Leses nå
Daniel Roth relanseres av Louis Vuitton

Daniel Roth relanseres av Louis Vuitton

La Fabrique du Temps Louis Vuitton gjenoppliver det sveitsiske klokkemerket Daniel Roth.

For noen dager siden ble det klart at arbeidet med å relansere Daniel Roth er i gang. I kunngjøringen heter det at Daniel Roth skal drives som et separat merke, men med veiledning og utviklingshjelp fra La Fabrique du Temps Louis Vuitton.

Sistnevnte produserer avanserte urverk for Louis Vuitton, og har tidligere hatt navn som Laurent Ferrier, Speake-Marin og Jacob & Co. på kundelisten.

Selskapet ble opprinnelig etablert av mesterurmakerne Michel Navas og Enrico Barbasini, som tidligere var to av tre grunnleggere bak den kortlevde men likevel innflytelsesrike urverkspesialisten BNB Concept. Og det er nettopp duoen Navas og Barbasini som nå er personlig involvert i design og utvikling av nye Daniel Roth.

I følge den offisielle pressemeldingen sikter merket seg inn mot en lansering i andre halvdel av 2023, hvor introduksjonen skal skje med en eksklusiv «souscription»-modell i 20 eksemplarer.


ANNONSE


La Fabrique du Temps Louis Vuitton.

En av de første

Dersom ens interesse for klokker startet etter tusenårsskiftet, kan det godt hende at navnet Daniel Roth er nokså intetsigende.

Merket ble etablert i 1988 av urmakeren med samme navn, og regnes som en av de tidligste aktørene innen «independent watchmaking». Før han gikk solo var Daniel Roth en av nøkkelpersonene bak den moderne inkarnasjonen av Breguet, mens merket fortsatt var eid av de franske brødrene Chaumet.

En Daniel Roth tourbillon ref. C187 fra tidlig 1990-tallet.

I 1994 ble merket Daniel Roth kjøpt av den Singapore-baserte forhandleren The Hour Glass, før selskapet igjen skiftet hender i år 2000. Kjøperen var Bulgari, som med anskaffelsen av Daniel Roth også overtok merket Gérald Genta. Oppkjøpet kan ikke sies å ha vært overveldende vellykket, for i 2010 ble begge merkene integrert som kolleksjoner underlagt Bulgari.

Bulgari ble på sin siden kjøpt opp av luksuskonglomeratet LVMH i 2011, og har i dag selskap av søstermerker som Hublot, TAG Heuer og Zenith.

På stigende kurs

De seneste årene har det vært en økt interesse for «neo-vintage» – et begrep som ofte forstås som armbåndsur fra 1980-, 1990- og 2000-årene. I tillegg til de alltid populære navnene, har også oppmerksomheten rundt utvalgte modeller fra merker som Breguet, Chopard, Parmigiani Fleurier og Roger Dubuis steget betraktelig.

Også Daniel Roth må sies å være på stigende kurs, og man trenger ikke å se så altfor langt utenfor allfarvei på Instagram, før merket dukker opp på små og større klokkekontoer.

Timingen til Louis Vuitton fremstår derfor som god, og på danielroth.com inviteres interesserte til å holde seg oppdatert via et nyhetsbrev.


ANNONSE