XC70 vs v90/xc90

Litt i samme båt selv. Har en 2014 bensin Octavia med 180 hester. Superfornøyd med plass i bagasjerom. Få biler jeg får fjellpulken på tvers inn bak (over hjulbrønnene). Sikler litt på en større bil med trekk på alle fire. Med tre barn så kunne jeg godt tenkt meg en 7-seter - dog dyr oppgradering for å få mer en kompis av barna. Xc90 T8 er eneste hybrid med 7 seter, men føler deg enormt stor til småkjøring. Har også hørt litt minus og batteridriften på hjulene som det er referert til også. Noen som har noen erfaring med X5. Prøvde hybriden, men fant ikke bagasjerommet. Betydelig mindre enn i Octavian. Tenker litt på en x5 diesel 7-seter som har gått litt, men sliter litt med tanken på å kjøpe diesel i disse dager. Det idelle hadde nok vært en eGolf i tillegg til småkjøring, men da begynner det å bli en dyr oppgradering. Hvis noen har noen erfaringer med X5 diesel og hybrid, så del gjerne. Verdt å nevne er at garasjen et litt for lav til SUV+skiboks, og bakvendt å stå parkert ute hele vinteren - Ovtavian får gjøre en liten innsats til muligens, med minimale avskrivinger!
 
Xc90 T8 er eneste hybrid med 7 seter
Hybrid 7 seter:p
DD9CF86C-80D2-4379-85A9-23BEF3995997.jpeg
 
Litt i samme båt selv. Har en 2014 bensin Octavia med 180 hester. Superfornøyd med plass i bagasjerom. Noen som har noen erfaring med X5. Prøvde hybriden, men fant ikke bagasjerommet. Betydelig mindre enn i Octavian. Tenker litt på en x5 diesel 7-seter som har gått litt, men sliter litt med tanken på å kjøpe diesel i disse dager. Det idelle hadde nok vært en eGolf i tillegg til småkjøring, men Hvis noen har noen erfaringer med X5 diesel og hybrid, så del gjerne. Verdt å nevne er at garasjen et litt for lav til SUV+skiboks, og bakvendt å stå parkert ute hele vinteren - Ovtavian får gjøre en liten innsats til muligens, med minimale avskrivinger!
Har X5 diesel og eGolf. Begge er fantastiske biler til sitt bruk. God kjørekomfort i begge. Men kjøper du SUV for plass så vil jeg ikke si X5 når opp. Lite bagasjerom til å være stor bil. Her vinner nok både XC90 eller Q7 overlegent. Når det gjelder hybrid har jeg kun prøvd Q7 som var behagelig og stor. Men mitt valg ble ren elbil og ren diesel med euro6 forbrenning. Angrer ikke på det. Diesel på langturer og el i byen.
 
Litt i samme båt selv. Har en 2014 bensin Octavia med 180 hester. Superfornøyd med plass i bagasjerom. Få biler jeg får fjellpulken på tvers inn bak (over hjulbrønnene). Sikler litt på en større bil med trekk på alle fire. Med tre barn så kunne jeg godt tenkt meg en 7-seter - dog dyr oppgradering for å få mer en kompis av barna. Xc90 T8 er eneste hybrid med 7 seter, men føler deg enormt stor til småkjøring. Har også hørt litt minus og batteridriften på hjulene som det er referert til også. Noen som har noen erfaring med X5. Prøvde hybriden, men fant ikke bagasjerommet. Betydelig mindre enn i Octavian. Tenker litt på en x5 diesel 7-seter som har gått litt, men sliter litt med tanken på å kjøpe diesel i disse dager. Det idelle hadde nok vært en eGolf i tillegg til småkjøring, men da begynner det å bli en dyr oppgradering. Hvis noen har noen erfaringer med X5 diesel og hybrid, så del gjerne. Verdt å nevne er at garasjen et litt for lav til SUV+skiboks, og bakvendt å stå parkert ute hele vinteren - Ovtavian får gjøre en liten innsats til muligens, med minimale avskrivinger!

Jeg er/var i din situasjon. Vi har 3 barn og hund. Vi kjører AudiQ7 e-Tron og BMW i3. 7 seter finnes ikke for hybrid Audi, men ville blitt valgt bort uansett pga stor hund.
Jeg jobber fast på hjemmekontor og kona ca 1 mil unna. Vi har i løpet av uken knapt drivstoffutgifter i det hele tatt - kun strøm for lading. For oss er denne duoen perfekt.
 
Jeg hadde en X5 3.0D i et par uker for to år siden, fantastisk bil og motor.

Prøvekjørte også hybridversjonen, synes det ble mye bæ og lite ull. Dealbreakeren var imidlertid bagasjeplassen, skjønner ikke at det går an å lage en så stor og flott bil med et så latterlig lite bagasjerom :eek:

I etterpåklokskapens lys er jeg glad for at det ble en XC70, verditapet på en X5 er jo et par Submarinere i året, til gråmarkedspris :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Vestante
IMG_2723.JPG
I disse Volvo-dager.... ville dere ha gått for en v90/xc90 T8 hybrid eller en den siste xc70 D4 classic?
Jeg kjøpte den siste XC70 D4 Dynamic m/Polestar (2016) før den gikk ut av produksjon. Velprøvd teknologi, og siste modeller hadde godt med utstyr, selv om de nok må anses som noe klassiske (les; utdaterte) hva gjelder design. Jeg bruker bilen, og med tre barn, stor hund, hytte i enden på humpete grusvei, drar henger og campingvogn så får den prøvd seg! Har aldri hatt et feilslag, og med sterk motor og Haldex 5 graver den seg frem overalt. Kort sagt kjempefornøyd, og smiler i skjegget når bekjente sitter og diskuterer hvor lenge luftbelger og andre dynamiske høydejusteringer varer før de ryker :rolleyes: En pent brukt utgave, som tidligere nevt, tror jeg er fornuftig inntil man har bedre oversikten på hvor veien går videre hva gjelder politiske føringer og elbil.
 
Kjørte nylig t/r Oslo-Åndalsnes i en Volvo v90 T8. Nydelig bil. Men omtrent 3-ganger i pris ift XC70. Skjønner ikke helt at disse er i samme utvalg?

Har hatt XC70 D4 awd i 6 år. Superhappy! Men en skikkelig traktor sammenlignet med en ny V90. Plass til alt, behagelig nok, mulig å ha tre barneseter i bredden i 2.seterad, ingen feil, billig bilhold... syns den ser bra ut.
9C4B5EB7-8DEE-4779-950E-73B709190A20.jpeg
 
Kjørte nylig t/r Oslo-Åndalsnes i en Volvo v90 T8. Nydelig bil. Men omtrent 3-ganger i pris ift XC70. Skjønner ikke helt at disse er i samme utvalg?

Har hatt XC70 D4 awd i 6 år. Superhappy! Men en skikkelig traktor sammenlignet med en ny V90. Plass til alt, behagelig nok, mulig å ha tre barneseter i bredden i 2.seterad, ingen feil, billig bilhold... syns den ser bra ut.
Vis vedlegg 93667

Får du virkelig plass til 3 barneseter i baksetet i v90? Xc70/v70 virker bredere enn v90. XC90 er en del større.
 
Får du virkelig plass til 3 barneseter i baksetet i v90? Xc70/v70 virker bredere enn v90. XC90 er en del større.

Som @Preacher presiserer: jeg refererte til (prøvde iallefall) traktoren XC70 og ikke V90n:)

Vi valgte XC70 foran Passat, Superb, E-klasse etc pga bredden i baksetet. Fikk inn Maxi-Cosi, bakerovervendt sete nr2 og forovervendt sete med rygg. Nå kjører jeg rundt med to stk seter med rygg festet med isofix, da er det plass til en 14-åring i midten, men knapt en voksen mann med brei fu.

Bruker ca 0,55 på langkjøring inkl 120km/t. T8n brukte ca 0,7 på tilsvarende kjøring... og det på dyrere bensin.

Mye langkjøring = diesel eller Tesla. Mye by = plug in hybrid. Bare by = el eller trikk (!). Bil nr to = miljøsvin!!! Noe sånt:) IMO
 
  • Liker
Reaksjoner: time