Zodiac-tråden

Ny fargekombinasjon : https://shop.hodinkee.com/blogs/jou...al&utm_medium=hodinkee&utm_campaign=hod-posts

1576530459535.jpeg
 
Super Sea Wolf 53 Skin - og orignalen Sea Wolf.

Tenkte jeg skulle si litt om min 2019 modell Super Sea Wolf 53 Skin. Jeg var på utkikk etter et ur av bra kvalitet til en rimelig pris. I det segmentet er det mye å velge i og det handler til slutt om smak og behag. Ur med særegent design og historisk bakgrunn, er noe jeg klart vektlegger. I tillegg betyr nok funksjon mer enn form IMO - vi snakker helt enkelt om "tool-watches".

Zodiac er et merke de fleste med interesse for ur kjenner til. Jeg skal ikke dra noen lang historie - men merket hadde sine røtter i Le Locle, Sveits. Produksjon startet allerede i 1882 - og frem til slutten av 90-tallet. Zodiac klarte å videreføre en begrenset produksjon selv etter 70-tallet med "Quartz"-bølgen men byttet eiere en rekke ganger i løpet av 90-tallet. i dag eies merkevaren av Fossil Group Inc, et motehus og produsent med base i Richardson, TX - USA. Produksjon av Zodiac ur skjer i dag nær samme område som i 1882 - Neuchâtel.

I 2015 relanserte Zodiac sitt mest ikoniske ur, Sea Wolf. Dette uret ble første gang lansert i 1953 med en WR på 100m og kort tid etter oppgradert til 200m. Dette kombinert med en "affordable price" - gjorde at uret ble populært blant dykkere og i særlig grad yrkes-dykkere. Underwater Demolition Teams - UDT - froskemenn i US Navy, var blant de som gikk til innkjøp av Sea Wolf. De fikk utlevert andre ur, men pris og kvalitet gjorde at disse ble kjøpt privat i fra NEX - butikker anlagt på marinebaser der kjøp og salg i hovedsak er basert på selvkost. Hvorfor de gjorde dette skyldes mange grunner, men som kjent en T/S - Taps og skade melding - ble trukket av lønn.

Da Sea Wolf ble relansert, ble de nye urene navngitt som Super Sea Wolf, et navn som forøvrig ble benyttet på en spesifikk modell som kom på slutten av 60-tallet. Super Sea Wolf kommer i forskjellige versjoner med ulik kasse og/eller bezel - med modell navn som Saturation, Compressor og Skin. De to siste har samme kasse men forskjellig type bezel og insert. Mitt ur er som nevnt Super Sea Wolf 53 Skin - og den som er mest lik den originale modellen som ble lansert i 1953, derav "53".

Dersom Fossil hadde gått i samme fella som enkelte andre, og relansert en klassiker i "vulgær størrelse", så hadde jeg pent gått videre. I stedet la de seg på en måteholden og mer moderne størrelse enn originalen på 35mm. Likevel er 40mm en størrelse som sjelden sees på nye dykkere og spesielt ikke for snart 6 år siden. WR er lik originalen på 200m - men denne gangen er kronen gjenget. På originalen satt det en fiffig patent kalt Silic-seal, der en pakning rundt kronen tettes gjennom trykk på kassen.

Urverket er i dag levert i fra “Swiss Technology Production”, en produsent startet og eid av Fossil Group. STP har sitt sete i Lugano syd for Basel og de leverer alle urverk til Zodiac. I mitt ur sitter ett verk kalt STP1-11 - automatisk med en gangreserve på 44 timer. Dette er på mange måter en klone av ETA-2824 og identisk i størrelse.

Kassen på 53 Skin er visuelt sett lik originalen - både utforming av horn og krone. Hornene er polert på toppen men profil er lik kassen - børstet, det samme gjelder bezel. På originalen er horn og kasse polert - noe som strengt tatt ikke hører hjemme på en "tool-watch". Skiven er og lik originalen utseendemessig - det vil si form på indikatorer - triangel kl 3, 9 og 12 - staver på resten. På den moderne skiven er emaljen i sun-burst der originalen var blank sort. Visere er tro kopi av originalen - polert, og utforming gjør modellen lett gjenkjennelig som et Zodiac-ur. Lumen på dette ur er ikke noe spesielt og faller i kategorien godkjent.

Mitt ur ble levert med en "leather-like" utgave av NATO-reim i sort. Her må jeg innrømme at Zodiac har bommet litt. Kvaliteten på denne reimen fremstår som rett og slett kjip. Man må undres over hvorfor de ikke valgte en canvas-reim eller nylon. Dog har spennen "Zodiac" merking, men denne føles som "Made in China". Originale ur ble meg kjent kun levert på lenke. Det kan man og få nå - med en liten forskjell i pris. MRSP på ur uten lenke er USD 1095 og med lenke er USD 1295. Dessverre er den moderne utgaven av lenke på ingen måte lik originalen. Om jubilee kler dette uret er sikkert en smakssak, men personlig foretrekker jeg originalen. Den kom i to utgaver - en "oyster" og på amerikanske modeller en lenke i fra JB Champion. Sistnevnte noe som ligner lenken på quartz utgaven av Omega Seamaster 300.

Et betimelig spørsmål er prisen. Her betaler man nok for i hovedsak merkevaren. Man får "swiss made" dykker med ETA-2824 for godt under 10.000 kroner. Dog er kvaliteten slik den oppleves, på høyde med pris. Jeg har ikke målt avviket på ST1-11 pr døgn men helt på høyde med andre ur jeg har med ETA-2824.

Ett minus med Zodiac er mangelen på agentur i Norge. Dog er nok ikke service eller reklamasjon noe jeg vektlegger i denne prisklassen. I tillegg fikk jeg mitt ur "dirt-cheap" på eBay. Dersom noe skulle skjære seg med STP verket, er dette "enkle" verk enhver urmaker kan skru på.

Det som tiltaler meg med Super Sea Wolf 53 Skin er utseende og kvalitetsfølelse. Dersom man klarer å unngå "flippe-fella" så er dette et trygt kjøp i mine øyne. Her får du et ur med spennende historie og noe som ikke ligner alt annet!

Teknisk data i fra produsenten:

  • Case thickness: 13 mm
  • Lug width: 20 mm
  • Movement: Automatic ST1-1 26j
  • Power Reserve 44 hours
  • Water resistant: 20 ATM
  • Sapphire crystal
  • C3 SuperLuminova
Så litt bilder - beklager mobil kvalitet..

20200331_160957.jpg

Min originale i fra slutten av 60-tallet og min moderne Sea Wolf. Ikke noe problem å se familie likheten.

20200331_165610.jpg

Klassisk og ryddig skive. Zodiac har kuttet ut "Sea Wolf" teksten på skiven, noe som bidrar til enkelt og lettlest utseende. Pluss for dato-vindu i samme farge som skive.
MERK: de fleste kjenner igjen ISOFRANE reimen. Dette er noe heeelt annet enn original.

20200331_164614.jpg

Revers. Dette med glass i baklokket blir fjas i mine øyne. Verket er ikke mye å skryte av. Her burde Zodiac ha sørget for et baklokk i kun stål. Hadde de samtidig pyntet dette med "Sea Wolf" maskoten, ville det ha varmet hjertet til mang en connonisseur.

20200331_165236.jpg

Godkjent tykkelse på urkasse. 13mm er helt klart innenfor. Uret ligger godt på min arm. Signert krone som seg hør og bør.

20200331_165752.jpg

Bezel med grep av typen "coin". Godt grep selv med hansker på. Friksjon er nok i meste laget, men å foretrekke fremfor noe som "vrir seg selv".

Takk for oppmerksomheten!
 
Redigert:
Ok. Lenka er ikke etter mitt syn all verden. Men, jeg er ingen stor fan av lenker.
Er det noen i stor-Oslo som har en sort Tropic de vil selge asap? Ferien nærmer seg :D
 
Mitt ur ble levert med en "leather-like" utgave av NATO-reim i sort. Her må jeg innrømme at Zodiac har bommet litt. Kvaliteten på denne reimen fremstår som rett og slett kjip. Man må undres over hvorfor de ikke valgte en canvas-reim eller nylon. Dog har spennen "Zodiac" merking, men denne føles som "Made in China". Originale ur ble meg kjent kun levert på lenke. Det kan man og få nå - med en liten forskjell i pris. MRSP på ur uten lenke er USD 1095 og med lenke er USD 1295. Dessverre er den moderne utgaven av lenke på ingen måte lik originalen. Om jubilee kler dette uret er sikkert en smakssak, men personlig foretrekker jeg originalen. Den kom i to utgaver - en "oyster" og på amerikanske modeller en lenke i fra JB Champion. Sistnevnte noe som ligner lenken på quartz utgaven av Omega Seamaster 300.

Jeg ser at de selger jubilee separat men ser ingenting til oyster alternativet på hjemmesiden deres. Vet du om det går an å spørre om å spesialbestille ekstra oysterlenke? Har googlet litt og ser at noen eldre forumposter nevner at uret må sendes inn og tilpasses, mens andre sier at det ikke gikk i det hele tatt.

Grunnen for at jeg spør er at jeg sikler over en kommende utgave, som kun kommer på gummi:cautious:


B1ECA7CA-17B0-4BA3-86CD-C89AA79F283A.jpeg
 
Jeg ser at de selger jubilee separat men ser ingenting til oyster alternativet på hjemmesiden deres. Vet du om det går an å spørre om å spesialbestille ekstra oysterlenke? Har googlet litt og ser at noen eldre forumposter nevner at uret må sendes inn og tilpasses, mens andre sier at det ikke gikk i det hele tatt.

Grunnen for at jeg spør er at jeg sikler over en kommende utgave, som kun kommer på gummi:cautious:


Vis vedlegg 268275
Har inte koll längre på vilka länkar som passar. Men ta kontakt med https://urmakernitorggata.no/ han hjälpte mig och beställa både jubilee och oyster. Betalade ca 2500 per länk.
 
  • Elsker
Reaksjoner: MikroKrone