Leses nå
Louis Vuitton gjenoppliver Gérald Genta

Louis Vuitton gjenoppliver Gérald Genta

https://www.instagram.com/p/CqXL_vmt22J/?hl=en

Merket bringes tilbake av La Fabrique du Temps Louis Vuitton.

I februar delte vi nyheten om at Louis Vuitton puster nytt liv i merkenavnet Daniel Roth. Ikke overraskende er det La Fabrique du Temps Louis Vuitton – det franske luksusmerkets haute horlogerie-divisjon – som har fått oppgaven.

Denne uken ble det kjent av Louis Vuitton relanserer enda en «glemt helt» som forsvant i 2010-årene. Som designer av det ikoniske trekløveret Audemars Piguet Royal Oak, Patek Philippe Nautilus og IWC Ingenieur SL trenger Gérald Genta neppe noen introduksjon. Men det er naturligvis det noe mer obskure klokkemerket, og ikke den legendariske sveitseren selv som nå gjenoppstår fra de døde.

Merket ble i sin tid startet av Gérald Genta parallelt med hans virke som klokkedesigner for noen av industriens største navn. Han skapte full furore blant de konservative dressene med sine lekne Disney-klokker i 1984, og slo på stortrommen (eller skal vi si gongen) med den heftige Grande Sonnerie i 1994.

Gérald Genta Retro Fantasy Mickey (cirka 1995). Bilde: Sotheby’s

Noe før og etter tusenårsskiftet var merket Gérald Genta på sitt mest kommersielle, etter å ha blitt kjøpt opp av den Singapore-baserte forhandleren The Hour Glass i 1996, og senere solgt til Bulgari i 2000. Sistnevnte ble selv kjøpt av LVMH i 2011, som forklarer det franske luksuskonglomeratets råderett over merkenavnet.


ANNONSE


Det ble imidlertid full stopp for Gérald Genta som et frittstående merke i 2010, og sammen med Daniel Roth ble de to navnene integrert som kolleksjoner underlagt Bulgari.

I likhet med relanseringen av Daniel Roth, er det La Fabrique du Temps med de profilerte urmakerne Michel Navas og Enrico Barbasini som skal bringe nytt liv i Gérald Genta. I følge Louis Vuitton foregår prosessen med velsignelse og samarbeid fra Evelyne Genta – den avdøde designeren enke, og styreleder i stiftelsen Gerald Genta Heritage.

Det er også en dårlig skjult hemmelighet at relanseringene av både Daniel Roth og Gérald Genta har en mektig pådriver. Jean Arnault – Director of Marketing and Marketing for Louis Vuitton Watches, samt yngste sønn av LVMH-sjef Bernard Arnault – er initiativtaker bak begge prosjektene.

Hva «nye» Gérald Genta skal tilby av klokker, og nøyaktig når det skjer er foreløpig ukjent. Men vi forventer mer konkret informasjon fra merket senere i år.


ANNONSE