Ny klokke til 2-3000 kr - første klokkekjøp

Hva med Orient Star WZ0051DA, er denne noe å vurdere?


wz0051da-1.jpg
 
Orient har noen fine og tøffe klokker, men det har hele tiden vært en ting ved disse som har gjort at jeg har holdt meg unna. Logoen. Den grisestygge logoen som dekker nesten halve skiva.

Ikke så med Orient Star, ser jeg. Denne var ganske fin og diskret.
Vet ikke om jeg kunne levd med innsyn til verket gjennom skiva, men det skulle ikke forundre meg om Orient gir blanke pokker i akkurat det.
 
KinaVarer?

Jeg banner kanskje i kirken ved å snakke om kina-varer...

Derimot; Tao International, en ekte (seriøs) kina-produsent har veldig mye tøft for en veldig rimelig penge.
Søk opp på eBay så kommer det en lang remse med slike klokker. De er mekaniske og artige "skeleton" for kroner 700. Så godt som alt var skåret ut og hele urverket var synlig. Vel, med sin duble og "manglede dato" brukes den av og til, og er en artig gimmik. Det ble ikke en daglig-klokke. Det var det heller ikke planlagt som.

Derimot; mye moro for en liten penge.
(Helt sikkert masse barne-arbeidere som har bygget denne! ?)

PH :cool:
 
Enig med gmortens som nevner noen vintage Omega/Longines-klokker. Her kan du får noen klassiske klokker med gode urverk, som i tillegg har en mye bedre annenhåndsverdi enn de andre klokkene som blir nevnt i denne tråden.
 
Hvordan fungerer diver klokker til litt finere anledinger?

Eks:
C60-TRI-SKSnewbracelet_1.jpg


Blir disse litt store på et 17cm håndledd?
 
Hvordan fungerer diver klokker til litt finere anledinger?

Blir disse litt store på et 17cm håndledd?


Enkelte dykkerklokker kan fungere perfekt i alle anledninger. Omega PO, Rolex sub osv. De litt mer "konservative" designene. Den Christopher Ward klokken du viser til faller i denne kategorien etter min mening.
 
Hvordan fungerer diver klokker til litt finere anledinger?

Blir disse litt store på et 17cm håndledd?

Jeg synes også at en del divere er helt supre som allroundklokker. Jeg har hverken Sub eller PO, men her har du min Seamaster i sitt vante miljø. (41 mm på knapt 17cm håndledd forresten).

IMAG0187.jpg


Akkurat CW sin Trident-serie har jeg sett mye på i det siste. Jeg har lyst på nettopp en rimelig allrounder til å bruke på jobbreiser, ferie etc, og den klokken du linker til der virker perfekt i så måte.

Det jeg har lest av kritikk (utover at designet ikke er spesielt originalt..) er at lenken kan være vanskelig å få justert til perfekt lengde (manglende microadjustment). Det er derfor verdt å merke seg at CW har kommet med en ny lenke til denne klokken. Jeg så akkurat nå i denne testen at det skal gå an å bestille klokken med den nye lenken, selv om dette ikke er oppgitt på CW sin egen hjemmeside ennå.
 
CW klokka var fin den, men nå begynner du vel å nærme deg en http://www.certina.com/MetaNav/News/News/DS-Action-Diver.aspx i budsjett. Husker ikke hva prisen er på den jeg, men er vel ganske likt som en CW med frakt og moms. Ellers er ikke denne så langt over heller http://www.urverket.no/longines-hydroconquest-large-automatic-black-dial-bracelet-p-6864.html

Ser du lurte på hvordan det er med diver til finere anledninger. Sikkert noen som er uening med meg, men jeg mener at en stilren diver er den perfekte allround klokka. LIke bra til dress som shorts på stranda. Jeg ente opp med en slik http://www.tagheuer.com/int-en/home...ercalibre16daydat-productsheet-caf2011-ba0815 nettopp fordi jeg syntes det var en klokke som kunne brukes til alt. Hvis målet er og ha en samling kan man selvfølgelig gå for en røffere diver og penere dresklokke, men jeg har litt sansen for den gamle holdningen: en klokke og den brukes til alt.
 
Reim; Den ser meget bra ut på hånda. For å få den nye CW lenka, må man ta direkte kontakt med CW for å bestille en slik?

Hvis det ikke blir denne, så ser jeg på certina ds 1, eller den japanske seiko klokka som alternativene.

Rolf s; Ja, budjsettet har steget etterhvert som jeg har sett og lest på/om klokker, og før jeg selv var klar over det, så ble det til at jeg for det meste så på automatiske klokker:S
 
Reim; Den ser meget bra ut på hånda. For å få den nye CW lenka, må man ta direkte kontakt med CW for å bestille en slik?

Hvis det ikke blir denne, så ser jeg på certina ds 1, eller den japanske seiko klokka som alternativene.

Rolf s; Ja, budjsettet har steget etterhvert som jeg har sett og lest på/om klokker, og før jeg selv var klar over det, så ble det til at jeg for det meste så på automatiske klokker:S


TS; nettstedet for økende budsjetter:cool:
 
For å få den nye CW lenka, må man ta direkte kontakt med CW for å bestille en slik?

Jeg tok en tur innom hjemmesiden til Christopher Ward, og det ser ut til at det er den nye lenken som selges med klokken nå. (Jeg har ikke kikket på denne klokken siden før jul.) Den gamle lenken lignet på Omega Speedmaster sin, med tre hovedledd i børstet stål og to polerte miniledd innimellom.

e6b45d4a.jpg


Den nye (som er på bildet du limte inn også) har kun tre ledd, børstet ytterst og polert i midten.

ca562e66.jpg


Hvis du skal kjøpe kan det jo være verdt bryet å kontakte CW først for å dobbeltsjekke. Ut fra bildene synes jeg nok at den gamle lenken var penere og at den nye fort kan bli litt ripete på midtleddene, men fit og komfort er jo enda viktigere enn utseende.

Her er en kar som har fått den nye lenken og har noen tanker om den. Og på WUS fant jeg en tråd der de sammenligner C60 og den Certina-diveren som er anbefalt lenger oppe her. (Ikke særlig informativ egentlig, tror ikke det var noen som faktisk har hatt begge klokkene på hånden så det er mest diskusjon rundt hvilken som ser finest ut på bilder.)

Lykke til med valget uansett hva du går for. Men du bør nok bestemme deg raskt, før budsjettet ditt magisk har havnet på 15-20-25k :)
 
Har fortsatt planer om å kjøpe klokke, men blir muligens først når jeg drar på ferie... her er iallefall venteklokka mi:)

296049d1315338555-hmt-janata-11.jpg