Zenith Reparasjon

Medlem
5. feb. 2011
Innlegg
244
Sted
Oslo
Hei,

jeg har nå hatt en Zenith Chronomaster T Open i ca. fem år. Den har fungert strålende, fram til i høst.
Uansett hvor mye jeg brukte den så ble den ikke trukket opp, og eneste måten å holde gangreserven oppe var å trekke den opp manuelt. I tillegg stoppet den ved ca 1/3 gangreserve igjen.
Klokken har tidligere (i fjor) vært på service hos Urmaker Tidemann i Oslo, samt polering/puss.
Jeg leverte klokken til Tidemann for et par måneder tilbake slik at de kunne se på problemet og fikk den tilbake med beskjed om at de hadde sett på det og "tatt den opp og oljet det som trengtes". De mente de hadde fikset den.
Det har de ikke.

Jeg leverte den så til David-Andersen, som fort sendte den til Zenith Norge. Nå har jeg fått beskjed om følgende:

"Det trenger en full overhaling, med bytte av slitedeler og pakninger.

Det koster 12.000,-

Det er ved tidligere reparasjon satt inn et rotorlodd som er fra Zenith, men som ikke hører til denne modellen. ( annet dekor, men det fungerer helt fint.)
Det kan byttes til det originale for denne modellen om du ønsker at den skal være helt original. Nytt rotorlodd koster 4.000,-

Flekk på glass er resultat av tidligere rep.
Der har sannsynligvis bezel ( rammen rundt glasset) blitt polert, men uten å ta av glasset. Derfor har det meste av antirefleksbelegget blitt borte, men litt sitter igjen og ser ut som en flekk på glasset.
Må evt. bytte glass."

Jeg ble helt satt ut av et par ting her.
1. Prisen på service
2. Har Tidemann altså byttet rotor? Uten å gi meg beskjed. Og med feil rotor.
3. De har pusset bort antirefleksen på glasset

Noen som har innspill eller andre kommentarer til dette? Jeg fatter ikke å begripe hva Tidemann har holdt på med...

At det nå muligens koster meg 16.000 å fikse klokken er en annen sak...
 
Hei,

jeg har nå hatt en Zenith Chronomaster T Open i ca. fem år. Den har fungert strålende, fram til i høst.
Uansett hvor mye jeg brukte den så ble den ikke trukket opp, og eneste måten å holde gangreserven oppe var å trekke den opp manuelt. I tillegg stoppet den ved ca 1/3 gangreserve igjen.
Klokken har tidligere (i fjor) vært på service hos Urmaker Tidemann i Oslo, samt polering/puss.
Jeg leverte klokken til Tidemann for et par måneder tilbake slik at de kunne se på problemet og fikk den tilbake med beskjed om at de hadde sett på det og "tatt den opp og oljet det som trengtes". De mente de hadde fikset den.
Det har de ikke.

Jeg leverte den så til David-Andersen, som fort sendte den til Zenith Norge. Nå har jeg fått beskjed om følgende:

"Det trenger en full overhaling, med bytte av slitedeler og pakninger.

Det koster 12.000,-

Det er ved tidligere reparasjon satt inn et rotorlodd som er fra Zenith, men som ikke hører til denne modellen. ( annet dekor, men det fungerer helt fint.)
Det kan byttes til det originale for denne modellen om du ønsker at den skal være helt original. Nytt rotorlodd koster 4.000,-

Flekk på glass er resultat av tidligere rep.
Der har sannsynligvis bezel ( rammen rundt glasset) blitt polert, men uten å ta av glasset. Derfor har det meste av antirefleksbelegget blitt borte, men litt sitter igjen og ser ut som en flekk på glasset.
Må evt. bytte glass."

Jeg ble helt satt ut av et par ting her.
1. Prisen på service
2. Har Tidemann altså byttet rotor? Uten å gi meg beskjed. Og med feil rotor.
3. De har pusset bort antirefleksen på glasset

Noen som har innspill eller andre kommentarer til dette? Jeg fatter ikke å begripe hva Tidemann har holdt på med...

At det nå muligens koster meg 16.000 å fikse klokken er en annen sak...

Prisen syns jeg er helt kurrant. Kronografer er betydelig mer kostbare på service enn enklere ur, og en El Primero med gangreserve, er jo heller ikke et "run of the mill" verk. Og punkt 2 viser nettopp at det tidvis kan være smart å ta service hos via autorisert forhandler (for slikt skal jo ordinært ikke skje hos et autorisert servicested).

Punkt 2 og 3 syns jeg høres veldig spesielt ut. Ikke bra. Her ville jeg kontaktet service-stedet. Vær for øvrig obs på at Tidemann, om jeg husker riktig, mistet status som AD-status på Zenith i mars i fjor. Men vet ikke når du leverte inn klokken?
 
Prisen syns jeg er helt kurrant. Kronografer er betydelig mer kostbare på service enn enklere ur, og en El Primero med gangreserve, er jo heller ikke et "run of the mill" verk. Og punkt 2 viser nettopp at det tidvis kan være smart å ta service hos via autorisert forhandler (for slikt skal jo ordinært ikke skje hos et autorisert servicested).

Punkt 2 og 3 syns jeg høres veldig spesielt ut. Ikke bra. Her ville jeg kontaktet service-stedet. Vær for øvrig obs på at Tidemann, om jeg husker riktig, mistet status som AD-status på Zenith i mars i fjor. Men vet ikke når du leverte inn klokken?

Prisen i seg selv er jeg ikke overrasket over, så det skal jeg overleve. Jeg er mer overrasket over at Tidemann har "køddet til" klokken. Den ble levert en gang på vårparten i fjor for "service" (var det de kalte det i hvert fall og jeg trodde de var autorisert til å gjøre det...). Var klar over at de mistet AD-status i det tidsrommet.
Spørsmålet er hvordan samtalen med Tidemann går: "Hei, dere har ødelagt klokken min på service", "nei........ det vet vi ingenting om....".
Får høre med dem.

Største tapet er jo at jeg ikke får bruke klokken på tilnærmet år og dag :'(