Zenith

Medlem
12. okt. 2011
Innlegg
820
Sted
Vinterbro
Lysten på noe nytt begynner å melde seg og jeg heller mot å velge noe annet enn Rolex denne gangen. Jeg har siden jeg så den for første gang vært betatt av Striking 10th, men så til min forskrekkelse at denne er limited til 1969 ur. Er denne å få fatt i lenger? Det kan se ut som det blir et fødselsdagsur i år igjen og da er denne en ganske rå kandidat :) Jeg kikket litt på siden deres her om dagen og mange av årets klokker med el primero har delvis åpen urskive, noe som ikke tiltaler meg spesielt. Faktisk lurer jeg på om det er utseendet med fargen på subdialene og tidelschrono som gjør det for meg og da sitter jeg vel igjen med kun et alternativ og denne frykter jeg at både er umulig å få tak i ny samt at den kun ble laget i 2010?

Eirik
 
Ja jeg har sett de på chrono24 og det er definitivt et alternativ. Jeg ser plutselig muligheten for to kjøp i år, Striking 10th til far og noe annet spennende mot slutten av året fra Norsk AD til den håpefulle :D
 
Ingen problemer med å anbefale Zenith

Har i dag på meg min Zenith Chronomaster Open (som man kan se gjennom skiven på, noe jeg synes er fantastisk :)), og må si at den har fungert helt feilfritt og utrolig presist i 4.5 år siden jeg kjøpte den.

Har altså ingen problemer med å anbefale kjøp av Zenith :)



Kim!
 
Etter at jeg fikk testet/tafset/sett @Tagliano sin zenith så vil jeg anbefale deg å se nærmere på den.
Han har den for salg, og jeg hadde ikke vært vanskelig om jeg hadde ønskt meg en zenith :cool:
Vakkert!
 
Redigert av en moderator:
Jeg er veldig godt fornøyd med min Zenith, og har ingen planer om å selge (alt har imidlertid sin pris ;) )
Det er noe med fargekombinasjonen samt både det å se og høre dette verket som tiltrekker meg.
Jeg legger ved et par bilder til inspirasjon :)



 
Zenith El Primero

Jeg kaster meg inn i Zenith diskusjonen. Jeg har alltid visst at Zenith er et bra og avangsert ur, men da jeg leste om uret i "Nesten Velkledd" ble jeg imponert.

El Primero Striking 10th er det eneste mekaniske ur med visning av 1/10 sekund! Dette verket har 36 000 tusen "slag" i timen og ble første gang vist frem i januar 1969. Jeg vet heller ikke om andre sveitsiske urfabrikanter som har denne tråkkfrekvensen?

Zenith behersker også kunsten å lage den eksepsjonelt komplekse: Zero Gravity tourbillion!

At det tar 9 måneder og 2500 operasjoner å lage/produsere et El Primero ur, imponerte meg også!

Kanskje ikke alle vet at Rolex kjøpte El Primero verk til Daytona klokkene sine på -80 tallet, til Zenith sa stopp og siden da ble EP verk, kun plassert i egne ur.

EP Stratos Flyback Striking 10th vant også pris i sporsur klassen i Grand Prix d`Horologerie de Geneve 2013.

Zenith har mottatt over 2333 Prix d`Observatoire de Chronometrie, i tillegg har Zenith en mengde patenter.

Jeg har en Zenith Stratos Flyback Strinkin 10th med gummirem selv, nyter å høre den raske gangen og synet av et vakkert ur som går fantastisk presist!
 
Redigert:
Håper det er greit at jeg låner litt plass i tråden din med et spørsmål. Har hørt at det er relativt dyre urverk å ha service på;
Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Kule klokker forresten:)
 
El Primero Striking 10th er det eneste mekaniske ur med visning av 1/10 sekund!

Akkurat det stemmer vel ikke helt. Finnes flere såkalte hi-beat-klokker, men Striking 10th er en nydelig klokke jeg gjerne skulle ha eid. El Primero-urverket skal innom boksen en dag :)
 
Håper det er greit at jeg låner litt plass i tråden din med et spørsmål. Har hørt at det er relativt dyre urverk å ha service på;
Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Kule klokker forresten:)

Tidemann tar kr. 6.500,- for full service av El Primero. Forsåvidt en OK pris det.
 
Det var jo ikke så avskrekkende, absolutt innafor:) Mente jeg hørte 10-12..

Synes også det er helt greit. Forøvrig strålende fornøyd med arbeidet Tidemann gjorde på min. Leverte min litt slitne sak fra 1975 der i fjor sommer, og den sprudlet da jeg fikk den tilbake.

null_zps1977707e.jpg
 
Redigert:
Å dæven, den var nydelig med hvit skive! Datoen mellom 4 og 5 ødelegger litt dog.

Min Zenith-favoritt er forøvrig blue primero.
 
Melder meg på her, Zenith er herlige klokker!
Har hatt min i fire år nå og er svært fornøyd!
Gammelt bilde, men fortsatt pent :)
photo.jpg


photo-5.jpg