Gul Dive - Den ukjente klokken

Var klokken et dårlig kjøp av meg som min første "ekte" klokke?

  • Ja

    Stemmer: 15 39,5%
  • Nei

    Stemmer: 23 60,5%

  • Antall stemmer
    38

eSR

Medlem
30. aug. 2016
Innlegg
26
Sted
Norge
Hallo Tidssonen!

Jeg er ny medlem her, og etter å ha lest et par tråder må jeg si jeg liker dette stedet.
Jeg kjøpte en klokke på finn for en måned+ siden og har lest fryktelig mye om eller etter dette merket.

dJWguJu.jpg


Jeg kontaktet de som har laget denne klokken og fikk til slutt svar, men ikke så mye informasjon som jeg hadde håpet på, men en god del!

Svar fra GUL Watches;

Hello!
It's GUL's first divers watch called "Dive".
Manufactured for GUL by Citizen in Japan.
20ATM , sold around 1990-1994.
/Delva AB

Da jeg kjøpte klokken av privat person på finn, så fikk jeg heller ikke vite mye enn at den var godt brukt og vanntett 100 meter, det var det selger fortalte meg, men med lite kunnskap om klokker kjøpte jeg den.

Så det jeg egentlig lurer på, er dette;

- Hva vet dere her på Tidssonen om GUL klokker?
- Ble jeg med på et slikt "angrekjøp" om dette var dere?
- Er det noen her med den klokken, og vet en pris på den da den ble solgt, og eventuell verdi i dag?

Jeg tok en tur innom BA - Urmakermester da remmen fra Casio røyk (Clas Ohlson har disse) og kjøpte med litt hjelp av selgertriks og impulskjøp så falt jeg ikke på førstevalget men en dyr rem som er 20mm (klokken er 22)

MA94qU9.jpg


Jeg ble ikke så fornøyd i lengden og kjøpte stål lenken i første bilde. Hva synes dere om denne Nato remmen på klokken?

Her er et par bilder til; (av side, og på armen)
7cM2ouS.jpg

NIX3e4T.jpg


Per. dags dato, tok bilder i dag, så ser klokken slik ut på min arm;
q82jA1n.jpg
0UqojeF.jpg


Beklager for ekstremt lang bilde sekvens, men håper dere liker. Om noen andre har, eller har hatt denne klokken eller av dette merket, så hadde det vært fint om dere deler kunnskap / bilder :D

For min del nå, så har jeg brukt mer på klokkeremmer enn klokken selv.

Nato rem kostet meg 300,-
Stål lenke kostet meg 200,-

Klokken... Kostet meg 200,-

Er litt synd at jeg tok nato rem på impulskjøp, men trenge den der og da, da remmen faktisk røyk da jeg tok den av for å vise urmakeren ( snakk om flaks )

Takk for at du / dere leste gjennom min første tråd her hos dere! ^_^

-eSR
 
klokken i seg selv er nok ikke verdt noe særlig, og kostet nok ikke mer enn noen hundrelapper som ny, men om du liker designet er det jo det som teller.
citizen er jo en respektabel produsent, så kvaliteten er nok ikke bånn i bøtta selv om den er billig ;)

at du ble overtalt til å kjøpe en for smal nato-rem av urmaker synes jeg derimot ikke høres særlig stuereint ut,
så jeg ville ha gått tilbake og bedt om å få hevet kjøpet på remmen.
skal ikke så mye til før barettene løsner med for smal nato, så ingen urmaker med respekt for seg selv burde ha solgt deg det.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og aksgro
@Bjarnetv

Jeg synes design på den var litt spesielt, og er fornøyd til mitt bruk. Jeg er jobb løs, foreldre løs og har ikke mye penger til å leve på enn å unne meg en 200 lapp i måneden, det var det klokken ble til denne gang.

Jeg føler det samme, da jeg var der inne ville han bare en ting. Selge til en som ikke hadde peiling. Det som er synd er at jeg ble nærmest sett ned på da jeg tok turen ned i dag og spurte om hva de tenker om angrerett eller bytte av klokke remmer.
Han bak kassen lurte selvfølelig på om hvor lenge jeg hadde brukt remmen og han måtte tilkalle sjefen eller faren av butikken. Jeg fikk beskjed om at bytte ikke var mulig, og det er forstålig.

Men som du sier, så sier jeg meg kraftig enig. Jeg ble litt lurt, det var uprofesjonelt å selge en klokke rem som er for liten, men han ville bare selge. Jeg er utdannet i markedsføring og har bred kunnskap innenfor dette området, og skulle avviket med det samme, men som sagt, jeg er svak på den fronten. Jeg føler jeg må hjelpe alle, uansett hvem de er. Så jeg tok salget for han med å kjøpe remmen, min feil, oh yes.

Tusen takk for svar, og jeg tror jeg vil like å ha denne som en hverdags klokke, da den er litt spesiell med tanke på at ingen andre har den klokken. Kanskje noen der ute, men ikke mange.
Var det er dårlig kjøp på 200kr? Jeg føler jeg gjorde en grei deal, med tanke på de andre klokkene jeg har kjøpt på fretex... 50kr her, 150kr der. I forhold til denne, så er det en gigantisk forskjell på kvalitet.

En dag folkens, kan også jeg, meddele at jeg er en stolt eier, av en mekanisk klokke, en klokke med stil, en respektabel klokke. Men til den dag, får jeg holde meg til nøye med den gul'e klokka :(
 
Du får trøste deg med at de fleste her inne antakelig har svidd av og/eller tapt betydelig større summer på klokker enn deg ;) Du kan jo alltids legge ut nato-reima til salgs her, eller så kan du f.eks spare opp til en rimelig mekanisk Seiko med 20mm lug width, da har du jo reim du kan bruke :)
 
@fredskijj

Det kan jeg alltids gjøre, har lest et par tråder om de uheldige :(
Det hadde vært noe! Kanskje jeg lar nato'n ligge om det blir til å spare til det.

Jeg kan tenke at å ta service på denne klokka er bare å glemme? Med tanke på hvor billig den er, service ville nok vært en x10 pris av hva jeg betalte for den, kanskje mer også, med tanke på om jeg går tilbake til urmaker som solgte meg remmen..
Tror jeg er fornøyd til den grad at jeg har den som klokke til den tar kvelden, skal ta godt vare på den og holde meg unna for dypt vann ^_^ Har lest meg god på forståelsen av vanntrykk og mening med vanntetthet, så skal være forsiktig med tanke på dens alder og ukjent service.

Her er et bilde fra nå tidens do besøk, ble litt fin effekt fra synsvinkel og refleksjon i det nedripa mineral glasset
bhln7Uh.jpg



-eSR
 
  • Liker
Reaksjoner: Christoffer91
@Callahan

Det blir nok det ja :)
Sett et par fine dykkeklokker fra Seiko som ser relativt fine ut. Ble fort glad i dykkeklokke da jeg kjøpte denne fra GUL.

Har bestillt to nato remmer fra wish.com som kosta 9,- så her gleder jeg meg i massevis, med tanke på at det sikkert er av den mest utvalgte kvalitet. Om remmen blir fort slitt, så syr jeg den sammen igjen. Håper på å oppnå en "dass" look, slitt og gammel.

Bestillte også en ZULU rem på amazon, sort med satin stål som jeg tror ville passe til den "satin" looken klokken allerede har.
Når jeg var innom bjørklund og kjøpte stål lenken trodde hun bak kassen at klokken var av titan, pga. den matte finishen på stålet. Usikker er jeg da hun sa det, men meget sikker på at det er stål i hele kassa. Kanksje den er platert? Håpe jeg ikke ser hele klokka falle fra hverandre i flak fremover.

Etter min mor døde i 2011, så har jeg faktisk hatt en Certina DS Titanium liggende i smykkeskrinet da jeg ikke ville at min søster skulle selge alt av verdi, hun har faktisk solgt 90% av det vi fikk etter vår mor, alt gikk til mat i tunge tider. Men men, kan ikke grudge for mye på det.

Det jeg vet om den er at det er 100% titan med safir krystall og 100m resistans.
Hw3JBVI.jpg


Jeg ble fort mobbet da jeg gikk med den, av klassekamerater og bekjente da jeg gikk videregående, men de hadde forståelse da den var etter min mor og de hadde anelse på situasjonen. Men jeg skjønte fort selv at jeg ikke kunne fortsette å gå med dameklokken etter hun mor.

Stor forskjell fra den jeg går med til dags nå
M6y2IKm.jpg


Planen min var å vente til den dag min søster er voksen nok til å ikke selge unna alt som er av verdi, for å få mat i magen eller fordi hun ikke vil ha noe relasjon til "døde" ting som min mor hadde. Kanskje da hun også kunne få klokke på armen som ikke ville gi i fra allergier som hun i dag sliter med samt at hun er ekstrem atopiker.

Kanskje jeg også skal ta en prat med henne, og selge klokken, dele hva vi får denne gang og invistere i noe annen klokke en den fra GUL. Hmmm, nå klommer ideene ^_^


-eSR
 
@MrMstone

Kan ta litt tid, men jeg gleder meg ^_^

Fant jaggu meg en annen klokke jeg kjøpte for en femti lapp på loppisen i skuffen også. Hadde en periode med fattig mans kjøp av klokker :(

0IUd9af.jpg


Denne gikk jeg med en god stund, men ble fort lagt i skuffen da jeg ble kaldt bestefar, og den gikk tom for batteri
y8HLLYX.jpg


Må si jeg er imponert at visern er rettere på denne klokka enn den fra GUL, irriterer meg noen ganger at visern på den jeg bruker til dags dato er en brøkdel, alltid over viserpunktet. Men men, 200kr klokke..


-eSR
 
Hei. Nå skal du høre. For en fem seksogtyve år siden fant jeg ut at jeg kun skulle ha en klokke av gangen, altså ikke drive å samle sånn som resten av den sinnsyke gjengen her inne. Det har jeg klart. Ja med et merkelig lite unntak da. Mekaniske ur må på service, det kan ta tid. Og tid som vi vet kan være et helvete. Så når jeg sendte urene mine på service så fikset jeg meg alltid en Seikodykker å gå med i mellomtiden (herregud for en I-landsløsning).

Nå har det seg sånn at mitt nåværende ur måtte inn en tur for et par mnd tilbake, noe jeg trodde kom til å ta så lang tid at jeg måtte ha noe i mellomtiden ( herregud). For en gangs skyld gikk det latterlig fort så venteklokken kom knapt på armen før mor var tilbake.

Jeg har ikke fått kvittet meg med venteklokka og det er jo mildt sagt for en religiøs mann som meg helligbrøde.

Det er ingen mekanisk denne gang men en flott dykker for det. Og ga meg mye glede de to ukene jeg gikk md den.

Om du lover meg at du aldri mer bruker masse peng på alskens remmer ( bare pengesluk og tull) så kan du sende meg en Melding nå med navn og adresse så skal du få den av meg.

Jeg kan dessverre ikke sende den før om en to uker fordi jeg frem til fredag bor på jobb, GIFTER meg lørdag, drar på HV øvelse tirsdag og så rett på jobb fire døgn etter det.

Lett som en plett, jeg blir kvitt noe som ødelegger hele mitt image som monogamist og du får en ny fet klokke med rem som passer.
 
Jeg husker GUL for en god del år siden.
Det var en hip-klokke og de vanligste(?) hadde en stoffrem med borrelås. De var ganske "dyre" opp mot/ca 1000 kroner i veskebutikker etc.

Jeg har en slik liggende i en skuff (tror jeg). Den var, selvfølgelig, gul, med borrelåsrem. Det var en hurtigsvar-premie til et eller annet abonnement som jeg avbestilte med en gang. Min datter brukte den litt mens hun skulle lære klokken.

Det er litt gøy å se at merket finnes fortsatt. Det setter litt krydder på historien, selv om klokken ikke har noen stor samlerverdi. Gleden med en klokke måles ikke i kroner!

Artig dette @eSR!
Er du på jakt etter gode klokker, så ta en titt på salgsannonsene her. En tommelfinger regel er at de som er gode og informative er til seriøse selgere. (Stort sett er det det her). 8- )
Som sagt så kan du finne en atig (og mekanisk) klokke for en rimelig sum!

Velkommen hit!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: eSR
Husk å legge Gul-klokka dypt nede i en skuff.
(Flashback til 90-tallet.)

Når du om noen år sitter med en Rolex på hver arm og en dame på hvert kne kan du hente den frem for å mimre over hva som startet galskapen.