Det kan se ut som om hypen nå er over

Som da BTC var på sitt sterkeste vs. nå som det er på sitt laveste siden desember 2020…
Kryptovaluta, pene ur og dyre håndvesker har det til felles at de blir mer attraktive jo mer mindre attraktivt det er å gi banken pengene sine. Det blir spennende å se om noen av delene henter seg inn når renta og prisene stiger mens lønningene står i ro.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Kryptovaluta, pene ur og dyre håndvesker har det til felles at de blir mer attraktive jo mer mindre attraktivt det er å gi banken pengene sine. Det blir spennende å se om noen av delene henter seg inn når renta og prisene stiger mens lønningene står i ro.

Nå er jeg ikke inne i kryptovaluta. Men tipper også vi ser snart et ras med DGA trykk av poppe kunstnere med høy rabatt på andrehåndsmarkedet snart. Ofte de samme som handler krypto :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Når vi er først er inne på digitalt krimskrams. Når jeg kjøpte Big Piloten min og registrerte den fikk jeg en NFT fra IWC i "gave". Sikkert flere som har fått, men jeg greier liksom ikke helt skjønne at dette kan har noen verdi...

Men den ligger nå trygt i den digitale lommeboken så får vi se om noen år om det hadde noe for seg eller om det bare er en gimmick :)
 
Kan man lese noe ut av ventetidene hos AD også kanskje. Bruker meg selv som eksempel:

116710BLNR i 2018 - 6mnd
124060 i 2020 - 13 mnd
126334 i 2022 - 16 mnd
116503 bestilt i forrige måned - under ett år forespeilet.
( årstallet bak er da klokken ble levert.)
Det kan jo kanskje tegne ett bilde av trykket opp i mot AD.

Om jeg oppfatter det riktig kan det tyde på kortere ventetid?

Prøvde å komme på liste for en Explorer 36mm i mai, men fikk til svar at alt av stål, rose og edelt metall var helt håpløst å komme på liste på ut 2022, tross endel tidligerehandler.
Kunne prøve igjen om 12-14 mnd…..
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Om jeg oppfatter det riktig kan det tyde på kortere ventetid?

Prøvde å komme på liste for en Explorer 36mm i mai, men fikk til svar at alt av stål, rose og edelt metall var helt håpløst å komme på liste på ut 2022, tross endel tidligerehandler.
Kunne prøve igjen om 12-14 mnd…..
Ja, det kan jo se litt sånn ut. Men det er klart det kan variere i forhold til tilgjengelighet og popularitet til de forskjellige modellene. Men man kan jo antyde en liten pyramidegrafe kanskje.
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Liten tvil om at vi er over toppen og at prisene er på vei ned. Spørsmålet er hvor langt ned prisene skal før de stabiliserer seg? Spørsmålet er egentlig ikke så interessant isolert sett, men det er litt morsomt å se Rolex priser i sammenheng med øvrige utviklingstrekk i verden eller samfunnet.

Tror vi vil se en gradvis nedgang i bruktprisene de neste to årene fordi færre personer med normal økonomi vil prioritere å binde opp 100.000kr i Rolex når renter, strøm, varer og tjenester etterhvert blir dyrere og dyrere. Vi kommer likevel ikke bort fra at Rolex meget sannsynlig vil forbli et statussymbol og at det trolig blir flere rike mennesker i verden.

My guess er at «nyere» bruktklokker (stål) vil bevege seg ned til +10 til +30% av retail før utviklingen flater ut fordi etterspørselen vil forbli høyere enn tilbudet. Det er noe Rolex er tjent med og kan kontrollere til en viss grad selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo og Durian
Om jeg oppfatter det riktig kan det tyde på kortere ventetid?

Prøvde å komme på liste for en Explorer 36mm i mai, men fikk til svar at alt av stål, rose og edelt metall var helt håpløst å komme på liste på ut 2022, tross endel tidligerehandler.
Kunne prøve igjen om 12-14 mnd…..
Kjøp nye Tudor Ranger som ventepølse?
Vet det ikke er det samme, men det ser ut som den gir mye bang per buck.
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Om jeg oppfatter det riktig kan det tyde på kortere ventetid?

Prøvde å komme på liste for en Explorer 36mm i mai, men fikk til svar at alt av stål, rose og edelt metall var helt håpløst å komme på liste på ut 2022, tross endel tidligerehandler.
Kunne prøve igjen om 12-14 mnd…..
Tenkte å oppgradere min 114270 til 224270 124270 og fikk svar om å prøve igjen i 2023. Det er da hvert fall ikke 24 mnd. til....

Per nå har vi omfattende ventelister på samtlige modeller fra Rolex, både sportsmodeller og klassiske modeller, i alle utførelser.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: allak
Liten tvil om at vi er over toppen og at prisene er på vei ned. Spørsmålet er hvor langt ned prisene skal før de stabiliserer seg? Spørsmålet er egentlig ikke så interessant isolert sett, men det er litt morsomt å se Rolex priser i sammenheng med øvrige utviklingstrekk i verden eller samfunnet.

Tror vi vil se en gradvis nedgang i bruktprisene de neste to årene fordi færre personer med normal økonomi vil prioritere å binde opp 100.000kr i Rolex når renter, strøm, varer og tjenester etterhvert blir dyrere og dyrere. Vi kommer likevel ikke bort fra at Rolex meget sannsynlig vil forbli et statussymbol og at det trolig blir flere rike mennesker i verden.

My guess er at «nyere» bruktklokker (stål) vil bevege seg ned til +10 til +30% av retail før utviklingen flater ut fordi etterspørselen vil forbli høyere enn tilbudet. Det er noe Rolex er tjent med og kan kontrollere til en viss grad selv.

Ikke at jeg er noen trendsetter eller har en trendy krets, men "Lillestrøm-Rolex" har mistet litt sin popularitet blant de jeg kjenner. Flere har solgt sine Rolex og heller fluktet til Cartier etc. Dette over det siste halvåret / siden i vinter, er Rolex i ferd med å bli litt ukult blandt noen?
Har selv veeeldig sansen for sky-dweller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smisen og Knut a
6C0EA4F9-C478-4BF2-B180-408B235B3ED3.jpeg

Litt av en overskrift
 
Rart valg i såfall. Skal det liksom bety at Lillestrøm er harry?
I såfall ville det vel vært mer passende med Jessheim, Halden eller Drammen?

Jeg foreslår Kolbotn-Rolex om kun Explorer, da det beskriver meg :)

Antar at det må bety "billige" Rolex? OP serien er kanskje den minst harry i mine æyne
 

Det blir vel sagt at det er et tegn på boble i finansmarkedene når taxisjåføren begynner å gi aksjeråd.

Så får man selv vurdere hvordan man skal tolke det når Norges største (og langt i fra beste) avis gir kreti og pleti råd om å kjøpe Patek Philippe, Vacheron Constantin og Audemars Piguet ;)