Zenith Rainbow Elite Diver

Bjorn

Støttemedlem
Medlem
16. mars 2011
Innlegg
920
Sted
Bærum
Jeg var på jakt etter en bursdagsklokke til et rundt tall, noe spesielt men ikke rådyrt. Kom over denne hos en gråmarkedforhandler med både butikk i Boston og nettbutikk. Ingen ulempe at den har inhouse-verk, at den var NOS og at prisen var vesentlig lavere enn hos en AD mens den ennå var i salg. Det er altså en utgått modell, med verket Elite 670. Den oser kvalitet. Kun 9 mm tykk, 39 mm diameter. Utrolig behagelig å gå med. Blir bare mer og mer fornøyd.

IMG_4214.jpg


IMG_4225.jpg


IMG_4215.jpg


IMG_4212.jpg


IMG_4217.jpg


IMG_4216.jpg


IMG_4221.jpg


IMG_4227.jpg


IMG_4220.jpg


IMG_4224.jpg


IMG_4210.jpg


IMG_4218.jpg
 
Ajajaj, for en lekker Zenith. Denne hadde jeg veldig sansen for. Gratulerer.

Hadde jeg vært det tror jeg hadde polert vekk AR coatingen så slipper du å få flere riper slik du har klokken 9.
 
Meget pen. Gratulerer med den. Zeniths Elite kaliber ble presentert rundt 1994, og erstattet ETA urverkene Zenith brukte på 80 og begynnelsen av 90-tallet. Utførelsen av urverket er utpreget "Zenithsk" og den har flere likhetstrekk med Zenits legendariske kronografkaliber El Primero. Det finnes to ulike forklaringer på dette. Den ene er at Elite kaliberet ble designet basert på El Primeroen, den andre er at Zenith forsøkte å lage en ny versjon av El Primero, men fant ut at imaget til El Primeroen uansett ville være sterkere og endte opp med å lage et enklere automatisk urverk uten kronograf i stedet. Elite Rainbow Diver finnes i versjoner med ETA urverk. Da er datoen plassert klokken 3 i stedet for mellom 4 og 5.

Jeg har dessverre ingen Zenith med 670 urverk, men hvis jeg kjøper en, så må det bli en Rainbow Diver. Kanskje med gul skive...
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg føyer meg inn i rekken av beundrere - dette var en usedvanlig vakker diver!
 
Ajajaj, for en lekker Zenith. Denne hadde jeg veldig sansen for. Gratulerer.

Hadde jeg vært det tror jeg hadde polert vekk AR coatingen så slipper du å få flere riper slik du har klokken 9.

Det er ikke en ripe, det er en flekk. Klokken er uten lyte. :)
 
Meget pen. Gratulerer med den. Zeniths Elite kaliber ble presentert rundt 1994, og erstattet ETA urverkene Zenith brukte på 80 og begynnelsen av 90-tallet. Utførelsen av urverket er utpreget "Zenithsk" og den har flere likhetstrekk med Zenits legendariske kronografkaliber El Primero. Det finnes to ulike forklaringer på dette. Den ene er at Elite kaliberet ble designet basert på El Primeroen, den andre er at Zenith forsøkte å lage en ny versjon av El Primero, men fant ut at imaget til El Primeroen uansett ville være sterkere og endte opp med å lage et enklere automatisk urverk uten kronograf i stedet. Elite Rainbow Diver finnes i versjoner med ETA urverk. Da er datoen plassert klokken 3 i stedet for mellom 4 og 5.

Jeg har dessverre ingen Zenith med 670 urverk, men hvis jeg kjøper en, så må det bli en Rainbow Diver. Kanskje med gul skive...

Interessant informasjon. Her er verket (bildene er "stjålet" på nettet):

Zenith_Elite_670_stor2.jpg


Zenith_Elite_670_stor3.jpg
 
Kjempelekker

Jeg har aldri sett denne før, og må si jeg er mektig imponert.

Gratulerer så mye
 
Smyger meg inn blant alle lovordene, og sender ivei et stort grattis!

Den er kul, elegant og sporty - og usedvanlig tidløs.
Et meget godt valg av ur med høy kvalitet!

:cool: