Innspill på kjøp av 312 vs 372

Medlem
5. juni 2020
Innlegg
25
Sted
Oslo
Hei!
Jeg har i lang tid godt å siklet på Panerai og nå som jeg nærmer meg 40 snart så tenker jeg å slå til og bli en av Paniristi!

Jeg følger til stadighet med her på TS og finn.no og kom nylig over denne PAM312 og lurte på om dere har noen tanker her inne om klokken og pris:


Et alternativ er 372, med sine 47 mm dog en smule tynnere enn 312.
Så denne på finn:


Jeg liker renheten i 372 men trekker mot de praktiske fordelene med den automatiske 312 og hvor enkelt det er å bytte reimer.

Det skal sies at jeg ikke har prøvd Panerai tidligere, men mener at mitt relativt flate håndledd på ca 19 cm vil kunne tåle dimensjonene.

Hadde satt stor pris på å høre litt fra dere kjennere om pros/cons. Jeg kan ikke se at noen av disse klokkene er annonsert her inne, men kan ta feil.
 
Har kun eid 312 av disse to.

Den føltes litt for tykk. Den er jo nå erstattet av 1312. Har eid denne også. Bærer vesentlig bedre pga at den er tynnere IMO.

Eg har nå 1351. Denne har samme kasse som 1312, men er i Titan og har gullvisere slik som 372.

Med en 372 har du en klassiker. Veldig pen. Har ikke testa den, men tror den bærer fint pga at den ikke er for tykk. Flere har denne på sonen og kan nok uttale seg. Feks @Hvermansen.

Velkommen som Paneraimann når den tid kjem.

Legger ved et bilde av min 1351. (Tatt av @MrMstone )
received_543775536286905.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: MrMstone og Jonsi
Submersible all the way . Eg har hatt 312 og likte den godt den gang, men i ettertid litt samme oppfatning som @Oddemann angående tykkelse. Når det er sagt så kan en på ingen måte påstå at 47mm med Paneraistål er så spesielt slender heller . Eg anbefaler at du prøver dei på. Det er nok ikkje berre avhengig av omkrets på håndledd , men kor flat en er over håndleddet for om dei bærer bra eller ikkje. Så om du ikkje velger å gå for submersible (som du får i 42mm) so er 372 en fin fin førstegangs Pam .

Sjekk Denne for litt info rundt diverse modeller .
 
  • Liker
Reaksjoner: Jonsi og Oddemann
Jeg har hatt 372 to ganger og har nå 1312. 372 er en klokke du blir litt mer glad i, men personlig synes jeg det er hassle å vri opp klokken annenhver dag og det er egentlig ikke (for meg) en hverdagsklokke. Foretrekker dato, så 1312 passer meg bedre. Likevel savner jeg 372 og kommer garantert tilbake til enten den eller 673 en dag ;)

velkommen i klubben, anbefaler deg å delta på en GTG når tiden er moden
 
  • Liker
Reaksjoner: Jonsi og Oddemann
Jeg ville uten tvil gått for en 372. Det er en av de mest klassiske moderne modellene Panerai har laget. Den har alt en Panerai skal ha og ikke ha etter min mening:
  • 47 mm
  • Sandwich dial
  • Gullvisere
  • Manuelt urverk
  • Ingen dato
  • Ingen sekundviser
Men det viktigste er selvfølgelig hva som er riktig for deg. 312 og 1312 er også en fantastisk flott klokke. Vil absolutt anbefale deg å prøve litt forskjellige modeller og størrelser før du kjøper. Personlig synes jeg 372 ligger veldig fint på armen og med 19 cm håndledd vil jeg tro du kler alle Panerai. Når det gjelder manuelt opptrekk så synes jeg bare det er hyggelig å trekke klokka hver 3. dag.
Det blir helt sikkert en Panerai GTG om ikke så lenge. Håper å se deg der.
 
Har kun eid 312 av disse to.

Den føltes litt for tykk. Den er jo nå erstattet av 1312. Har eid denne også. Bærer vesentlig bedre pga at den er tynnere IMO.

Eg har nå 1351. Denne har samme kasse som 1312, men er i Titan og har gullvisere slik som 372.

Med en 372 har du en klassiker. Veldig pen. Har ikke testa den, men tror den bærer fint pga at den ikke er for tykk. Flere har denne på sonen og kan nok uttale seg. Feks @Hvermansen.

Velkommen som Paneraimann når den tid kjem.

Legger ved et bilde av min 1351. (Tatt av @MrMstone )
Vis vedlegg 199329

Takk for input! Ja, har sett litt på 1312, og sett at denne er litt slankere i kassa enn 312. En flott klokke, for all del, men litt over budsjett for første Panerai

En nydelig sak du har i 1351! Gullvisere mykner opp uttrykket noe og gir klokken også et litt mer klassisk uttrykk, i mine øyne. Lekker!

Takk gleder meg til å bære Panerai, omsider!
 
Submersible all the way . Eg har hatt 312 og likte den godt den gang, men i ettertid litt samme oppfatning som @Oddemann angående tykkelse. Når det er sagt så kan en på ingen måte påstå at 47mm med Paneraistål er så spesielt slender heller . Eg anbefaler at du prøver dei på. Det er nok ikkje berre avhengig av omkrets på håndledd , men kor flat en er over håndleddet for om dei bærer bra eller ikkje. Så om du ikkje velger å gå for submersible (som du får i 42mm) so er 372 en fin fin førstegangs Pam .

Sjekk Denne for litt info rundt diverse modeller .
Submersible er bøllete og tøff. Liker dem godt, men likevel ikke akkurat det jeg er ute etter nå, som første Panerai
Håndleddet mitt er rimelig flatt, men bør nok prøve litt før jeg vet hvordan 44mm funker mot 47mm.
Har en Longines Master på 42 mm i dag. Er mye mer en dressklokke og med en tykkelse på 14.5 mm så bygger den jo litt, dog ikke like mye som Panerai, især 312.
 
Jeg har hatt 372 to ganger og har nå 1312. 372 er en klokke du blir litt mer glad i, men personlig synes jeg det er hassle å vri opp klokken annenhver dag og det er egentlig ikke (for meg) en hverdagsklokke. Foretrekker dato, så 1312 passer meg bedre. Likevel savner jeg 372 og kommer garantert tilbake til enten den eller 673 en dag ;)

velkommen i klubben, anbefaler deg å delta på en GTG når tiden er moden
Ja, har lest lignende opplevelser med "hasslet" å trekke opp i det daglige. Dette er jo selvfølgelig subjektivt, men lener meg nok litt mer mot 312 blant annet på grunn av dette. Er vant til automatisk klokke i min Longines i dag. Og det er en hverdagsklokke jeg er ute etter nå.

Ser at 312 er nylig servet og 372 ikke er det. Er dette noe jeg burde ta med i betraktningen? Har lest at service kan fort bli litt kostbart.
Ettersom dette skal være min bursdagsgave til meg selv i det jeg runder the big 4-0 så ønsker jeg en så mint klokke som jeg kan få

Takk for det!
 
Jeg ville uten tvil gått for en 372. Det er en av de mest klassiske moderne modellene Panerai har laget. Den har alt en Panerai skal ha og ikke ha etter min mening:
  • 47 mm
  • Sandwich dial
  • Gullvisere
  • Manuelt urverk
  • Ingen dato
  • Ingen sekundviser
Men det viktigste er selvfølgelig hva som er riktig for deg. 312 og 1312 er også en fantastisk flott klokke. Vil absolutt anbefale deg å prøve litt forskjellige modeller og størrelser før du kjøper. Personlig synes jeg 372 ligger veldig fint på armen og med 19 cm håndledd vil jeg tro du kler alle Panerai. Når det gjelder manuelt opptrekk så synes jeg bare det er hyggelig å trekke klokka hver 3. dag.
Det blir helt sikkert en Panerai GTG om ikke så lenge. Håper å se deg der.

Takk for inspillene! Er helt enig i det du sier om de klassiske elementene i 372. Mye Panerai DNA, for sure!
Jeg ser sjarmen i dette med å trekke opp klokka annenhver, eller hver tredje dag, men er usikker på hvor lenge det er sjarmerende i en hverdagsklokke mulig bare en vanesak, altså.

Er veldig frem og tilbake vedrørende fordeler og ulemper i 372 mot 312 og også de to aktuelle finn annonsene i posten min.. Decisions decisions..

Hadde vært kult å blitt med på en GTG
 
Hvis 47mm passer håndleddet ditt skal du ha en 372, det er IMHO Panerai’en med stor «P» :)

Jeg har vært innom de fleste størrelser, og har selv landet på en 42mm 682:
B6E2ADF8-D399-4000-8E11-C4E95D34E2F7.jpeg


Neste Panerai blir en 914 på 44 mm, som er det nærmeste man kommer 372.

1F24803E-C243-4C56-B90F-E08BF402827F.jpeg
 
Riktig svar er selvfølgelig 372 ;)
Men du må prøve først.
Den 312en som ligger på Finn, selges av en super GG.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jonsi
Riktig svar er selvfølgelig 372 ;)
Men du må prøve først.
Den 312en som ligger på Finn, selges av en super GG.
Hehe, ja, har skjønt at 372 er veldig "riktig". Fant et interessant bilde som viser de to på armen samtidig. Der virker 312 litt mer crowded og klumpete mot 372. Ser også ut som at tallene på skiva er trukket litt inn på 372 sammenlignet med 312, samt at de også er litt større.
10FA8211-EA4C-4236-B474-228A1980DDB7.jpeg

Er det noen som kjenner til selger av 372-en som selges på finn?
 
Hvis 47mm passer håndleddet ditt skal du ha en 372, det er IMHO Panerai’en med stor «P» :)

Jeg har vært innom de fleste størrelser, og har selv landet på en 42mm 682:
Vis vedlegg 199344

Neste Panerai blir en 914 på 44 mm, som er det nærmeste man kommer 372.

Vis vedlegg 199346
Ja, lener meg nok gradvis litt mer mot 372, jo mer jeg leser og ser om den
Ser den har plexiglass mot safir i 312. Er litt "grønn" i dette.. Er det en positiv sak? Enklere å bytte? Er det mer eller mindre slitesterkt?
 
Ja, lener meg nok gradvis litt mer mot 372, jo mer jeg leser og ser om den
Ser den har plexiglass mot safir i 312. Er litt "grønn" i dette.. Er det en positiv sak? Enklere å bytte? Er det mer eller mindre slitesterkt?

Nye 372 har safir, tror det kom i 2016-2017.

Ville nok valgt plexi, synes det se flottest ut - selv om du lettere får riper og hakk. Mindre riper poleres uansett enkelt vekk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jonsi
Jeg har brukt 372 som eneste klokke i over et år nå. Kan brukes til alt og er en skikkelig «strapmonster» imo! Har samme håndledd som deg, og bærekomforten er det ingen ting å si på.
Lykke til med valget, og velkommen som paneristi når den tid kommer!
 
  • Liker
Reaksjoner: Suften og Jonsi
Eg hadde en 312 på service (før eg solgte den til Oddemann ). Meiner å huske at eg betalte nærmere 10k for service på den , inkl bytte av glass.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jonsi
Ligger jo en 372 her på TS og.

@MrMstone visste vell og om en 1312 som skulle selges.

Plexi blir fortere ripete, og du må ha en runde med polywatch iblant. På 372 synes eg uten tvil plexi ser best ut dog...
 
Har kun eid 312 av disse to.

Den føltes litt for tykk. Den er jo nå erstattet av 1312. Har eid denne også. Bærer vesentlig bedre pga at den er tynnere IMO.

Eg har nå 1351. Denne har samme kasse som 1312, men er i Titan og har gullvisere slik som 372.

Med en 372 har du en klassiker. Veldig pen. Har ikke testa den, men tror den bærer fint pga at den ikke er for tykk. Flere har denne på sonen og kan nok uttale seg. Feks @Hvermansen.

Velkommen som Paneraimann når den tid kjem.

Legger ved et bilde av min 1351. (Tatt av @MrMstone )
Vis vedlegg 199329
Jeg synes det er vanskelig å gi klare råd. Har vaklet så mye opp igjennom årene, og hatt en haug av forskjellige Paneraier.

Min foreløpige konklusjon er nok at hvis jeg kun skulle hatt en Panerai, ville det blitt en 372.

Men; det viktigste er å ha en Panerai. :)Jeg har følt et stort savn i de perioder jeg ikke har hatt en.....
 
  • Liker
Reaksjoner: J.CAT og Oddemann