Yema vintage hjelp..

Medlem
4. feb. 2019
Innlegg
178
Sted
Bergen
Hei godtfolk. Jeg sitter her med en litt spesiell klokke som jeg kan absolutt ikke noe om. Jeg har letet på nett å funnet lite til ingen sider som kan fortelle meg noe særlig igrunn. Jeg må nesten bare la bildene tale for seg selv...
stemplet på baksiden står det «921214»
FDD4040C-A4F9-45C3-A548-525AA5DC0640.jpeg

FFAB89AA-878A-4E69-9569-61B8875934CF.jpeg

BEC2ABA6-E6F1-4C43-A845-F70439102D7D.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
Ser ut som verket er et FE 140 1B? Sous Marine dykkere ble produsert av flere mindre merker, Yema var en av dem. I hovedsak for det franske markedet på seint 60- og utover 70-tallet. Solgt som rimelige "skin divers" på den tiden, med standardverk og grei vanntetthet. Mange av disse nå, 50 år seinere, er litt slitt og skadet av den grunn.

Har sett disse manuelle Yemaene gå for 200-500 euro (kanskje litt mer) på eBay. Yema-kronografene er mer populær, spesielt yachting-modellene. Eksisterer fortsatt, var eid av Seiko en periode på 90-tallet, begynnelsen av 2000. Varianten du har er ikke så vanlig, kul klokke!
 
Redigert:
FE står for France Ebauche, sakset fra Watchwiki.net:

France Ebauches was a french ebauche movement manufacturer.

Through merger of four of the most important French ebauche movement manufacturers in 1965 the France Ebauches was established. The official company name is: France Ebauches SA . Usually the abbreviation FE is used.

After the German political 'turn', through the mediation of the fiduciary owner Treuhand, France Ebauches should have become owner of the Glashütter Uhrenbetriebe (GUB). Shortly afterwards, however, Heinz W. Pfeifer and Wallner took over the GUB, which then became Glashütte Original.

Ebauche er "rå-verk" dvs. standardverk som ble produsert og og solgt til forskjellige klokke-produsenter. Du kan klikke på lenkene ovenfor for mer informasjon.
 
Tusen takk for gode, utfyllende og linker med svar. Jeg tenker en service og god rengjøring på denne kan utarte seg i et evt salg eller auksjon, da størrelse ikke passer helt mine håndledd...
 
Ser ut som verket er et FE 140 1B? Sous Marine dykkere ble produsert av flere mindre merker, Yema var en av dem. I hovedsak for det franske markedet på seint 60- og utover 70-tallet. Solgt som rimelige "skin divers" på den tiden, med standardverk og grei vanntetthet. Mange av disse nå, 50 år seinere, er litt slitt og skadet av den grunn.

Har sett disse manuelle Yemaene gå for 200-500 euro (kanskje litt mer) på eBay. Yema-kronografene er mer populær, spesielt yachting-modellene. Eksisterer fortsatt, var eid av Seiko en periode på 90-tallet, begynnelsen av 2000. Varianten du har er ikke så vanlig, kul klokke!
Fantastisk, ja det her virker som å være det samme urverket...