Zenith Defy, Nataf style. No love ?

Medlem
18. aug. 2008
Innlegg
1.022
Sted
m
Mye er sagt om retningen Thierry Nataf dro Zenith i, og konsensus er vel at han stort sett bragte med seg vulgær design og oppblåste priser.

Men jeg har likevel tatt meg selv i å studere mengden av modeller som ble lansert i Defy-serien og må si at noen av modellene faktisk ikke frastøter meg. Eks:

ZenDExRDM.jpg


Dette er en modell i moderat størrelse (43mm) - de store er vel 46,5mm og ville vært latterlig på mine håndledd.
Siden vi sannsynligvis aldri vil få se noe slikt fra Zenith igjen lurte jeg på om man kanskje skulle tuske til seg en slik før de blir vanskelige å få tak i. Men er det å kaste penger ut av vinduet ? Kommer selvfølgelig ikke til å handle fra AD men fra gråmarkedet, og da snakker vi 60% under anbefalt utsalgspris.

Og siden jeg aldri har sett noe fra Defy-serien i levende live; noen som kan kommentere på opplevd kvalitet, komfort, holdbarhet etc ?
 
Som Zenith-eier - og stor tilhenger av deres urverk (spesielt El Primero) og de mer klassiske serier (der min egen Chronomaster GT inngår) -føler jeg meg litt "kallet".
Dette er et tema som også tidligere er diskutert på sonen.

Min vurdering av dette spørsmålet er relativt kort og klart:

- Defy-serien mener jeg i det aller vesentligste var et stort feilskjær i Zenith's produksjonslinje.

Etter min mening bryter det så langt inn i det absurde med hva Zenith står for med tanke på både design og profil, hvor man på veien tapte mye av den eksklusivitet og posisjon Zenith som brand stod for.

- Kjøper du en Defy, blir du litt "evig gift" med uret. Dette fordi det vil være et usedvanlig lite ettermarked for videre omsetting av uret.

Til dels var Defy-serien en viss kommersiell suksess (uten at jeg har tallene foran meg), men dessverre føler jeg personlig dette satte Zenith tilbake.

Hyggelig er det dog at man nå vil fokusere på litt mer klassiske linjer - samt mer "historisk korrekte" produksjoner i sin nye linje. Og i tillegg; - dropper "oversized"-urene helt og holdent.


Anyways; - som det alltid er et spørsmål om i denne "bransjen":
- Liker du det du ser, så kjøp!
 
jeg var lenge på utkikk etter et litt "røft" sportsur med lenke, og etter lang tids grubling, søking og terapi, landet jeg til slutt på en Defy Open :p

Jeg synes at den balanserer på grensen mellom tøff og harry, men til slutt konkluderte jeg med at den i min verden var mer tøff enn harry. Fikk en god pris i gråmarkedet og er veldig fornøyd med den. Den opplevde kvaliteten er helt på topp, mange fine detaljer - kort sagt en klokke jeg tror jeg kommer til beholde lenge.

Vil anbefale å prøve både en av de enkle Defy og en Defy Open før du bestemmer deg.

Lykke til :D
 
Vurderer du å bruke 87 000 USD på en Defy tourbillon?:eek:

Nei slapp av nå, er ikke klar for å pantsette huset akkurat nå. Var vel heller noen av de mer "moderat" prisede utgavene jeg hadde i tankene. Men blir vel med tankespinnet - jeg hører at vintage Rolex er gode greier.

Men dette høres jo ganske overbevisende ut:
"Chuck Norris riding into the Super Bowl on the back of Godzilla and round house kicking the crowd is no where near as awesome as this priceless poon magnet"
 
Haha, mange fine kommentarer på Amazon :D

One time, I stepped into a classroom full of girls while wearing this watch, and impregnated them all upon entrance.

I met a man on a dark and stormy night on the Amalfi Coast. Our eyes locked and he offered me an umbrella. He introduced himself only as "Chuck" I knew from "that look" that I would go to his hotel for unforgettable night. Afterward, he left this watch on the bedside table for me. It was unforgettable, just like Chuck was.

This watch has now become an integral part of my life and lifestyle. I find that wearing this watch gets me into all the exclusive events, like hanging backstage with Queen Elizabeth 2 at the Millennium Celebration. What really sealed the deal for me was the free shipping.
 
Skjønner godt at annenhåndsverdien på de der er ræva. Du skal kjøre nokså spesiell stil for at en sånn skal se noenlunde ok ut på. Tidløs er kanskje det siste ordet som kommer til meg når jeg ser Zenith-er fra deres lustrum horribilis under Nataf.
 
Skjønner godt at annenhåndsverdien på de der er ræva. Du skal kjøre nokså spesiell stil for at en sånn skal se noenlunde ok ut på. Tidløs er kanskje det siste ordet som kommer til meg når jeg ser Zenith-er fra deres lustrum horribilis under Nataf.

941267.jpg
 
Har Defy Extreme Titan for salg!

Hei,

Du kan legge inn ett bud på min Defy Extreme titan. Rå klokke! Koster ny 160 000,-





Mye er sagt om retningen Thierry Nataf dro Zenith i, og konsensus er vel at han stort sett bragte med seg vulgær design og oppblåste priser.

Men jeg har likevel tatt meg selv i å studere mengden av modeller som ble lansert i Defy-serien og må si at noen av modellene faktisk ikke frastøter meg. Eks:

ZenDExRDM.jpg


Dette er en modell i moderat størrelse (43mm) - de store er vel 46,5mm og ville vært latterlig på mine håndledd.
Siden vi sannsynligvis aldri vil få se noe slikt fra Zenith igjen lurte jeg på om man kanskje skulle tuske til seg en slik før de blir vanskelige å få tak i. Men er det å kaste penger ut av vinduet ? Kommer selvfølgelig ikke til å handle fra AD men fra gråmarkedet, og da snakker vi 60% under anbefalt utsalgspris.

Og siden jeg aldri har sett noe fra Defy-serien i levende live; noen som kan kommentere på opplevd kvalitet, komfort, holdbarhet etc ?