Moore's samling

(Gårs-)Dagens tilvekst – IWC Portuguese Perpetual Calendar

Det ble altså denne.
Joda, noen av dere klokkevenner luktet lunten. Men nå er den kommet. Ventetiden har vært ….. som den pleier å være….

Hvorfor Perpetual Calendar?
Da interessen for ur tok seg opp, definerte jeg raskt mine kriteria for fremtidige ur: Klassisk, gjerne understated, design. In-house urverk. Ur og brands med historikk. Komplikasjoner. Unikhet.
Etterhvert følte jeg sterkt for å eie et ur med kanskje den mest ekstreme og komplekse komplikasjon av dem alle; - en Perpetual Calendar. For meg ble det IWC Portuguese Perpetual Calendar som møtte mine kriteria. Etter mitt skjønn – smak – den vakreste Perpetual Calendar i markedet.

Denne Portuguese Perpetual Calendar ble introdusert i 2006.

Det tok IWC over 5 år å utvikle uret. Et horologisk masterpiece.
Dette er IWC´s kanskje mest fremragende innovasjon, skapt av den legendariske Kurt Klaus – “The Einstein from Schaffhausen”. Hr Klaus er en legende innen horologien, og gikk sin urmakerlære i IWC hos Albert Pellaton, hans mentor og læremester. Klaus konstruerte Perpetual Calendar-verket til Da Vinci-kolleksjonen (som da var verdens første Perpetual i sitt slag), og videreutviklet det senere til Portuguesens runde kasse.

IWC og Klaus’ drivkraft lå i å skape en helautomatisk Perpetual Calendar som mestret den Gregorianske kalender til fulle. Og det på en mer funksjonell og enklere måte enn verden noen gang hadde sett tidligere. De lyktes til fulle. Denne Perpetual Calendar har kun èn justeringsmekanisme; - kronen. Ingen øvrige pushers som enkelte andre har. Det sier mye om urets unikhet og enkelhet, - i all sin kompleksitet.

Dette er det optimale ur i kjeden av klassikere fra IWC. Uret er “top notch”. Punktum. I tillegg til dette eksepsjonelle urverket, preges det visuelt av en utsøkt symmetrisk dial og uovertruffen komposisjon. Jeg har sjelden sett en mer forseggjort og detaljrik dial og subdials. Uret har en ekstrem presence, og er både moderne og klassisk. Kort sagt tidløs eleganse på sitt beste.

Portuguese Perpetual Calendar er en ekstrem komplikasjon av et urverk. Logisk nok er kalenderen kjerneelementet i uret:
Kalenderåret varer 365 dager, 5 timer, 48 minutter og 46 sekunder.
Tilllegget – 5.48:46 - tilsvarende ¼ av et døgn, kompenseres som kjent med en ekstra dag i februar hvert fjerde år. Perpetual Calendar hensyntar selvsagt alt dette.
Om måneden har 28, 29, 30 eller 31 dager, så starter neste måned på 1 uten behov for manuell justering. I 100 år. Da tar du det til din AD for en liten justering for de neste 100.

Månefasekalenderen er om mulig enda mer ekstrem.
Etter 577,5 år vil kalenderen avvike ca 1 dag ift månefasens reelle syklus i perioden. Da må du igjen ta deg bryderiet med å stikke innom din IWC-urmaker for nok en liten justering. Men mest sannsynlig gjør etterslekten det for deg.
Firesifret årstallsindikator er unikt på et ur. Men samtidig helt naturlig på en Perpetual Calendar.

“The beauty of the deal” - 1:
19.10.11 fikk jeg møte urets opphavsmann, Kurt Klaus, for en særdeles lærerik samtale med ham om bakgrunnen for dette unike uret.
Klaus – 77 år – delte sin fantastiske historie på en beundringsverdig måte. Jeg visste selvsagt intet om at jeg skulle møte ham da jeg satte mitt eksemplar i bestilling, da jeg oppholder meg utenlands. Men hyggelige omstendigheter ville det altså slik, og møtet med ham står som en definitiv “peak” på min horologiske reise.
Jeg tar det som en bekreftelse på at dette uret var ”meant to be” for meg.

Denne versjonen av Portuguese Perpetual Calendar ble discontinued i 2010/tidlig 2011, da det ble avløst av en større versjon på 44mm. Helt greit – jeg er bare umåtelig happy med å ha fått kloa i 42mm-versjonen.

“The beauty of the deal” - 2:
Min IWC Portuguese Perpetual Calendar kommer rykende ferskt direkte fra fabrikken i Schaffhausen. Fordi min AD gjorde hva den kunne. Fordi IWC gjorde det samme; - tok en back-order (som det ofte er tatt høyde for) og jeg fikk en flunke ny, som aldri har ligget i noe monter i en butikk. Hvilket betyr at jeg eier det aller nyeste – og sannsynligvis aller sist produserte – eksemplar av denne IWC Portuguese Perpetual Calendar.

Dette gjør både uret som sådan og mitt forhold til IWC enda mer spesielt.

Uret er i hvitt gull. Mørk grå dial.
Håndsydd brun crocodile strap med clasp også i hvitt gull holder den stødig på hånden.
Dimensjonen er 42,3mm i diameter og 15,6 mm høyt, hvilket gjør det til et kraftig ur. Men dressy. IWC in-house Calibre 51613 tikker til 21.600 vph – 64 jewels. Power reserve 168h – 7 Days.

Nok prat.
Her et dagsfersk bilde med iPhone. Jeg kommer tilbake med flere når jeg får et skikkelig kamera for hånden. :D


IMG_1522a.jpg
 
GOSH!

Ehm, helt satt ut. Du har en flott historie til klokken, og jeg er alleder blown away.

Gratulerer så meget!!!
 
Åh, heisann. Gratulerer med den. Nå gjelder det bare at ikke Mayaene har rett, så du får litt mer enn et års glede av den.

Og hvilken flott presentasjon. Bøyer meg i støvet og venter der på flere bilder.
 
Man kan ofte ta floskler og overdrevne ord i sin munn: "Jeg er målløs" er en slik floskel.

Men det var akkurat det jeg var her jeg satt på jobb og leste denne posten, nesten uten å trekke pusten. Portuguese er slik en fantastisk vakker klokke, og dette er slik en fantastisk inkarnasjon.

Gratulerer på det aller hjerteligste! Og tusen takk for at du ikke holdt oss på pinebenken en dag til :)
 
Gratulerer, Moore. Dette var helt fantastisk. Er så fascinert av mekaniske perpetual calendars. At det er mulig å lage det.

Kan jeg spørre om to ting:

1) Hvor lang tid tar det å stille uret til korrekt settings?
2) Kan vi få noen smukke bilder av baksiden?
 
Man har vel ikke noe annet valg enn å plassere en perpetual calendar i en winder for evig antar jeg? En fantastisk komplikasjon, men personlig tror jeg nesten jeg ville være redd for at jeg ikke kunne ta vare på den i tilstrekkelig grad :)
 
Fantastisk, Moore! :D

Denne sklir IMO rett inn på toppen av en allerede utrolig flott samling! Det er min absolutte favoritt blant kompliserte ur og et sant mesterverk i alle ordets betydninger. Et enestående urverk pakket vakkert inn.

Gratulerer!

Edit: Håper denne gjerrigheten på bilder går over snart;)
 
Utrolig velskrevet presentasjon av en helt syk klokke. Etter min mening kronen i samlingen din (og det sier litt). Tidløs, komplisert men samtidig enkel. Lett en av de råeste klokkene noensinne.