Øl

Vant disse på onsdagens jobbquiz. Skal bli spennende. Har ikke smakt noen av de tidligere

54ca65e1-34cd-ae95.jpg

Herlig! Jeg har smakt Dark Horse, men det er en stund siden. Tror jeg synes den var god ;) Skriv gjerne et par ord om hva du synes om dem!

Torje
 
Torje,

Er ingen skolert ølsmaker, men et lite forsøk kommer her.

Først ut er Dark Horse: Dansk Schwartzbier. Skummet var søtt og godt, minnet mye om Guinness. Fra man fyller munnen til svelget syns jeg ølen fortsatt smaker noe søtt med en fyldig og god "brendt" smak. Etter svelget blir den bitter (ala espressosmak). Samtidig har den endel kullsyre som ikke gjør den så tung. Minner endel om dunkel weissbier. Absolutt godkjent!
 
Nummer 2 er en fransk overgjæret (blonde ale): Page 24. Brygget på grensen til Belgia. Normalt er jeg ikke fan av blonde ale, men denne var virkelig god. Utrolig krydrete med en veldig tilstedeværende, men samtidig beskjeden bitterhet. Ettersmaken er utrolig lang der bitterheten overgår til sødme. Anbefales!

Ettersom dette er 0,75L på 6,9% venter jeg med nr 3 til en annen kveld da jeg mistenker jeg skulle bli overbegeistret for en hver øl når jeg er ferdig med denne.

54ca65e1-ae8f-4b4e.jpg
 
Merker jeg blir litt småkvalm av denne tråden nå! Farlig å være i godt selskap når ølen koster under 40 kr. Tror jeg går og legger meg igjen.
 
Legger ut noen innlegg jeg originalt skrev på hifisentralen.no

« Svar #3766 Lagt ut: oktober 29, 2011, 21:11:51 »
Fikk klage fra Brasse om at jeg måtte bli mer aktiv i denne tråden. Jeg skal ta klagen til etterretning.


I dag tidlig smakte jeg på en slik som ble kjøpt på starten av året. Dette var ikke noe for meg. Kanskje jeg var trøtt, kanskje det var den belgiske trippelstilen som Midtfyn kanskje ikke var helt heldig med? Elller kanskje det var chilien som gjorde de 9,2% litt for sterke. Jeg vet ikke, for 90% av glasset gikk i vasken. Denne kjøper jeg ikke igjen!


chilitripel.jpg





Ellers må det nevnes at andre produkter jeg har smakt på MF smaker meget bra.
 
« Svar #3777 Lagt ut: I går kl. 00:12:07 »

Tirsdag morgen smakte jeg på en Herslev Bryghus Barley Wine 2006 årgang. Det var ingen høydare. Enten har ølet begynt å bli gammelt, eller så likte jeg den rett og slett ikke.

Centimeter tykk beige skumtopp som legger seg som en ring relativt fort, men forsvinner ikke. Mørk brun i glasset. Lukter treaktig, litt blåskimmelost aktig, ikke så fruktig, men kanskje mer jordete om dere skjønner meg. Smaker er som en Brun på speed. Ganske solid alkoholsmak, metallisk, noe bitterhet, karboneringen er fin, ettersmaken er lang, men smaken, den funker ikke for meg. 75% av flaska gikk i vasken.

L1030325.jpg



L1030326.jpg
 
« Svar #3779 Lagt ut: I går kl. 07:53:14 »

Nøt denne en dag i september. Kjøpte kun èn flaske på Vika. Kom tilbake dagen etter og kjøpte resten av beholdningen.
Brygget med Laphroig whiskymalt og er resultatet av et samarbeid mellom Brew Dog og Three Floyds.
Denne lukter som en søt ale med whisky i. Ganske funky, men den funker svært bra.
Noe tørr i smaken, småsøt, whisky, brøddeig og karamell. Ettersmaken sitter i lang tid.
Fin øl. Jeg har mer i skapet, så om noen vil smake, er det bare å rope ut. :)


L1030242.jpg
 
Nam nam!

Spennende å lese om de forskjellige ølene du har smakt Calshus! :D Jeg kjenner jeg blir tørst og inspirert til å ta turen innom polet for å kikke litt ;)

Har du noen barleywine å anbefale?

Jeg har kun smakt Nøgne Ø sine, og disse synes jeg er kjempegode. Spesielt Nøgne Ø Red Horizon med sine 17 % vol. Et sterkt og kraftig øl, hvor den søtlige "barlywine" smaken kommer tydelig frem.

Torje :) !
 
Dagens resultat av juleøljakt.
54ca837f-3679-244b.jpg

Hvis noen ser bestefar, special holiday ale eller til, fra, via, så gi beskjed :)

Sent from my mobile device
 
Torje.

Om du liker Red H. så vil sikkert Ægir Tors Hammer falle i smak. Lagunen, Laksevåg, Bergen storsenter og Valkendorfgate har den inne og du er der nu.

Her er hva kjempetorske.com skriver om den, og jeg er enig.

"Mørk oransje farge. Nydelig i glasset (beklager at jeg kun fikk med flasken!). Umiddelbar en sterk og fruktig aroma. Søt smak med en herlig skarp overtone av honning og søte blomster. Denne er farlig! Høy alkoholprosent i en lettdrikkelig øl. Kudos for balansen i denne. En nydelig øl!

"
 
Og der fant jeg den endelig! En herlig smaksbombe, tjukk, søt med langvarig ettersmak, men kanskje en anelse for mye kullsyre
54ca837f-d9a0-1ee4.jpg


Sent from my mobile device
 
Dagens resultat av juleøljakt.
54ca837f-3679-244b.jpg

Hvis noen ser bestefar, special holiday ale eller til, fra, via, så gi beskjed :)

Sent from my mobile device
Skal vi se, en slags oppsummering, høyst subjektiv, fra venstre
Gouden Carolus, meget god på smak og ettersmak, for mye kullsyre ødelegger
Julefred, den tror jeg vil være perfekt til julemiddagen, ikke noe til selvstendig nytelse
God Jul, helt grei, kortvarig ettersmak
Julebrygg, hint om julekaker, med en viss ettersmak
Sterk Juleøl, god jfr kategorien"juleøl fra Rignes, Hansa osv"
Nissefar, beste nissefar noen gang, men som god jul, helt grei, kortvarig ettersmak

Stelliger Divum får vente, her trenger jeg hjelp til å dele en flaske, 19% er ikke hverdags, men høye forventninger.

I tillegg til en kasse Bestefar har Jule Avec og Gualoise Christmas BOCQ kommet i hus, de to siste ennå uprøvd. BOCQ i fjor var en virkelig hyggelig sak, så vi får se om de holder koken i år. Nøgne Ø har av for meg uforståelige grunner ikke laget Special Holiday Ale i år, men tatt inn fra Jolly Pumpkin. Så langt ikke tilgjengelig på Polet.
 
Da var juleøl jakten i gang, og etter å ha saumfart vinmonopolet på Oslo City samt noe på Meny, har jeg endt opp med 12 forskjellige juleøl. Målet er at jeg skal finne 24 forskjellige å lage en liten juleøl-kalender til meg selv :)
Jeg tar gjerne i mot tips om flere forskjellige typer og hvor jeg kan finne det, spesielt Berentsens - Stelliger Divum(Tenkte å ha denne som nr 24)

mo0M9l.jpg