Hva leser dere om dagen?

Den eneste fordelen med å ha problemer med å sovne er at jeg får lest mye på sengen. Jeg er nettopp ferdig med "Skipslegens makker", syvende bind i Patrick O`Brians historisk korrekte og svært underholdende serie om Aubrey og Maturin. Før det leste jeg "The Road" av Cormac McCarthy. Jeg har lest og likt de andre bøkene hans svært godt, men denne var hakket bedre dem alle, og den beste boken jeg har lest på lenge. I kveld gleder jeg meg til å begynne på "Comanche Moon" av Larry McMurtry. Bortsett fra skjønnlitteratur går det mye i historie, i aviser og i blader som National Geographic, Villmarksliv og Shooting Gazette.

Ellers gleder det en gammel serieleser å se at både Arne And, Rocky, Chr. Nielsen og Pondus er nevnt allerede. :D Og anbefalingen av "Shantaram" er jeg enig i, selv om jeg nok mistet interessen for hovedpersonen litt underveis. For den som vil lese mer fra India, er "Balansekunst" av Rohinton Mistry et storartet valg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Er vel strengt tatt Zafon som har skrevet Vindens Skygge ;).

Leser oppfølgeren til den nå; Englenes spill. Den er, som vindens skygge, meget bok-sentrisk og vanvittig bra skrevet.
 
Egentlig leser jeg mest aviser, merker jeg :? Med litt for mange abonnementer ender jeg alltid opp med en enorm backlog som jeg pløyer gjennom hver helg. Skulle ønske jeg klarte å resirkulere litt mer ukritisk noen ganger. Men det er vel den samme nevrosen som hindrer meg i å selge ur ;) Packrat ...
 
For tiden er jeg igang med å pløye meg igjennom Band of Brothers av Stephen Ambrose, Kommando Reichsführer Himmler- bok nr 9 av 14 i Sven Hassels bokserie- og D-Dagen av Antony Beevor.
 
For tiden er jeg igang med å pløye meg igjennom Band of Brothers av Stephen Ambrose, Kommando Reichsführer Himmler, bok nr 9 av 14 i Sven Hassels bokserie og D-Dagen av Antony Beevor.

Band of Brothers er tidenes bok, og serie forsåvidt.

Så første episode av the Pacific her forleden dag, satser på at serien er like bra som BOB
 
Er vel strengt tatt Zafon som har skrevet Vindens Skygge ;).

Leser oppfølgeren til den nå; Englenes spill. Den er, som vindens skygge, meget bok-sentrisk og vanvittig bra skrevet.

Takk for korrigeringen. Sånn går det når man poster fra iphone...
Utrolig bok uansett. Gleder meg til å lese oppfølgeren. Skildringen i Vindens skygge er mildt sagt gripende.
 
Feber og dårlig form betyr mer lesing..

Er snart ferdig med "Genius" av James Gleick. Boken er i utgangspunktet en biografi om Richard Feynman, men fokuserer også sterkt på hans samtid og datidens aktuelle vitenskaplige spørsmål. Kvantefysikk og Manhatten Project vies betydelig plass. Boken har vært såpass overbevisende at jeg allerede har bestilt "Chaos: The Making of a New Science" av samme forfatter.

Ellers er jeg godt i gang med Karl Ove Knausgårds "Min kamp 3".

Venter også spent på andre utgave av Nassim Nicholas Talebs "Black Swan" og Anthony Bourdains oppfølger til "Kitchen Confidential"; "Medium Raw". Er vel her om noen dager :)
 
Leser stort sett alt for lite, men gleder meg til bourdains oppfølger. Ellers er det en del sykkelrelaterte bøker jeg kunne tenke meg å lese, boken om marco pantani blant annet.
 
Pløyer gjennom en del av Clive Cusslers bøker om Dirk Pitt for tiden. Enkel og spennende lesing, anbefales!:)
 
Akkurat ferdig med Fredrick Forsyths "Sjakalen" (Day of the jackal) om planleggingen og den i siste øyeblikk avbrutte gjennomføringen av et attentat mot Charles de Gaulle av en ukjent leiemorder. Basert på en sann historie. Mye fakta. Gjennomført og spennende, god lesning!

Leser nå "Hodejegerne" av Nesbø, "The art of war" av Zun Tsu og "A complication in time: Timepieces" :D
 
Har planer om å starte å lese Elitesoldat - I krig på fremmed jord av Thomas Rathsack. Hørt mye bra om den.
 
På nattbordet har jeg ”Eyewitness Travel Guides, Great Britain”. En fantastisk illustrert reiseguide for England, Wales og Skottland, med historie, bilder, kart og tegninger av både kjente og mindre kjente severdigheter. Boken er på 670 sider. Anbefales for alle anglofile.

I sommer har det blitt en del lett litteratur, holder på med Asterix, Samlede verk, er ferdig med bind VIII og Styrkeprøven, som var det siste albumet forfattet av René Goscinny, før han døde i 1977. Asterix albumene ble i Norge utgitt i feil rekkefølge, i ”Asterix Samlede verk” er rekkefølgen korrekt. Hver historie har et forord med bakgrunn og en del forklaringer til historiene. Det er mange parodier på kjente kunstverk, filmer, historiske begivenheter og kjente personer, noe som ikke alltid er like enkelt og oppdage når du leser historiene.

Når jeg blir ferdig med Asterix, begynner jeg med Carl Barks Samlede verk, som inneholder alt som Barks forfattet og tegnet for Disney, dvs. nesten alle de klassiske Donald historiene. Serien inneholder også en biografi om Carl Barks og mye bakgrunnsinformasjon om historiene. Jeg har lest alle 30 bindene tidligere, men de ble gitt ut i en litt merkelig rekkefølge, 1, 11, 21, 2, 12, 22, 3, 13, 23…, jeg skal nå lese dem i korrekt rekkefølge.

Jeg har minst ti bøker fra bokklubben som jeg ikke har lest, inkludert to bøker av John Grisham, som jeg skal lese i løpet av sommeren.
 
I parken i dag koste jeg meg med "Jeg skal vise dere frykten" av Nikolaj Frobenius. Lesverdig faction om Edgar Allan Poe og hans sparring med redaktøren Rufus Griswold. Høyst litterært men lettlest, perfekt for en deilig sommerdag med reker og moreller :D
 
Snart ferdig med "Aldri fucke opp" av Jens Lapidus. Enkel underholdning, men opplagstallene forteller mer om mediedekningen enn kvaliteten etter min mening...
 
Da var jeg nettop ferdig med Eight Lives down av Chris Hunter. Chris Hunter tjenestegjorde som EOD-opperatør i Iraq og denne boken handler om en av deployeringene hans der nede. Sinnsykt spennende bok som annbefales på det sterkeste. Så å si ferdig med Elitesoldat i tillegg. En bok som også kan annbefales.

Neste bok ut blir Seven Troop av Andy McNabb