Zodiac-tråden

Nicolai

Podcast-vert
Medlem
29. nov. 2012
Innlegg
1.206
Sted
Oslo
Under Basel-messen fikk jeg tatt Zodiacs ur i nærmere øyesyn og lot meg imponere av merkets retropreg. Nå er merket eid av Fossil Group, men har en historie helt tilbake til 1800-tallet. Gjennom årene har de gjort mye bra!

SeaWolfAdOld.jpg


Litt historie om merket kan du finne her: http://www.vintagezodiacs.com/history.php

De nye Aerospace-modellene ble lansert under Basel-messen og jeg skrev en liten artikkel om de her: https://www.tidssonen.no/zodiac-aerospace-gmt-med-live-bilder/

DSCF5603.jpg


Noen her inne som har ur fra Zodiac – både nye og vintage? Post gjerne bilder! Personlig er jeg veldig nysgjerrig på å lære mer om merket.
 
Zodiac er et merke som lenge har gått under radaren i Norge. Manglende agentur for merket er nok en vesentlig årsak.

Heldigvis har merket overlevd mange konkurser - hvor nåværende eier Fossil Inc, har videreført merkets positive tradisjoner.

Mitt ur er en 69 modell Sea Wolf, en modell som i kom allerede i 1953. I konkurranse med Blancpain FF, kunne Sea Wolf skryte av en WR på 100m.

Denne modellen ble snart veldig populær blant yrkes-dykkere. Rimelig pris kombinert med god kvalitet er en god oppskrift.

Kan nevne som en kuriositet at Sea Wolf ble brukt av US Navy, i tillegg til modeller ifra Tudor, Rolex og Rayville Tornek (Blancpain) Snakk om fornemt selskap.

En vesentlig årsak var at Zodiac kunne kjøpes hos enhver NEX butikk, marinens PX-butikker.

Mitt eksemplar er en av disse kjøpt i en PX. Dessverre forsvant originallenken for mange år siden. Den grusomme skinn-reimen som satt på er byttet ut med en tidsriktig lenke ifra JB Champion.

Jeg kjøpte uret av en som hadde arvet dette. Kan slå fast at mitt ur ikke har hatt service på en lang stund. Likevel holder den tiden godt. In-house 70-72 verket slår fortsatt jevnt.

En svakhet på modeller med dato visning bidrar til at disse er mindre ettertraktet hos samlere. Mekanikken er visstnok ikke robust og over tid går de i stykker.

Teknisk data:
Urkasse: stainless steel, Ø35mm x 42
Urverk : Zodiac cal 70-72, 21.600 svingninger
Lug: 17.5mm (sært, ja)
Gangreserve: 40 timer
WR: 200m
20190325_191059.jpg


20190325_191629.jpg

Selv med beskjedne 35mm uten krone, så bærer uret seg godt.
 
Flott innlegg @Mr Davis! Denne var kul. :)

Må si Zodiac er et spennende merke. De nye Aerospace GMTene, og da kanskje spesielt den med lyseblå og oransje bezel, er vinnere i mine øyne. Bare synd de er laget i begrenset opplag og allerede er utsolgt.

Blant de tilgjengelige modellene deres er Super Sea-Wolf i 40mm en av favorittene mine. Den ser ut som en veldig vellykket dykkerklokke i prisklassen under 20k.

https://www.hodinkee.com/articles/zodiac-super-sea-wolf-diver-hands-on

H20A0819.jpg
 
Redigert:
Gøy med egen Zodiac-tråd! Veldig lyst til å prøve flere av deres klokker.
Ny GMT med Gulf er must, men denne er også en guilty pleasure kjenner jeg (nærmer seg sommer!):
ZO9269_main.jpg

Denne er definitivt på min ønskeliste!

seedless-watermelon.jpg


Kan forresten også røpe at det kommer en skikkelig review av Zodiac Super Sea Wolf på TS-bloggen om ikke alt for lenge!
 
Redigert:
Grattis med en råflott Zodiac! Herlige pastellfarger. Ser for meg at den vil se bra ut på en rekke tekstilremmer, som feks. en Erika's Originals med matchende søm. Da kan sommeren bare komme. :)
 
Tack känns bra och är absolut inte besviken att jag slog till :) Det var ju ganska mycket buzz när du startade tråden om just denna klocka!

Mye buzz, hvilket var vel fortjent! Dumt at de har så få forhandlere i europa, men regner med at det gikk smertefritt for deg via UK?

Jeg får forhåpentligvis inn en Super Sea Wolf til testing ila. nærmeste fremtid, så da blir det enda litt mer fart!
 
  • Liker
Reaksjoner: Xalle
Mye buzz, hvilket var vel fortjent! Dumt at de har så få forhandlere i europa, men regner med at det gikk smertefritt for deg via UK?

Jeg får forhåpentligvis inn en Super Sea Wolf til testing ila. nærmeste fremtid, så da blir det enda litt mer fart!
Yes Inga problem med Page & Cooper kan rekommenderas om man vill prova Zodiac :) Ser fram emot mer om Zodiac och har absolut lust och prova en Zea Wolf i framtiden!
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai