Til «alvorlige saker» bruker jeg Canon 7D. Har flere objektiver, men bruker nesten utelukkende 10-22 mm (som tilsvarer 16-35 mm i fullformat). Hadde planlagt en 5D Mk3, men ur-interessen har satt en stopper for det... 7D er dessuten et ypperlig kamera. Fotointeressen går litt i bølger og er for tiden slakk, derav få postinger i fototråden. Til daglig bruker jeg en Canon S100, som jeg alltid har i beltet; tenker på mobilen som en telefon og ikke som et kamera. Kanskje fordi jeg alltid bruker råformat og den muligheten ikke finnes på telefoner.@Loevhagen Det ble veldig stilig!
Et spørsmål til alle som kunne vært artig å få vite svaret på: hvilket kamera og hvilke linser er det dere bruker som "hovedsystem" for de større fotoseansene? ( @Tetragrammaton, @Thomas, @r_inge, @SpaceCowboy, @Phenix, @aek, @AndreasLie, @crown guard, @Thomas84).
Selv har jeg brukt et Canon mark 3 lenge, men skiftet nettopp over til Fujifilm Xe2 med 35mm linse (som blir 50mm på denne sensoren).
Kamera | Linse | Bruk / vurdering |
Canon 7D | Flere, men har solgt unna og benytter egentlig kun 1 favorittlinse nå (70-200mm, F4, IS) og ytterst sjelden Tamron 17-50mm F2.8. | 7D med 200mm er med på dedikerte fototurer / walks. Benyttes til helt bestemte motiv, der jeg vil isolere et motiv. Ellers så er det egentlig mest i skuffa pga. mFT. |
mFT; Olympus E-P5 og Panasonic G6 | 12-35mm F2.8 fra Panasonic, 60mm F2.8 Macro fra Olympus. Har andre også, men de er ikke i bruk. | Her har jeg valgt to ulike kamera fordi det å ta bilder med E-P5 med den dedikerte view finder VF4 er så herlig behagelig at andre kamera er bånn i bøtta i forhold. Har Panasonic G6 som spiser Olympus til frokost på to ting; video og håndtering / navigering av fokus. |
Interessant @Loevhagen, jeg brukte mye pola før annen punerkrig, dengang man hadde film i kameraet og tilbrakte tid i et mørkt rom... Jeg har levd i den villfarelse (?) at fargemetning er enklere å ordne i Lightroom/Photoshop enn å holde på og skru på det hersens filteret (som dessuten kompliserer bruk av motlysblender) før man kan ta bilde. Og så mister man vel en bråte EV om jeg husker riktig. Men vannargumentet forstår jeg, selv om jeg mistenker at det ikke så ofte er vann til stede i min søker.Uansett fotosystem: Kjøp sirkulært polariseringsfilter. Det har jeg til alle linsene. Sånn, så var det sagt. De som bruker dette vet hvilken solid effekt dette kan gi - og de som ikke har prøvd det, vet ikke hva de går glipp av på solfylte dager / vann i bildet / fargemetning.
Nå får jeg plass til alt utstyret i en liten fotoryggsekk om jeg ønsker og ikke veier den mye heller. Jeg har tatt nesten dobbelt så mange (og like gode) bilder det siste halvannet året med MFT som jeg tok på 5 år med DSLR. "Det beste kameraet er det du bruker" sa en klok mann