeller helt ned i 34mm (air king), men for SD og sub er situasjonen en annen. Derimot dersom Sub kom i 40, 42 og 44 modell der 40 millimeteren ble kalt "unisex" på nettsidene, så ville jaggu de fleste gått med 42 eller 44
 
  • Liker
Reaksjoner: Moviken og GrimReaper
På siden, er PO 39,5 innafor for menn?

Vell..... Litt både og.... Selv liker jeg PO veldig godt, men jeg ser på PO 45,5 som den ekte... Når de da begynner å krympe så er de liksom ikke en ordentlig PO.... Det blir med disse som med en Panerai på 39mm...

Nå er det jo de nyere modellen som er krympet. Dermed er det ikke en "ekte" PO det er snakk om, men en flott Omega. Dermed; Liker du den, så er det innafor!

8
 
Kommer mye an på markedsføringen, kjenner jeg. For å ta rolexeksemplet, OP i 39mm er automatisk "herremodellen" i serien som tidligere har hatt herremodeller helt ned i 34mm (air king), men for SD og sub er situasjonen en annen. Derimot dersom Sub kom i 40, 42 og 44 modell der 40 millimeteren ble kalt "unisex" på nettsidene, så ville jaggu de fleste gått med 42 eller 44

Men har det egentlig noe å si da? Er ikke det viktigste at størrelsen passer deg?
Sub kommer i 43mm og kalles Sea-dweller ;) Fortsatt mange som kjøper 40mm Sub.
 
Kommer mye an på markedsføringen, kjenner jeg. For å ta rolexeksemplet, OP i 39mm er automatisk "herremodellen" i serien som tidligere har hatt herremodeller helt ned i 34mm (air king), men for SD og sub er situasjonen en annen. Derimot dersom Sub kom i 40, 42 og 44 modell der 40 millimeteren ble kalt "unisex" på nettsidene, så ville jaggu de fleste gått med 42 eller 44

Er ikke alt unisex nå?:D
Jeg ser kvinner med billige 45mm kvartsklokker hele tiden...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Men har det egentlig noe å si da? Er ikke det viktigste at størrelsen passer deg?
Sub kommer i 43mm og kalles Sea-dweller ;) Fortsatt mange som kjøper 40mm Sub.

Jeg vet, nevnte SD i innlegget. Å selge en klokke produsenten har kalt unisex eller tom damemodell (38mm zenith el primero) byr også på utfordringer. Hm, nuvel. Skal prøve PO'en i nær framtid.

E: Noen som vet om globemaster bærer større?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: acnorway
E: Noen som vet om globemaster bærer større?

Nja, tja, muligens litt. Prøvde den i vår og må si den var en gedigen skuffelse. Ser jo svært bra ut på bilder, men på hånden var den rett og slett ikke no særlig. Kasseform og lugs gjør at selve skiven ser stor ut og "pie"-formen var ikke noe for meg. Glad jeg prøvde den hos ad og ikke bare tok sjansen.

Svært få i omløp her på TS også...

Her fra da jeg prøvde den:
Fotor_151179729075981.jpg
 
Tipper noe dameur med diamanter rundt kransen :D

Kanskje en eller annen AquaTerra så du har nå 7863 varianter du kan velge mellom.
 
Har et spørsmål som muligens passer inn på dette underforumet:

Noen som vet om noen gode aftermarket lenker til speedmaster? Den nye lenken er selvsagt robust som et uvær og helt strålende rent funksjonelt, men så merker jeg en dragning mot de eldre lenkene, og mer spesifikt flat link lenkene. Noen som har noen tips som ikke betyr vintage lenke og 9000kr ut fra klokkekontoen?
 
Har et spørsmål som muligens passer inn på dette underforumet:

Noen som vet om noen gode aftermarket lenker til speedmaster? Den nye lenken er selvsagt robust som et uvær og helt strålende rent funksjonelt, men så merker jeg en dragning mot de eldre lenkene, og mer spesifikt flat link lenkene. Noen som har noen tips som ikke betyr vintage lenke og 9000kr ut fra klokkekontoen?

Noe sånn mener du?
Det du spør om er vanligvis som du sier: fort gjort med 9000kr ut fra klokkekontoen.

Du burde prøve Omega sin mesh lenke: mye vintage følelse og forskjellen med en vanlig lenke er at det puster og tørker opp som ingen andre.
Jeg har brukt min Speedmaster på mesh i en del år nå og man trenger ikke å frykte riper som vanligvis synes mye mer på de andre lenker.
Speed.jpg
 
Noe sånn mener du?
Det du spør om er vanligvis som du sier: fort gjort med 9000kr ut fra klokkekontoen.

Du burde prøve Omega sin mesh lenke: mye vintage følelse og forskjellen med en vanlig lenke er at det puster og tørker opp som ingen andre.
Jeg har brukt min Speedmaster på mesh i en del år nå og man trenger ikke å frykte riper som vanligvis synes mye mer på de andre lenker.
Vis vedlegg 74580

Takk for tipset @Hammerfjord ! Har alltid tenkt at mesh var mest forbeholdt divers, men får gjøre et forsøk på speedmasteren!
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Takk for tipset @Hammerfjord ! Har alltid tenkt at mesh var mest forbeholdt divers, men får gjøre et forsøk på speedmasteren!

Bare hyggelig!
Det er sant at mesh passer bra på dykkerklokker men ikke bare på de.
Speedmasteren er også antatt 10 atm/100m godkjent; det gjør ikke at den kan bli antatt som en badeklokke eller lett dykking men den tåler en god del fuktighet.
Min ble testet en gang hos urmakeren og den gikk gjennom 1 bar/10atm test uten problem.
Jeg bruker også ofte mesh på min SM300.
Begge har svart/hvit/sølv fargekombinasjoner.

Seamaster 300.jpg


Du skal finne en god del info der: http://forums.watchuseek.com/f20/purpose-mesh-bracelet-758323.html

SM300 kom i 1957 men ble levert på lenke.
http://chronomaddox.com/seamaster_3oo_a_history.html

Omega Chronostop ble levert med mesh før Ploprof´n kom ut på markedet: i 1966;)
http://www.old-omegas.com/chronostop.html

Ploprof 600 kom i 1970 og fikk mesh men kanskje ikke med en gang.


Omega_Chronostop_BP_12.jpg

Chronostop.jpg
 
Noen som vet om det finnes en lås med microjustering tilsvarende den nye til PO som passer til nyere Speedmaster?