Grand Seiko-tråden

IMG_5029.jpeg

Jeg prøvde SBGW283 nok en gang på håndleddet. Jeg kunne bekrefte at den er usedvanlig lekker og heller ikke for tykk.

Problemet, i den grad slikt kan kalles et problem, dukket opp da selgeren hentet frem SBGW299. Den satt kanskje enda bedre på håndleddet og det er mulig jeg kjente hjertet banke bitte litt raskere.

Form, farge og håndverk (og størrelse) gir dem to ganske forskjellige uttrykk, men ingen av dem er feil. Heller ganske riktig. Så jeg fikk noe å tenke på.
 
Vis vedlegg 359409
Jeg prøvde SBGW283 nok en gang på håndleddet. Jeg kunne bekrefte at den er usedvanlig lekker og heller ikke for tykk.

Problemet, i den grad slikt kan kalles et problem, dukket opp da selgeren hentet frem SBGW299. Den satt kanskje enda bedre på håndleddet og det er mulig jeg kjente hjertet banke bitte litt raskere.

Form, farge og håndverk (og størrelse) gir dem to ganske forskjellige uttrykk, men ingen av dem er feil. Heller ganske riktig. Så jeg fikk noe å tenke på.

Huffda, for et fælt problem!

:giggle:

299'eren var ny for meg, veldig fin skive da og litt mer sporty/allrounder? Samtidig så tror jeg at jeg fortere hadde blitt mett på den mørkeblå skiva, der syns jeg 283'eren er kneppet sterkere. Morsomt dilemma!
 
Merk følgende for SBGW299 vs. SBGW283: Kronen til 299 er mye mindre enn 283 og ikke så lett å trekke. Viktig variabel da begge modeller må trekkes manuelt. Dessuten er 299 ca. 12% dyrere enn en 283. Så, det koster mer å få en klokke som er plunder og heft å trekke - hver dag. Ta et klokt valg.

PostScript: Du prøvde 299 på håndleddet, men prøvde du å trekke den opp manuelt?
 
Huffda, for et fælt problem!

:giggle:

299'eren var ny for meg, veldig fin skive da og litt mer sporty/allrounder? Samtidig så tror jeg at jeg fortere hadde blitt mett på den mørkeblå skiva, der syns jeg 283'eren er kneppet sterkere. Morsomt dilemma!
SBGW299 er mer sporty, ja. 44GS-kasse og lukket bakside. Gitt at jeg leter etter et rent dressur så burde den kanskje diskvalifiseres, men størrelsen var det ikke noe å si på. Kan den konkurrere i GADA-kategorien? Der står egentlig en vintage 36 mm Aqua Terra høyest i kurs…

Den mørkeblå fargen falt jeg for umiddelbart. Som det gjerne er med Grand Seiko får man mye bedre inntrykk av å se den selv, enn av bildene på nett.
Merk følgende for SBGW299 vs. SBGW283: Kronen til 299 er mye mindre enn 283 og ikke så lett å trekke. Viktig variabel da begge modeller må trekkes manuelt. Dessuten er 299 ca. 12% dyrere enn en 283. Så, det koster mer å få en klokke som er plunder og heft å trekke - hver dag. Ta et klokt valg.

PostScript: Du prøvde 299 på håndleddet, men prøvde du å trekke den opp manuelt?
Jeg tenkte ikke noe over at SBGW299 var vanskeligere å trekke, bare forskjellig. Begge modellene ga en god følelse, fin lyd og passe motstand.
 
Er det noen som vet hva batteribytte, pakninger og trykktest koster på GS Quartz hos Christensen?

Kostet et par hundrelapper hos en AD for GS fir ett år siden. Tviler på UC tar noe mer.
Oppdatering på dette: det ble en skikkelig dårlig opplevelse hos Christensen. Jeg leverte klokken der for batteribytte før helgen, fikk en pris på 490 kr, som jeg tenkte "oisann, det var friskt for batteribytte", men OK. Fikk en sånn hentekvittering og beskjed om at klokken mest sannsynlig var klar i god tid før fredag etter jobb, da jeg planla å hente den.

Jeg rakk aldri å hente den før helgen, og gikk innom i dag. Får da beskjed om at ingenting er gjort med klokken, da de har gitt meg feil pris, og ventet på min bekreftelse på at prisen var OK før de gjorde noe. De mente jeg skulle fått en SMS om det, det har jeg ikke, noe de mente antagelig skyldtes feil på mobilnummer i registreringen der. Uansett, den nye prisen var 950,- og før jeg bekreftet at jeg godtok det ville de ikke gjøre noe. Lettere sjokkert sa jeg at jeg da kom til å gjøre det selv. Fikk da noen resignerte skuldertrekk fra betjeningen, klokken i retur og noen kommentarer om at "jeg da måtte være klar over at det gikk utover garantien på verket". Jeg tuslet slukøret ut fra butikken mens den komplett uinteresserte betjeningen fortsatte skuldertrekningen og småpraten seg imellom.

Et par tanker om dette:
1. Her har jo først og fremst Christensen gjort seg bort, da jeg fikk et prisoverslag for en avtalt tjeneste, skriftlig til og med. Hadde jeg stått på mitt hadde de vel egentlig vært pliktig til å utføre - dette omfattes såvidt jeg kan skjønne av Håndverkertjenestelovens §32? Kanskje en av sonens jurister kan kommentere?
2. Jeg skjønner at det ikke er så enkelt som at prisen for en slik tjeneste er kun batteriet. Det aktuelle batteriet (SB-AN) kan i følge internettet enkelt skaffes for under en hundrelapp i original Seiko-utgave, for en tier eller to i ikke-original utgave. Det er vel også noe paknings-sjekk (merk: ikke bytte, ble det presisert) og trykktest om utføres, men jeg vil tro at en urmaker bruker under 15 min på disse oppgavene, så en tusenlapp er likevel rimelig drøyt betalt for noe sånt.

Hele greia var for meg en rimelig dårlig opplevelse og jeg føler meg nokså lurt. Han som tok i mot klokken har tydeligvis gitt meg feil pris, og det skjønner jeg kan skje. Men jeg ble så innmari oppgitt da jeg skulle hente klokken etter at den hadde vært en uke hos urmaker med en tafatt forklaring om at prisen var doblet og dermed hadde de ikke gjort noe. Ikke for det, den ekstra femhundrelappen hadde ikke veltet økonomien min eller noe sånt, men jeg synes dette var ordentlig dårlig håndtert, og ble bare sur av hele greia. Her kommer jeg for å få klokken tilbake, må ut med dobbelt så mye penger og må vente flere dager før det blir noe gjort? Nei takk, jeg orket ikke mer og kommer vel ikke til å legge igjen så innmari mye mer business der fremover.

Oppdatering: Jeg sendte også en mail til dem og fortalte hva jeg syntes. Kristoffer fra Christensen ringte nå, og la seg flat. Han beklaget så mye, og tilbød å bytte batteriet omgående uten noen ekstra kost. 10 poeng til Kristoffer og mye av inntrykket er nå rettet opp.
 
Redigert:
Oppdatering på dette: det ble en skikkelig dårlig opplevelse hos Christensen.
Helt uakseptabelt av urmaker Christensen. Det at vi har så to ulike opplevelser på samme jobb hos to ulike urmakere er uheldig. Muligens Christensen har et horn i siden til GS for tiden og acting accordingly.
 
  • Trist
Reaksjoner: speedieThomas
Oppdatering: Jeg sendte også en mail til dem og fortalte hva jeg syntes. Kristoffer fra Christensen ringte nå, og la seg flat. Han beklaget så mye, og tilbød å bytte batteriet omgående uten noen ekstra kost. 10 poeng til Kristoffer og mye av inntrykket er nå rettet opp.
 
Redigert:
Men kva skjer med Seiko Grand Seiko? 20% på alt gir meg litt 'bad vibes'.
Hvorfor bad vibes? 20% er jo genialt! Da får du like flotte klokker til billigere sum. Hvis man kjøper GS for å beholde er jo dette gulltilbud. Kjøper man GS fordi man tenker på verdien av klokka, er det mange andre merker man bør kjøpe og GS er vel ikek rett klokke for en selv.

Dessuten; det er først når vi ser 70-90% off at vi er på Invictanivå og man bør få "bad vibes".

Men hvis man med "bad vibes" tenker mer på følgende, er jeg med: Dersom det er slik at urmaker Christensen selger ut GS med 20% avslag uten å annonsere dette på hjemmesiden sin, så kan man jo få "bad vibes". Hvorfor skjule at man som GS-forhandler selger bredt utvalg av GS med rabatt? Svar: Fordi GS sentralt trolig ikke er så happy med en slik tilnærming.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Hvorfor bad vibes? 20% er jo genialt! Da får du like flotte klokker til billigere sum. Hvis man kjøper GS for å beholde er jo dette gulltilbud. Kjøper man GS fordi man tenker på verdien av klokka, er det mange andre merker man bør kjøpe og GS er vel ikek rett klokke for en selv.

Dessuten; det er først når vi ser 70-90% off at vi er på Invictanivå og man bør få "bad vibes".

Men hvis man med "bad vibes" tenker mer på følgende, er jeg med: Dersom det er slik at urmaker Christensen selger ut GS med 20% avslag uten å annonsere dette på hjemmesiden sin, så kan man jo få "bad vibes". Hvorfor skjule at man som GS-forhandler selger bredt utvalg av GS med rabatt? Svar: Fordi GS sentralt trolig ikke er så happy med en slik tilnærming.
Mine vibes gikk mer på om Christensen kutter ut Grand Seiko.

Har kjøpt 2xnye GS. Begge fra Jermstad fra den tida han nesten var alene. Ble oppriktig lei meg da er høyrte GS kutta han som forhandler. Så lite for å vere første i Norge som satsa på merket...
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Mine vibes gikk mer på om Christensen kutter ut Grand Seiko.

Jermstad fra den tida han nesten var alene...Så lite for å vere første i Norge som satsa på merket...
Grøtteland var vel først og så Jermestad. Uansett, GS goes ekslusivt. Skulle nesten tro man hadde blandet ordet eksklusivt med ekskludere i Paris, da man nå de facto "ekskluderer GS i Norge" fremfor å "gjøre GS eksklusivt i Norge"...
 
Grøtteland var vel først og så Jermestad. Uansett, GS goes ekslusivt. Skulle nesten tro man hadde blandet ordet eksklusivt med ekskludere i Paris, da man nå de facto "ekskluderer GS i Norge" fremfor å "gjøre GS eksklusivt i Norge"...
Alltid trudd Molde var først ute. Men jaggu var det Sandnes. Vore innom begge. Heil ved begge to.

Ekskludering frå GS merkelig. Forstår lite av taktikk.
 
GS slipper to nye modeller om 3 uker. 38mm. Titan. 62GS. Hi-Beat.

Eneste caveat er at det ikke er sikkert det er noen GS-forhandlere i Norge man får kjøpt dem når mars kommer. Alternativet er å reise til Stockholm og importere til Norge - med dobbel moms grunnet egen nordisk momsavtale.

Kan like godt reise til en av de mange Grand Boutique i Paris da og importere derfra med svak kronekurs. Win-win. Neida.

:unsure:

IMG_9272.png