YES-Watch WorldWatch II- Et review

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Innlegg
6.074
Sted
Oslo
Tid har mange relasjoner til andre omgivelser i naturen. Endringer i årstider, sol og månefaser er viktige komponenter som styrer tiden.

I mange år har jeg brukt en Tissot T-Touch i forbindelse med reiser. Denne har en del funksjoner, blant annet kompasset. Dette er uunnværlig når man er ute på reise.

Hvordan jeg kom over Yes-Watch husker jeg ikke, Det er en god del år siden, men det må ha vært i forbindelse med surfing på nettet omkring sol og måne faser, klokker og tid.
WP_20150610_11_05_40_Pro.jpg



Generelt om Yes-Watch
Yes-Watch har en innebygget liste over solen og månen sine posisjoner over steder på jorden. Dette betyr at klokken stilles inn på en "home location", og med riktig tid og dato vil den kunne vise flo og fjære, solens posisjoner, soloppgang og solnedgang, solformørkelser, vår/høstjevndøgn etc. Ettersom det er mulig å ha en "home location" er det også mulig med en "away location". Full funksjonalitet på begge.

Fra hjemmesiden legger de vekt å at sollyset er best for fotografering rett før og etter sol-oppgang/nedgang. Derfor er det selvfølgelig egen alarm for dette, noe som flere store(?) filmregissører setter pris på.

Klokkene lages i flere utgaver. Det er enklere, og mindre, damemodeller og flere større herremodeller. Basisen er relativt lik, omkring quartz urverket.


Min Yes-Watch
* Modell: Yes WorldWatch II
* Kassediameter: 43mm
* Tykkelse: 15mm
* Rembredde: 20mm (her er det lett å få tak i andre!)

Funksjonalitet
* 24-Timersviser (Som selvfølgelig kan brukes for å finne syd….)
* Digital klokke / dato / ukenummer
* Stelth-mode (slå av digitale klokkedel)
* Sol og måne funksjoner og tider
* Stoppeklokke
* Nedtelling
* Tid for to tidssoner
* Månefasene, flo og fjære. GMT-bezel.
* Etc….
YES2-Watch-Description.jpg

Bildet over viser klokken med GMT-bezel (ytre ringen).


Kasse og knapper
------------------------------------
Kassen
Kassen er tykk, men dette gir den litt pondus. Den blir derfor litt mer flashy, noe som en typisk bruker av en slik klokke setter pris på! Klokken bærer fint og bikker ikke rundt. Til tross for sin størrelse så har den alltid vært behagelig å bære.


Knappene
Funksjonene styres med fire knapper. Det er alltid et interessant tema hvordan produsenten vil legge opp til "språket" mellom applikasjonen og brukeren gjennom slike knapper. Etter å ha brukt klokken en stund så faller dette greit og intuitivt. Nå har jeg en vane for ikke å bruke quartz klokker så mye, så jeg har bestandig lengere fravær fra klokken. Noe slikt blir alltid et problem for slike funksjonsrike klokker. Til tross for dette vil jeg si at jeg alltid faller naturlig inn i dialogen med klokken. (I alle fall etter en liten refresh). Dette vil jeg anse som et stort pluss for at klokken har et intuitivt språk, og er lett å bruke.

Selve utformingen og følelsen på knappene er billig. Det er trist! Knappene treffer og virker alltid, men kjennes dårlig polstret og "glir metall mot metall" i sporet. Med andre ord så er det bare en litt "billig utførelse", ikke i funksjon. Dette håper jeg er fikset i den nyere utgaven!


Bezel
Bezel fås med ulike design og funksjoner. Alle har "sol og månested". Dette er i praksis bare en blå og gul "dott" som kan roteres. Disse brukes for å markere mot tid og sirkler inne på urskiven. Blant annet blir dette flo og fjære. Noen klokker leveres med en egen 24timers anvisning på bezelen. Dette gir muligheten for å angi en ekstra tidssone ala GMT-Master. Min har (dessverre) en enklere variant; ingen vesentlig tillegg. Her er det bare noen streker for at den ikke skal se så kjedelig ut. Jeg ville satt pris på å ha en 24-timers bezel, men jeg kan forstå at dette kunne blitt "rotete" for enkelte andre. Et kompromiss. Det er ingen klikk på bezelen, så den kjennes rett og slett billig ut. Her glir metall mot metall begge veier, og det kjennes slik. Til Yes-klokken sitt forsvar så er glidefølelsen lik på eldre Rolex GMT, så jeg er kanskje litt sær i min vurdering? På min ble dette "problemet" løst med en meget liten dråpe CRC. Rillene er gode å gripe på.
WP_20150616_14_32_00_Pro.jpg


Klokken i stelth-mode. Digital visning er "av". Klokken er snart 14:30. Soloppgang/nedgang vises nederst: ca 03am og 22:40pm. Ingen måne i dag!


Utforming og grensesnitt
------------------------------------------------
Lesing av tid
En klokke som dette er avhengig av litt størrelse. Min hovedbegrunnelse for dette er 24timersviseren. En Yes-Watch skal være selvfølgelig være litt show-preget, og det innebærer at den brukes mye i stealth-mode. Det betyr at tiden leses av med 24-timersviseren. Dersom diameteren hadde vært mindre ville derfor avstanden mellom strekene som skiller "hel" fra "halv" blitt mindre. Klokkeslettene er adskilt med grå og hvit farve for partall og oddetall. Dette gjør det enklere å lese av tiden, selv om du ikke må regne med å gjøre dette raskt. I alle fall ikke i stelth-mode.

Dersom du trenger en rask avlesning vil et lett trykk på hvilken som helst knapp bringe klokken ut av stelth-mode. Dette viser tiden som en vanlig digital klokke. Store og tydelige tall gi ren rask og effektiv avlesning. Tallene er store; 5mm. Denne modus brukte jeg i hele 8 timer i strekk, da vi på jobben skulle tidssette et kursopplegg. Det er vel eneste gangen jeg har gjort det.

Den oppmerksomme leser har nok sett at 24-timerviseren på en YES-Watch står litt annerledes enn for en vanlig klokke. På Rolex GMT-Master og andre GMT-klokker så begynner dagen øverst på urskiven. La oss kalle dette "normale 12". På Yes-Watch begynner dagen på "normale 6", altså rett ned. Sett fra et naturlig ståsted vil Yes-Watch sin løsning falle litt mer naturlig. Solen står høyest når viseren er høyest. Den lange viseren vil derfor også peke i sydlig retning når klokken er 12. Dette er en mer naturlig riktig måte å konstruere en GMT-viser på. (Til tross for at jeg vil tro at Rolex mente at dagen begynner på nytt klokken 12PM og da er alle viserne nullstilt).
WP_20150621_12_00_28_Pro.jpg

Her "feirer" klokken sommersolverv. Slike minnedager dukker opp med jevne mellomrom! Artig!

Lyset er tydelig og blått.

Funksjoner
Klokken viser selvfølgelig tiden. Som omtalt er det en enkel 24-timers viser som starter dagen ved 6, som vi ville sagt på "normal språket". Siden solen står høyest midt på dagen, så er dette en mer naturlig utforming.

I tillegg viser klokken soloppgang og solnedgang. Dette markeres også ved å vise skygge/svart krystall er solen er nede. Tiden for dette leses av mot 24-timer ringen. Mot samme ring leses også av månens oppgang og nedgang. De tidligere sol og måne-stenene kan allignes med fasen for soloppgang og solnedgang. Dette viser tidspunkt for flo og fjære. Stilig!

Siden denne "skraveringen" på skiven viser sol/måne-oppgang/nedgang så må klokken vite når vi går fra/fra sommer og vintertid. Jo; det gjør den. Skyggen følger med. Selvfølgelig blir den litt "skjev" når det er sommertid. Da er jo solen på det høyeste klokken 13.

WP_20150610_11_05_40_Pro.jpg


Alternativ tidssone er også en selvfølgelighet. YesWatch legger vekt på at dette er en god klokke for de som skal ta filmer og fotografering. Da er det viktig å lett kunne legge inn en ny tidssone. For en ny tidssone er det også andre tider for sol og måne! Dette stilles selvfølgelig inn automatisk til byen. Klokken leveres med utregninger for flere byer frem til 2099. "Away" og "Home" kan velges ut fra en liste med flere byer, eller det kan stilles inn med "grader og minutter".

Nå det snakkes om film og fotografering er det kjent innen bransjen at det er gunstige lysforhold før og etter soloppgang og solnedgang. Derfor er det selvfølgelig mulig å få på en alarm for å minne deg på dette!

Månefasen leses lett av grafisk, nærmest slik vi kjenner fra Patek, IWC og andre. Eksakt informasjon kommer frem i en meny som lister opp essensielle tall for den by du er i. Dette er eksakte tidspunkt for soloppgang, solnedgang, når solen er på det høyeste, månens aktuelle tider, grad av belyst skive, når nymåne kommer, når det er fullmåne (viktig for de som er varulver), når månen er høyest etc.


Det er også mulig å bringe frem informasjon omkring et bestemt sted, på et bestemt tidspunkt.

Klokken "feirer" ved spesielle anledninger. Når det er sommer/vinter solverv, jevndøgn etc så kommer klokken med eget mønster. Hver time ruller det en tekst over skjermen med hvilken dag det er, samtidig som mønsteret roterer. Veldig artig!

Lenke
Min klokke er levert med flere alternativer. Den er levert med to lærremmer, en gummirem og selvfølgelig stållenken. Verktøy for å skifte rem er selvfølgelig med.

I min tid har klokken alltid vært brukt med lenke. De øvrige har jeg ikke brukt, og de ser også ut til ikke å ha vært brukt av foregående eier. Lenken er av en helt grei kvalitet. Den kjennes ikke like fast og solid ut som andre kjente kvalitetsklokker, men fult ut akseptabelt. Låsen kjennes billig, og litt keitete. Dette er klokkens svakeste punkt. Den er litt rar å få i lås, men løsner ikke og har faktisk aldri gått opp eller gitt meg problemer. Låsen må "klemmes sammen" for å hekte på de to kantene. Litt rart at det ikke er snap & click, men det er nå slik.

Siden gummiremmen og lærremmene ikke har vært brukt kan ikke disse vurderes på annen måte enn at de ser fine ut og er i tråd med andre jeg har kjennskap til. Lærremmene kjennes dog ikke like myke og profesjonelle ut som de jeg har fått laget av "TS sine hoffleverandører".

Kvalitetsfølelse
Klokken kjennes totalt sett fin og fast når den er på hånden. Den er lettlest og gir et artig blikkfang hos andre. Som over snittet interessert i sol & måne, så ser jeg det som mer naturlig med 12/noon på toppen. Designet er gjennomført og gjennomtenkt.


Konklusjon
---------------------------
Klokken er flashy, morsom og informativ. Den gir mye informasjon, lett å lese og morsom! Det kreves nok å være litt nerd for å få det fulle utbyttet av en slik klokke, men det er vi fra før!

Dette er flott klokke for de som vil ha noe spesielt og noe som kan gi litt informasjon om sol og måne! Det er samtidig viktig å ikke være redd for å måtte svare på litt spørsmål!

Det eneste ankepunktet måtte være at knappene kjennes litt billige ut, men totalt sett; Det er verd det!

2 juni 2017 kom det ny versjon av klokken! Selvfølgelig med mer fancy og oppdatert design og programvare. Denne nye klokken har flere gode og (u)nyttige funksjoner. Er du over snittet interessert i sol og måne, klokker og tid, så er det bare å sjekke opp dette! Det ville vært artig med flere slike her!


Nyttig link:
Yes Watch

http://www.yeswatch.com/

8