Leses nå
Watchfinder & Co. på Watches & Wonders Geneva

Watchfinder & Co. på Watches & Wonders Geneva

Befester posisjonen til brukte klokker i dagens klokkemarked.

Med en eksplosiv økning i interesse og etterspørsel generelt, har også fokuset på kjøp og salg av brukte klokker blitt en vesentlig del av dagens klokkeverden. Lenge var imidlertid annenhåndsmarkedet fullstendig neglisjert av merkene selv, som lot tredjepartsaktører og auksjonshus få fritt spillerom i det voksende og etter hvert lukrative segmentet.

Med en omsetning som etter hvert passerte både titalls- og hundretalls millioner ble imidlertid lett hoderysting og neserynking erstattet med egne strategier for å ta del i festen.

Watchfinder & Co. er blant de største aktørene innen brukthandel med klokker. Bilde: Watchfinder

Når dørene ble åpnet på årets Watches & Wonders i Genève var bruktforhandleren Watchfinder & Co., i samarbeid med Panerai, å finne blant utstillerne. Det viser at vinden virkelig har snudd – og at bruktmarkedet for alvor er inne i varmen.

Forventet aktør

Inntreden i «det aller helligste» av klokkemesser skjer i samarbeid med Panerai, hvor Watchfinder har en egen dedikert del inne på selskapets område. Det markerer første gang en bruktforhandler er med på en av de store messene, selv om den nå fortapte Baselworld hadde planer om noe lignende (eller i det minste noe rundt auksjonshus) for sin kansellerte 2020-utgave.


ANNONSE


At det er Watchfinder som blir første aktør innen annenhåndshandel som inviteres inn på Watches & Wonders er imidlertid ingen overraskelse. Det opprinnelige engelske selskapet (som ble stiftet tilbake i 2002 – og i 2017 kunne rapportere om en omsetning på nærmere 90 millioner engelske pund), ble nemlig i 2018 kjøpt opp i sin helhet av Richemont. Det markerte starten på en ny strategi for luksuskonglomeratet, som også eier klokkemerker som Cartier, A. Lange & Söhne, Vacheron Constantin, IWC Schaffhausen, Jaeger-LeCoultre og nevnte Panerai – bare for å nevne noen.

Watchfinder og Panerai samarbeider tett. Bilde: YouTube

For mange nordmenn er trolig Watchfinder mest kjent for sine populære videoer på YouTube, som ofte er både informative og godt produserte. Riktignok er det sjelden man får de helt ærlige (negative) meningene om ulike klokker. Det ville tross alt overrasket, da videoene er ren markedsføring.

Under eget navn har Watchfinder også flere egne butikker i sentrale byer, men er kanskje først og fremst store på salg via internett. Her selges det klokker fra en rekke luksusmerker, også fra mange som ikke er eid eller tilknyttet Richemont.

Siden oppkjøpet har man uansett sett et stadig økende samarbeid med Richemonts egne merker. Verdt å nevne er et samarbeid med Panerai om å tilby innbytte av brukte klokker ved noen utvalgte butikker i London. I følge pressemeldingen utvides dette nå til å gjelde alle Panerai Boutiques, hvor man kan bytte inn sin gamle klokke om man ønsker å kjøpe en ny. Innbyttemuligheten er heller ikke begrenset til å bare omfatte brukte Panerai, så også andre merker kan gi deg en dytt på veien når du skal handle nytt.

Panerai Boutique, Bond Street, London. Bilde: WatchPRO

For Watches & Wonders benytter Watchfinder og Panerai anledningen til å vise frem en del brukte og eldre Panerai-modeller av Submersible-serien, som er samme modellserie som alle de nyeste lanseringene som nettopp er avduket.

Tanker

Handel med brukte klokker har for alvor skutt fart, og både merkene selv og forhandlere har sett sitt snitt til å ta del i dette. Med en rekordstor underleveranse på nye klokker, er det også en mer naturlig utvikling enn noen gang. Her hjemme har det resultert i tydelig satsing fra blant andre Urmaker Bjerke og Urmaker Christensen, som et supplement til all handel som foregår via ulike nettfora og sosiale medier.

At de store konglomeratene og selskapene ønsker en del av kaka er derfor ikke vanskelig å forstå. Selv om pressemeldingen vier et helt avsnitt til å forklare de heldige konsekvensene rundt bærekraft og «nytt liv» for brukte klokker, er selvfølgelig profitt en vel så viktig faktor – uten at det skal få ødelegge som sådan.

Watchfinder vil ha med seg et knippe tidligere Submersible. Hvilke gjenstår å se. Bilde: Panerai

Det litt farlige oppstår potensielt når/om merkene blir så tett knyttet til sine egne utsalg av «brukte» klokker, at sjeldne og ettertraktede utgaver går direkte hit, uten den kjedelige omveien via ekte kunder. Tendensen har vi allerede sett fra enkelte nisjeprodusenter. Det kan høyne både etterspørsel og verdi raskt. Om merkene selv kan gange inntjeningen med 2 eller 4 i tillegg, er det kanskje en fristelse for stor til å avslå.

Jeg håper ikke det er veien videre for den store majoriteten, for gjøres alt riktig kan kjøp og salg av brukte klokker – direkte hos seriøse forhandlere eller fra merkene selv – bli en berikelse for hobbyen.


ANNONSE