Passaround 2012

krille.

Når blir rekkefølgen på deltakere frigitt? Må si jeg er sugen på å få denne på lanken.
Så snart alle har betalt kan jeg få på plass endelig deltakerliste og rekkefølgen. Mangler ennå betaling fra 5-6 stk, som ble purret på mail tidligere i dag.
 
Jeg har nå fått kontakt med de siste etternølerne, og satser på at alle pengene er på konto mandag. Så da starter vi antagelig opp i løpet av få dager!
 
krille.

Når blir rekkefølgen på deltakere frigitt? Må si jeg er sugen på å få denne på lanken.

Håper at det denne gang ikke blir sortert så veldig geografisk. Bortsett fra i de største byene - hvor f2f overlevering er mulig, så er det ett fett i hvilken rekkefølge klokken går. Om jeg skal sende noe herfra til nabobygda går allikevel sendingen via Hamar og det som verre er. Dvs at det tar like lang tid herfra til nabobygda som herfra til Tromsø. La meg slippe å vente i 30 uker som jeg måtte sist - please;)
 
Håper at det denne gang ikke blir sortert så veldig geografisk. Bortsett fra i de største byene - hvor f2f overlevering er mulig, så er det ett fett i hvilken rekkefølge klokken går. Om jeg skal sende noe herfra til nabobygda går allikevel sendingen via Hamar og det som verre er. Dvs at det tar like lang tid herfra til nabobygda som herfra til Tromsø. La meg slippe å vente i 30 uker som jeg måtte sist - please;)

En viss geografisk sortering er en fordel, da vi slipper masse dager i posten. Jeg ser at overlevering stort sett foregår F2F innad i Oslo, Bergen og Stavanger, mens postens tjenester tas i bruk mellom de som ikke bor i noen av "sentrene". Jeg skal publisere rekkefølge i morgen tidlig om alt går etter planen, og forhåpentligvis overlevere til nestemann i løpet av få dager.
 
Regner med vi tar det alfabetisk og begynner i Bergen...? (Minuteman er sikkert enig :D)

Edit: Alfabetisk på by altså...
 
Rent prinsippielt synes jeg i hvert fall vi bør forsøke å maksimere "intra-by-f2f" overleveringer, ganske meningsløst å sende denne frem og tilbake med posten hele tiden ;).

(JEg er i Oslo - avslutt gjerne der om så må til, poenget er jo bare å minimere tiden klokken tilbringer i postens hender..)
 
Da er vi endelig kommet dit at vi setter i gang runden. Rekkefølgen er klar, og den er som vanlig et resultat av excels rand()-funksjon, sunt bondevett og forsiktig massering.

Her er listen:
#BrukernavnSted
1krilleOslo
2MoriniOslo
3chronometerOslo
4LynguttOslo
5ChristianNOslo
6boenna_69Oslo
7adamskaterOslo
8EskiOslo
9AlinoeOslo
10SolliOslo
11AgassizOslo
12cosmo_dudOslo
13mutriakisOslo
14EirikOslo
15maghas9Oslo
16OnaOslo
17MinutemanValdres
18Guybrush ThreepwoodBodø
19ghaugenKristiansand
20HopalongSørvest
21JayeffSørvest
22ErikRSørvest
23topaleTrondheim
24jallabertTrondheim
25tudorTrondheim
26flybackTrøndelag
27ToreBergen
28FossdalBergen
29JørnBergen
30torodeÅlesund

Jeg prøver å få til et møte med Morini i løpet av svært kort tid, så er vi i gang!
 
Veldig bra! Eneste som var "dumt" med rekkefølgen var at jeg ikke får gleden av å hilse på noen jeg ikke har hilst på før, men det er jo i beste fall en esoterisk og fjern "klage" :p.

Gleder meg stort til denne, takk for at du orket å dra igang enda en runde!!
 
Veldig bra! Eneste som var "dumt" med rekkefølgen var at jeg ikke får gleden av å hilse på noen jeg ikke har hilst på før, men det er jo i beste fall en esoterisk og fjern "klage" :p.

Gleder meg stort til denne, takk for at du orket å dra igang enda en runde!!

Haha, til neste gang får jeg prøve å ta F2F-ønsker!
 
Dette ser bra ut, Krille! Igjen en skikkelig bøtte med creds til deg for at du tar denne jobben!
 
Flotte greier, Krille! Men du glemte å repetere den nye overleveringsforsinkelseregelen: Den som somler med overleveringen blir gjort til spott og spe i tråden, blir presentert med fullt navn, bilde og photoshoppet Invicta på forumets forside i ett år, tvangsinnmeldes i Kuglepennesiden og må bruke mobilklokke for å sjekke tiden i hele straffeperioden. (Mikkemus23s forslag om lodd i kookken ble nedstemt med knappest mulig flertall)
 
Jeg har lagt til et lite avsnitt om dette i følgebrevet. Men det var faktisk ikke et så veldig stort problem på sist runde. Det var på første runde (Stowaen) at det var verst. Da var det et par havrenakker som skulle hatt seg en lusing, bl.a en tulling som lot klokken ligge på jobb i påvente av at noen skulle komme og hente den.
 
Hei :D

Jeg er fersk på dette. Hva er reglene:

- Overlevering, formaliteter
- Ved forsendelse (forsikring etc)
- Hvor lenge kan man ha klokken
- Andre forhold?
 
Det står litt om dette i følgebrevet, her er et utdrag fra det:

Klokken er din for en uke. Vær snill med den, og vær spesielt forsiktig ved evt rembytter og andre eventyr. Jeg ser svært gjerne at du ikke åpner den om yrkestittelen din er noe annet enn urmaker.

Etter at du har hatt klokken en uke, skal den videre til nestemann på lista. Listen står på neste side.

VIKTIG: det er ditt ansvar å få den videre. Om nestemann ikke svarer på PM, ta kontakt med meg, så oppretter jeg kontakt gjennom mail/tlf/brev. Er det umulig å få klokken videre til nestemann, er det bedre å hoppe videre til neste etter det på lista enn å la klokken ligge på hylla og støve ned.

Klokken skal overleveres personlig (foretrukket) eller sendes i Posten. Sendes den, bruk Norgespakke eller lignende som kan spores.

Kos deg med klokken, vær flink til å ta bilder og fortelle i Passaroundtråden hva du synes om den!
 
Flotte greier, Krille! Men du glemte å repetere den nye overleveringsforsinkelseregelen: Den som somler med overleveringen blir gjort til spott og spe i tråden, blir presentert med fullt navn, bilde og photoshoppet Invicta på forumets forside i ett år, tvangsinnmeldes i Kuglepennesiden og må bruke mobilklokke for å sjekke tiden i hele straffeperioden. (Mikkemus23s forslag om lodd i kookken ble nedstemt med knappest mulig flertall)

Jeg sitter her med flere lodd i kookken og kan forsikre dere om at det fungerer :p
 
Min tid med Nomosen går mot slutten, så jeg får prøve å skrive noen ord om den.

P1080595.jpg


Alle som har fått med seg mine små utbrudd i Dagens Klokke vet vel at jeg virkelig synes om denne. For det gjør jeg virkelig! Det er et lite sjarmtroll vi har med å gjøre, og jeg kommer til å savne den.

Med sine 38,5 mm kommer sikkert noen til å synes den er liten. Jeg synes den er tilnærmet perfekt. I og med at skiven blir såpass stor, og den ikke har noen bezel, så virker den voksen nok på armen. Den er lett, diskret og elegant. Jeg har brukt den kontinuerlig siden den kom, og skulle gjerne fortsatt med det.

P1080605.jpg

Størrelsessammenligning med Rolex DJ (36 mm) og Omega Speedmaster (40 mm)

P1080607.jpg

Sammen med Rolex DJ (36 mm)

P1080609.jpg


Den mørkegrå skiven er pen som få. Med kremhvite tall og markører samt slanke visere har den et diskret, elegant og faktisk ganske særeget utseende. Jeg elsker det aktum at den "small seconds", dvs sekundviseren i en liten subdial. Det er ikke så ofte man ser det på ikke-kronografer lengre, det gir et visst vintagepreg uten at det virker påtatt eller overdrevet.

P1080611.jpg


Dato klokken 6 er en kjempeidé, særlig når man har sekundsubdialen. Jeg setter dato veldig høyt på armbåndsur, og synes skiven balanseres fint med den plasseringen den har fått.

Verket er Nomos´eget inhouseproduserte beta, et 23 steners manuelt verk med dato og small seconds. Verket ser riktig bra ut, men det får vi dessverre liten glede av. Denne modellen var på kjøpstidspunktet ikke mulig å få med safirbaklokk.

D_WerkBETA_S_WS_464x396.jpg


Verket går jevnt, men er dessverre regulert litt sent. Det taper nokså konsistent 3-5s pr dag. En ulemempe med verket er fravær av quickset date. Dette blir forhåpentligvis ikke noe vi blir plaget av i Passarounden, jeg går ut fra at klokken kommer til å se nok bruk til at datoen ikke blir feil!

P1080599.jpg


P1080610.jpg

Signert krone, en liten, men fin detalj.

Remmen er sort, blank Shell Cordovan, og kler klokken veldig godt. Den virker godt laget, og jeg har stor tro på at den skal holde seg godt gjennom hele runden. Skal jeg trekke for noe, er det at den er lang. Jeg bruker den på innerste hakk, og da er det bare såvidt at ikke den er for stor.

P1080600.jpg


P1080614.jpg


P1080601.jpg

Spennen er såkalt tang buckle, og er signert.

P1080617.jpg


Jeg avslutter med å beklage for dårlige bilder, og sier bare: gled dere til å se denne live! Dette er en såpass flott klokke at jeg nå bare lurer på hvordan jeg kan få finansiert en egen. For dette er så mye ur for pengene at jeg må ha en:)