Blancpain-tråden

For ikke å snakke om verkene....
bb107d9463751718eb1674bb76287762.jpg
 
Har inntrykk av at original-designet får mest oppmerksomhet rundt omkring. Min grail fram til jeg innså at det ble litt mye å legge i en Diver, er Fifty Fathoms Bathyscaphe Flyback Chronograph. Den har fått ufortjent lite oppmerksomhet, spør du meg.
Bathyscaphe-Chronograph.jpg

Her snakker vi et helt nytt kaliber F385 med Flyback Chronograph m/ vertical clutch, column wheel etc., antimagnetisk, 36k vph, detaljer som gullrotor kledd med en platina-legering etc. i en kasse som tåler 300m og har innsyn til herlighetene. Pusherne kan dessuten brukes helt ned til maksdybden.

DSC07429-1024x683.jpg


Den sorte, keramiske kommer bl.a. med det som antakelig er verdens tøffeste reim, som gir en helt rå totalpakke.
5200-0130-NAB-A_PR.jpg


Stålvariant med eller uten lenke gir et litt annet uttrykk
Blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-flyback-chronograph-8.jpg


Mens min yndling (tror jeg) er den keramiske Ocean Commitment-utgaven
Blancpain-Fifty-Fathoms-blue-X3-thumb-1600x1067-25694.jpg

low3-5200-0240-52A-Back-1500.jpg
 
Da er det merkelig at de appelerer til fattige meg, jeg som liker Pepsi Max bedre enn dyr vin, grandiosa bedre enn foie gras og ikke forstår et ord russisk :p Jeg skjønner beskrivelsen din, men for meg høres det ut som du heller beskriver Ulysse Nardin, Bulova osv. Når det er sagt, så er du langt mer inn i hvordan merket markedføres enn hva jeg er. Jeg så bare klokka på Bjerke, og likte hva jeg så.

Takker for ordene og meningene så langt. Blir spennende å høre flere meninger i løpet av kvelden:)

Selvsagt kan det appellere til andre "grupper" også :) Jeg liker også BP veldig godt, uten at jeg nødvendigvis identifiserer meg så veldig med den livsstilen som de blant annet skildrer i deres magasin "Lettres du Brassus".

Jeg snakket mer generelt om hvordan det virker som om de jobber rent markedsføringsmessig, og med tanke på produktutvikling.
 
For noen fantastiske klokker i denne linken :D Jeg kan vanskelig tenke meg noe som appelerer mer til meg enn en Blancpain FF, både med og uten chrono. Inntrykket mitt er at dette er klokker som appelerer til veldig mange klokkeinteresserte, også her til lands.
Når det gjelder resten av kolleksjonen til Blancpain er jeg kanskje ikke like entusiastisko_O Sikkert ypperlig finish på disse også men disse appelerer kanskje mindre til nordmenn (og mer til russere)?
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Jeg har hatt tre BP.

Trilogy Air command med flyback-kronograf:



Leman flyback- kronograf med titankasse:



Fifty Fathoms jubileumsutgave, en av 150, første klokke med safirbezel:


Det er særegne, elegante ur med svært høy kvalitetsfølelse. Endel av de nyere modellene, spesielt sportsurene, er for voldsomme for min smak, men det er ikke vanskelig å se at også disse er høyt oppe på den horologiske stigen. Merket har historie og troverdighet, og er såpass sjeldne at de stort sett havner under radaren til de fleste blingspottere.

Så hvorfor solgte jeg dem? Lemanen hadde titankasse, det var en artig variant, men den ble for lett. Det føltes som jeg ikke hadde noe på armen i det hele tatt. Men de to andre var likte jeg veldig godt. Spesielt FFen, den er kanskje det peneste uret jeg har hatt. Likevel ble begge to stadig valgt bort da jeg skulle ta på klokke om morgenen. Det var noe med den litt for blanke finishen og de litt for glatte flatene som ikke appellerte nok til meg. Jeg fikk samme følelsen som jeg får av endel italienske klær: Det er pent og elegant, men litt for jålete og polert til at jeg føler meg komfortabel med det. FFen ville jeg gjerne beholdt likevel, men den var for kostbar til å leve i boksen, og ble solgt under tvil og med senere anger for å finansiere noe annet.

(Det samme har forøvrig skjedd med de fleste andre, nyere ur jeg har prøvd å eie de siste årene, både RO, ny Submariner og flere andre. De ender opp med å bli liggende ubrukt fordi noe så kjedelig og uoriginalt som gamle, skranglete Rolexer passer både garderoben min og lynnet mitt bedre.)