Yema Rallygraf Super 1975/76 Sette i stand?

Medlem
25. juli 2013
Innlegg
161
Hei,
etter at pappa var med meg til urmakeren og fikk sett noen mekaniske ur, husket han på noen av klokkene hans.

Vi dro frem skrinet med alle klokkene, og umiddelbart fant han klokken han likte aller best, en Yema Rallygraf Super.
Han kjøpe klokken på Malorca i enten 1975 eller 1976. Klokken kan bare trekkes opp for hånd, men kronen vil ikke ut, og er tung å vri på. Knappene ved siden av kronen er trykket helt inn, og det virker ikke som uret går rundt i det hele tatt.

Specs:
Urkassediameter: 39mm
Urkasse med krone: 42mm
Lengde mellom lugs: 19mm
Trykk:10 Atmosfærer
Det jeg tror er serienummer (har ikke åpnet baklokket): 824585 (gjør det noen rolle å legge slikt ut på nettet :p)
Det står all steel på baklokket
Bilder:

Uorginal reim






Veldig ripete glass :p




Buet glass

Wristshot

Jeg er klar over at denne ikke er så veldig mye verdt, men den har en sentimental verdi.

Planen er å sette den i stand, og sette en natoreim på den. Reimen som sitter på nå, er ikke orginalreimen.
Er det noen som vet om en urmaker på Østlandet, som kan klare å fikse den?
Jeg vet at Yema fortsatt eksisterer, tror det ligger under Seiko. Det er jo bra, for det er jo mulig det fortsatt finnes reservedeler.
Så, om noen vet om en urmaker, som kan pulle noe slikt, er det bare å skrike ut. Dette settes veldig pris på.
Noe videre info om klokken, tas i mot med takk :)

Mvh,
SuperSaxy
 
Det der er en fin klokke. Når den er satt i stand vil den bli råbarsk.
Ta vare på denne. Koster nok fort 3-4 lapper å helrestaurere avhengig av hvilket verk som står i. Hør med noen forskjellige urmakere om de kan hjelpe deg.

Ta vare på denne!
 
Kul klokke.

Jeg ville byttet glass, men muligens beholdt kassen som den er. Moro med klokker du ser har levd et langt og hardt liv.





Hvor i landet holder du til?
 
Det der er en fin klokke. Når den er satt i stand vil den bli råbarsk.
Ta vare på denne. Koster nok fort 3-4 lapper å helrestaurere avhengig av hvilket verk som står i. Hør med noen forskjellige urmakere om de kan hjelpe deg.

Ta vare på denne!

Hehe, prøvde den på armen, den satt så utrolig godt. Veldig fin klokke, kunne faktisk tenke meg en slik selv.
Dette er en klokke pappa er veldig glad i, så den skal ikke selges eller glemmes bort :)
3-4 tusen er ikke så galt!
Skal ta den med rundt å høre jeg :)
Er det noen urmakere folk har merket seg, og som er flinke til å skaffe deler?
 
Kul klokke.

Jeg ville byttet glass, men muligens beholdt kassen som den er. Moro med klokker du ser har levd et langt og hardt liv.





Hvor i landet holder du til?
Ups, glemte vel å skrive det.
Østlandet, øst for Oslo. Er ikke noe problem å bruke en urmaker i Oslo.
 
Kult funn :) Du må poste bilder etter en eventuell restaurering

Edit: mulig det bare er jeg som er goofy, men jeg liker at de har spesifisert 100% waterproof, i motsetning til f.eks. 80% waterproof :p
 
Redigert:
Be om en vurdering først. Gamle og slitte kronografer er dyre å fikse, og gir heller ikke alltid ønsket resultat. Tøff klokke da :)

Hmm, litt kjipt det da. Takker for tipset :)

At chronografen ikke fungerer, er ikke det viktigste. At den holder tiden greit, er mer interessant. Er det mulig å fikse alt, utenom chronografen?