Slik var første dag på Geneva Watch Days.
Tidligere denne måneden – fra 4. til 7. september – gikk den sjette utgaven av Geneva Watch Days (GWD) av stabelen i Genève. Arrangementet, som mange kaller det sin favorittklokkemesse, er ikke som de strenge bransjetreffene.
I det som er en slags desentralisert feiring for alle som elsker klokker, transformeres Genève til en samleplass med showroom, hotellsuiter og små pop-up-lokaler spredt rundt i sentrum. Og i motsetning til den mer prestisjetunge Watches and Wonders, føles GWD åpent, avslappet og tilgjengelig. Her kan du faktisk rusle rundt og stikke innom.

GWD er en blanding av både tungvektere og små uavhengige merker – fra gamle travere til helt nye aktører. Årets utgave hadde ifølge arrangøren 66 offisielle utstillere, og kunne telle hele 17.000 besøkende. Av disse var 1.900 fra bransjen, 300 forhandlere og rundt 500 pressefolk og influensere.
Hjertet av arrangementet er paviljongen foran det ærverdige Beau-Rivage-hotellet. Her finner du årets nyheter utstilt, og kan få med deg små aktiviteter gjennom dagen som live-justering av urverk, quiz og foredrag. Rett ved siden av ligger «Glass Box», hvor man kan slå seg ned for en kaffe og matbit, høre paneldiskusjoner eller bli med på kveldsarrangementer.
ANNONSE

De fleste merkene holder til i egne showroom eller boutiques, mens andre har gjort om hotellsuiter for visninger. Det anbefales å avtale besøk på forhånd, men inntrykket er at både samlere og presse ønskes hjertelig velkommen. Med litt flaks og høflighet kan man også stikke innom noen av suitene uten avtale. En sterk kontrast til de beryktede «Touch and Feel»-presentasjonene på Watches and Wonders, som må bookes i god tid på forhånd.
GWD byr også på et rikt sideprogram: «Power Breakfasts» med bransjeprofiler rundt frokostbordet, visninger hos merkene, auksjons-gjennomganger hos Phillips og monteringsdemonstrasjoner. Påmelding skjer direkte hos arrangøren eller hos merkene.
Dag 1 – åpningsdagen
Selv var jeg ikke alene i Genève, men hadde planlagt turen sammen med likesinnede i WIS United. På dag 1 hadde vi meldt oss på «Tour 2» hos hovedarrangøren, og morgenen startet med utdeling av adgangsbånd og frokost i Glassbox. Her ble det arrangert en paneldiskusjon om utfordringene i bransjen, gjennomført på tre ulike språk. Passende nok bar den navnet «Italian Power Breakfast».




Vi satte oss ved det engelskspråklige bordet, ledet av moderator IamCasa, en ung og karismatisk italiensk klokkeinfluenser. På motsatt side satt Davide Cerrato, nåværende CEO i Bremont, med fortid fra blant annet Tudor, Montblanc og Panerai.
Siste parten av diskusjonen ble bestod av representanter fra JP Morgan Chase Switzerland, som bidro med et eksternt perspektiv på bransjen. Temaene dreide seg blant annet om en sterk sveitserfranc sammenlignet med høy kjerneinflasjon i andre markedsområder, samt hvordan man kan engasjere fremtidige generasjoner.
En god start på dagen toppet med glimrende espresso.
Micromilspec
Deretter snek vi oss unna for en kjapp visitt til gutta hos norske Micromilspec før resten av programmet startet. Showroomet på Beau Rivage var ukens mørkeste, men med noen av de friskeste nyhetene: Pilot Worldtimer og Dualtimer.





Begge bygger videre på DNA-et fra fjorårets Milgraph. Jeg må innrømme at pressemeldingen, som oppga 15 mm kassehøyde, gjorde meg skeptisk til Dualtimer-en, men designet kamuflerer tykkelsen godt. To solide norske lanseringer på Beau, og utvilsomt et av de mest underholdende showroomene (se bare her).
Czapek & Cie.
Tilbake i det offisielle programmet fikk vi et møte med Czapek, kjent for mange her på berget gjennom den profilerte forhandleren Junge & Co.
Messenyheten var Czapek & Cie Antarctique Rattrapante R.U.R. – en leken kombinasjon av urmakerkunst og science fiction.





Modellen er inspirert av Karel Čapeks teaterstykke «R.U.R.» fra 1921 – verket som introduserte ordet «robot». Ifølge Czapek var Čapek i slekt med Franciszek Czapek.
I praksis viderefører Rattrapante R.U.R. det sporty uttrykket fra Antarctique-serien.
Kronografen har horisontal kobling og to kolonnehjul, hvor det ene skjules bak et detaljert robothode plassert kl. 12. Robotens øyne endrer farge etter kronografens aktivitet: gule når den starter, røde når den stopper, og blå ved nullstilling. Modellen er limitert til 77 eksemplarer.
Shapiro & Co.
Neste stopp var Hôtel Eastwest, hvor Alternative Horological Alliance holdt til, bestående av MING, Fleming, Fears, Massena Lab og Shapiro.
Vi traff sistnevnte i uteområdet, hvor Joshua Shapiro og teamet tok seg tid til en prat uten avtale. Der fikk vi oppleve Resurgence-modellene på nært hold. Svært pene dressklokker i 38 mm kasse i rosegull, dekorert med guilloché over hele overflaten. Remfestene er montert i etterkant for å sikre at mønsteret ikke brytes. Tilsvarende detaljnivå på skivene.



Verket er utsmykket med «damaskeening» – den amerikanske ekvivalenten til Côtes de Genève. En tilsvarende modell i sort zirkonium, svært populær blant uavhengige urmakere, ble også vist frem. Her var indikatorene i lilla, produsert på samme måte som tradisjonelt blånert stål.
Resurgence bygges ikke i serie, men tilpasses individuelt etter kundens ønsker.
Unimatic
Fra Shapiro gikk turen videre til avtalen med Giovanni Moro, grunnleggeren hos Unimatic.
Her fikk vi se Modello Quattro U4S-T-SPW, utviklet i samarbeid med Massena Labs. En 40 mm sportsklokke i titan med hvitt Cerakote H140-belegg, og en lekker meteorittskive. Indikatorene og NASA-logoen er trykket direkte på glasset. Under skiven sitter et SW200-1 med 38 timers gangreserve.



Samtalene med Giovanni og teamet ble så gode at jeg glemte å ta bilder av nyhetene. I stedet ble det en lengre prat om klokken på Giovannis håndledd, en unik U4 i massivt gull, produsert i kun to eksemplarer: ett til en god kunde og ett til Giovanni selv. Herlig å se bruksmerkene på kransen.
MING
På vei ut fra Unimatic ble vi gjenkjent av teamet hos MING. De introduserte oss for MING 57.04 Iris, lansert i anledning merkets åtteårsjubileum. Tallet åtte har stor betydning i det asiatiske markedet.
Utover den livlige skiven og monopusher-kronografen var den store nyheten de triple remfestene. Stålkassen består av ni separate deler som låser hornseksjonene sammen, noe som gir mulighet for kontrasterende finish polerte oversider kombinert med børstede sider.


Bak skiven sitter et modifisert Sellita SW562-verk, med blant annet destro-krone (krone på venstre side), sentral sekundviser og 30-minutters teller. Modellen er limitert til 100 eksemplarer.
Oris
Fra Eastwest gikk ferden til Oris, som hadde rigget et pop-up-event i samarbeid med Bamford Watch Department. Vi forstod først hva BWD stod for da vi fikk øye på George Bamford selv.
I et hett, røykfylt lokale med grønn belysning presenterte Bamford og Oris-CEO Rolf Studer samarbeidet. Oris x Bamford ProPilot Altimeter «Mission Control». Her har Bamford hentet inspirasjon fra 80-sneakers og sci-fi.



Med en øvre grense på 19.700 fot på trykkmåleren, passet modellen godt til romfartstemaet for lansering. Fra pressebilder og 47 mm kassediameter kan man lett bli skeptisk, men takket være karbonmaterialet føles klokken langt lettere og sitter svært godt på lanken. Den pistasjgrønne paletten er også langt friskere i virkeligheten.
Breitling
Etter en kort lunsjpause fortsatte turen til Les Salon for Breitlings lansering. Her slo merket på stortromma, og hentet inn sin ambassadør Victoria Dauberville kjent fra OL i Paris. Georges Kern fikk bokstavelig talt æren av å runde av seansen med en piruett. Mer om lanseringen kommer senere i måneden.


Resten av kvelden gikk til en hyggelig middag med Breitling, etterfulgt av åpningsfest på GWD-paviljongen (og en fuktig aften på Leopard Lounge).
Mildt sagt en vellykket og innholdsrik start på GWD. Og fortsettelse følger…
Følg @gulenissen på Instagram for mer klokkeinnhold.
ANNONSE