Etter tre uker på hytta er disse bøkene lest:
"Med kaldt blod" av Truman Capote. Svært velskrevet og lesverdig doku-roman om to døgenikters drap og mislykkede ran av en hvetefarmer og familien hans i 1959, og hvordan denne hendelsen påvirket både gjerningsmennene, lokalsamfunnet og etterforskerne. Om ikke den første, så er boken ett av de beste tidlige eksemplene på dramatisert dokumentar. Boken er basert på mengder av intervjuer over flere år, med alle involverte og spesielt med gjerningsmennene mens de satt på death row og ventet på galgemannen.
"Dypet" av Tom Kristensen. Thriller om Nordsjødykkere, storpolitikk og senkede oljeplattformer som etter min mening aldri når over det middelmådige. Kristensen skriver greit, men lykkes aldri i å få karakterene troverdige, og historien er dels usammenhengende og usannsynlig inntil til det komiske. Grei og lettlest tidtrøyte på svaberget, men det er maaaaaaaaaaaaaaange bøker i samme genre jeg heller ville brukt tiden på.
"Forsvunnet" av Daniel Mendehlsson. Fascinerende beretning om en amerikansk jøde som undersøker skjebnen til en fjern grandonkel og dennes familie som ble drept av nazistene i Ukraina i 2. verdenskrig. Han reiser verden rundt for å snakke med mennesker som kanskje vet, eller husker hva som skjedde, i et evig kappløp med alderdom og død, og finner fragmenter som tilslutt gir noen ufullstendige svar. Boken gir et godt bilde av enkeltmenneskenes skjebne i massakrene, men for meg var den mest en veldig lesverdig påminnelse om hvor lite som blir igjen av oss når alle som kjente oss er borte. Mange digresjoner, innskytninger og detaljer gir boken et fortellende og personlig preg, men gjør den også noe tunglest. Anbefales.
"Little Big Man" av Thomas Berger. Cappelen Damm begynte i fjor å gi ut de beste westernromaner i pocketutgaver i serien "Western Star". Jeg er redd seriens navn, Bill og Ben-aktige bokomslag og kioskdistribusjon skremmer enkelte fra å kjøpe disse bøkene. I så tilfelle er det synd. Det som hittil er gitt ut tilhører kremen av romaner med tema fra Vesten, og overgår det meste av hva man ellers finner i bokhandelen. "Little Big Man" er nyeste utgivelse. Mange har sikkert sett filmen basert på boken, men - som vanlig - er boken langt bedre. Det er en morsom, underholdende og ikke helt usannsynlig historie om en ung hvit manns opplevelser før og under indianerkrigene, sett mye fra indianernes synspunkt.
"Cash" av Jens Lapidus. Tøff og hardokt thriller om dop og raske penger i et Stockholm langt fra det svenske folkhemmet. Jeg kjøpte boken etter å ha lest filmanmeldelsene (!) og ble ikke skuffet. Neste bok er innkjøpt og blir vel å lese i neste uke.