XC70 vs v90/xc90

Medlem
22. april 2008
Innlegg
1.403
I disse Volvo-dager.... ville dere ha gått for en v90/xc90 T8 hybrid eller en den siste xc70 D4 classic?
 
Redigert:
V90 er jo en utrolig flott bil og jeg hadde valgt denne om økonomien hadde tillatt det, kjører Passat gte som er mye kjipere og billigere.
Hybrid er greit når du kjører ca 2-3mil hver vei til jobb og gidder å lade hele tiden.
 
Svaret på spørsmålet ditt er vel hvor mye penger du har lyst til å bruke på bil – og hva slags bil du vil ha?

Selv kjører jeg en av de siste XC70’ene som ble produsert, det er min andre XC70. 235 hester, flott 5-sylindret motorlyd og masse ekstrautstyr til en fornuftig pris var avgjørende for meg. Jeg vurderte for øvrig seriøst V90D5, XC90T8/D5 og BMW X53.0D/40e.

De nye Volvoene har et klasseledende interiør, men jeg synes drivlinjen(e) er rimelig dårlige. Slappe girkasser med kortpustede bensin og dieselmotorer, med og uten hybrid. Hybridens firehjulsdriftsystem fungerer dårlig på vinterføre, da elmotoren driver bakhjulene, og kun bakhjulene – gjett hva som skjer når batteriet er tomt. I praksis oppleves bilen som forhjulsdreven, selv med strøm på batteriet. El-motoren er rett og slett ikke kraftig nok.

Verditapet på store SUV’er (og dyrere dieselbiler) er også helt hinsides om dagen, noe som bør tas med i betraktningen. Det er rett før elbølgen treffer oss, i løpet av kort tid har både Audi, BMW og Mercedes leveringsklare el-SUV’er. Det er ikke mer enn et par dager siden BMW viste sin iX3.

Jeg tror enten jeg hadde ventet et års tid eller to med å kjøpe «ny» bil, evt. funnet en pent brukt XC70. Hvis du absolutt må ha bil i dag, med diesel og firehjulstrekk, hadde jeg kjøpt en Mercedes All-Terrain. Jeg har tilbrakt litt tid i ny E-klasse, den er helt rå. IMHO knuser Mercedesen det som er til salgs av Volvo’er…..

Jeg synes for øvrig Volvo er blitt for dyre i forhold til konkurrentene, XC70 var i sin tid noe dyrere enn tilsvarende toppmodell av Passat, men en god del rimeligere enn tilsvarende utstyrt BMW eller Mercedes. I dag er Volvo nesten priset som sistnevnte merker.
 
Svaret på spørsmålet ditt er vel hvor mye penger du har lyst til å bruke på bil – og hva slags bil du vil ha?

Selv kjører jeg en av de siste XC70’ene som ble produsert, det er min andre XC70. 235 hester, flott 5-sylindret motorlyd og masse ekstrautstyr til en fornuftig pris var avgjørende for meg. Jeg vurderte for øvrig seriøst V90D5, XC90T8/D5 og BMW X53.0D/40e.

De nye Volvoene har et klasseledende interiør, men jeg synes drivlinjen(e) er rimelig dårlige. Slappe girkasser med kortpustede bensin og dieselmotorer, med og uten hybrid. Hybridens firehjulsdriftsystem fungerer dårlig på vinterføre, da elmotoren driver bakhjulene, og kun bakhjulene – gjett hva som skjer når batteriet er tomt. I praksis oppleves bilen som forhjulsdreven, selv med strøm på batteriet. El-motoren er rett og slett ikke kraftig nok.

Verditapet på store SUV’er (og dyrere dieselbiler) er også helt hinsides om dagen, noe som bør tas med i betraktningen. Det er rett før elbølgen treffer oss, i løpet av kort tid har både Audi, BMW og Mercedes leveringsklare el-SUV’er. Det er ikke mer enn et par dager siden BMW viste sin iX3.

Jeg tror enten jeg hadde ventet et års tid eller to med å kjøpe «ny» bil, evt. funnet en pent brukt XC70. Hvis du absolutt må ha bil i dag, med diesel og firehjulstrekk, hadde jeg kjøpt en Mercedes All-Terrain. Jeg har tilbrakt litt tid i ny E-klasse, den er helt rå. IMHO knuser Mercedesen det som er til salgs av Volvo’er…..

Jeg synes for øvrig Volvo er blitt for dyre i forhold til konkurrentene, XC70 var i sin tid noe dyrere enn tilsvarende toppmodell av Passat, men en god del rimeligere enn tilsvarende utstyrt BMW eller Mercedes. I dag er Volvo nesten priset som sistnevnte merker.

Jeg testet ny E-klasse vs. V90 og jeg valgte V90 med T8. E-klassen hadde ca 200 dieselhester i en altfor tung bil (virket litt undermotorisert), ekstrautstyret var latterlig dyrt på Mercedes, og jeg synes personlig Volvoen var mer behagelig å kjøre, når det i tillegg var ca samme pris så var det enkelt valg for min del (i tillegg synes jeg V90en ser bedre ut).

Jeg har ikke angret på det valget i ettertid. Skulle jeg valgt annerledes hadde det evt. blitt en annen motor som er litt mer drivstoffgjerrig, for T8 er veldig tørst hvis man ikke får ladet. Dog begynner den å sette seg litt mer, så drivstofforbuket ser ut til å være på vei ned nå...
Enig med deg ift risiko mht teknologiutvikling, så da er leasing et godt valg.

Ang. batteri og 4-hjulsdrift, så sparer T8'en 20% av batteriet til bruk til 4-hjulsdriften, så det er ikke noe problem.
 
  • Liker
Reaksjoner: time
Jeg testet ny E-klasse vs. V90 og jeg valgte V90 med T8. E-klassen hadde ca 200 dieselhester i en altfor tung bil (virket litt undermotorisert), ekstrautstyret var latterlig dyrt på Mercedes, og jeg synes personlig Volvoen var mer behagelig å kjøre, når det i tillegg var ca samme pris så var det enkelt valg for min del (i tillegg synes jeg V90en ser bedre ut).

Jeg har ikke angret på det valget i ettertid. Skulle jeg valgt annerledes hadde det evt. blitt en annen motor som er litt mer drivstoffgjerrig, for T8 er veldig tørst hvis man ikke får ladet. Dog begynner den å sette seg litt mer, så drivstofforbuket ser ut til å være på vei ned nå...
Enig med deg ift risiko mht teknologiutvikling, så da er leasing et godt valg.

Ang. batteri og 4-hjulsdrift, så sparer T8'en 20% av batteriet til bruk til 4-hjulsdriften, så det er ikke noe problem.

V90T8 er en flott bil, ikke noe dårlig valg :)

Jeg er enig i E220D ikke akkurat er noen racerbil, men det begynner å hjelpe med E350D ;)

Det er riktig at batteriet i Volvoen skal spare strøm, i praksis fungerer det ikke alltid like bra. Kjenner to stykker som har problemer med dette på den siste veistubben opp til hytta, etter en lang kjøretur. En annen utfordring er at drivlinjen kan være nokså "treg" selv med strøm på batteriet, det vil si at man kan merke at bensinmotoren må starte for å dra i gang forhjulene - typisk ved kaldstart. Da blir det fort noen runder med hjulspinn.....

Jeg tenker at hybrid kan være OK dersom bilen skal brukes mye i byen (på strøm), er det derimot "hyttebilen" går vinningen opp i spinningen - mitt råd er å velge diesel med mindre man bor midt i Oslo-gryta :eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Jeg var i samme situasjon for et par måneder siden. Hadde veldig lyst på T8 i en eller annen form, men synes det ble litt for dyrt. Vurderte også XC70, men den falt ikke helt i smak. Endte opp med en pent brukt A6 allroad og er (foreløpigo_O) veldig fornøyd med det.

Når det gjelder drivlinje så var jeg veldig klar for strøm eller hybrid men slo det etter hvert fra meg. Diesel passer foreløpig best for meg og det virker på meg som det er mulig å gjøre noen gode kjøp i disse tider..
 
Har kjørt mye T8 og er ikke imponert over drivlinjen. Gearkassen responderer ikke slik jeg vil den skal og firehjulsdriften ved aktiv vinterkjøring er lite forutsigbar. Komforten er derimot førsteklasses og interiøret ser pent ut. Syns infotainmentsystemet til de nye Volvoene er tungvint å bruke og bilen jeg har disponert har også hatt et etter min mening skyhøyt forbruk når den ikke lades (godt over literen på langkjøring). Jeg ville droppet hybrid og valgt BMW 530d x-drive i denne klassen. De to bilene du lister opp har jo svært forskjellig pris. Jeg ville aldri betalt 800 000,- for en Volvo med firesylindret motor, så hadde nok valgt en velutstyrt XC70 Classic, selv om det begynner å bli en relativt gammeldags bil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
V90T8 er en flott bil, ikke noe dårlig valg :)

Jeg er enig i E220D ikke akkurat er noen racerbil, men det begynner å hjelpe med E350D ;)

Det er riktig at batteriet i Volvoen skal spare strøm, i praksis fungerer det ikke alltid like bra. Kjenner to stykker som har problemer med dette på den siste veistubben opp til hytta, etter en lang kjøretur. En annen utfordring er at drivlinjen kan være nokså "treg" selv med strøm på batteriet, det vil si at man kan merke at bensinmotoren må starte for å dra i gang forhjulene - typisk ved kaldstart. Da blir det fort noen runder med hjulspinn.....

Jeg tenker at hybrid kan være OK dersom bilen skal brukes mye i byen (på strøm), er det derimot "hyttebilen" går vinningen opp i spinningen - mitt råd er å velge diesel med mindre man bor midt i Oslo-gryta :eek:

Ja, med E350D snakker vi om noe annet, men da er prisen annerledes også;)
Hmm, det er merkelig. Da må de jo nesten ha kjørt i 4-hjulstrekk modus hele veien, for den regenerer ved vanlig kjøring når batteriet er tomt. Hva slags vei man kjører og kjøremønster på har jo sikkert litt å si. Valget med el bak og bensin foran er vel tatt bl.a. pga plassbesparelse, om jeg ikke tar helt feil. Du merker det jo egentlig ikke særlig på plassen i V90 at det er en hybrid. Jeg hadde en Superb tidligere og synes egentlig plassen er ganske lik (dog litt dårligere beinplass bak på Volvo).

Ellers er jeg enig i det du sier om drivlinjen, så ved en del gasspådrag merker du det, dog ikke særlig ved vanlig bykjøring.

Jeg bor ikke midt i gryta, men er ikke langt utenfor, som jo selvfølgelig spilte inn på valget:) Men alt i alt var det totalpakka som var utslagsgivende for meg, og måtte gjort et eller annet kompromiss om jeg skulle valgt noe annet.

Btw @berekraft, jeg lå på over literen på mila de første langturene jeg hadde, men i det siste har den ligget helt nede på 0,65-0,75 (dog bar vei), så kan hende det er noe som "går" seg til. På småkjøring ligger den dog på over mila.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Når det gjelder nye MB E220D så kan jeg ikke forstå at man kan beskrive den som undermotorisert, i forhold til hva da?

Den har 193hk, går 0-100 på 7.3 sekunder, og har 400 nm i dreiemoment, men klart, det kommer an på hva man forventer, hva man er vant til.

Sammenligner man med 90% av andre biler der ute er jo ikke denne treg eller svak på noen måte.

Har selv en 2015 E220D med 175 hk og det er faktisk utrolig sjelden jeg trenger å tråkke pedalen i bånn, har iallefall aldri tenkt at den er undermotorisert.

Husker jeg hadde 1993 E300D med 113 hk sugediesel, selv den var ok men da var pedalen ofte i bånn, uansett herlig bil det og.

Spesielt i Norge der trafikken som regel går mellom 50-70 km/t kan man jo fint klare seg med liten motor uten at man lider av den grunn.
 
Når det gjelder nye MB E220D så kan jeg ikke forstå at man kan beskrive den som undermotorisert, i forhold til hva da?

Den har 193hk, går 0-100 på 7.3 sekunder, og har 400 nm i dreiemoment, men klart, det kommer an på hva man forventer, hva man er vant til.

Sammenligner man med 90% av andre biler der ute er jo ikke denne treg eller svak på noen måte.

Har selv en 2015 E220D med 175 hk og det er faktisk utrolig sjelden jeg trenger å tråkke pedalen i bånn, har iallefall aldri tenkt at den er undermotorisert.

Husker jeg hadde 1993 E300D med 113 hk sugediesel, selv den var ok men da var pedalen ofte i bånn, uansett herlig bil det og.

Spesielt i Norge der trafikken som regel går mellom 50-70 km/t kan man jo fint klare seg med liten motor uten at man lider av den grunn.
Det var vel mest min personlige følelse av å kjøre den, og på papiret tar jeg jo feil. Følte ikke at det var så mye som skjedde når jeg trykket på gasspedalen, og hadde nok forventet mer. Derav følelsen av at den virket litt undermotorisert.
At det er en veldig stor bil bidro jo til inntrykket.

Kanskje det var forventningen at man skulle oppleve RS-takter når man gikk fra 140hk Skoda som ikke ble helt oppfyllt :p

Men uansett, MB 220d er en meget flott bil det også:)
 
Er det ikke dumt å kjøpe gammal XC70 diesel nå i disse "diesel-forbuds-tider"?
Vi bytter ut vår XC70 D4 til V90CC T5 nå om en drøy måned. Synd CC versjonen ikke kommer som hybrid :(
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Joda, selv en E350 Mercedes kjennes «undermotorisert», dersom man f.eks forventer AMG prestasjoner.

Når det gjelder E220D må man jo trykke litt til helst med kickdown for at den skal flytte seg for alvor, et halv centimeter på gasspedalen kjennes ikke i ryggen, men det gjør det nok på en e350...
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Er det ikke dumt å kjøpe gammal XC70 diesel nå i disse "diesel-forbuds-tider"?
Vi bytter ut vår XC70 D4 til V90CC T5 nå om en drøy måned. Synd CC versjonen ikke kommer som hybrid :(

Det er sikkert mange gode grunner til å kjøpe bensin i stedet for diesel, men for de som ikke jevnlig er avhengig å kjøre i Oslo, Bergen eller Trondhjem er vel fortsatt diesel veldig aktuelt. (Jeg håper dette "dieselforbudshysteriet" snart tar slutt:confused:) Hvis du tar en V90CC som eksempel så bruker vel en T5 ca 0,2l mer på mila (hentet fra Volvos brosjyrer) enn en D5. I tillegg så koster vel en liter bensin ca ei krone mer enn en liter diesel. Blir jo litt penger av det også.
 
  • Liker
Reaksjoner: hanse
Kjører selv xc70. Testet xc90 T8. For min del er plass og komfort er viktigere enn kjøreegenskap. Teknolgi går fort framover.
3A635739-789C-4BD8-8E2B-5F757635B5B4_zpsuud1evgs.jpg
 
Vurdert å lease? Hadde ikke tatt sjansen på å kjøpe fossilbil uansett nå nesten. Hva skjer om fem år med bensinen? Forundrer meg ikke om alt fossilt er fyfy da..

Går inn i en ny leasingavtale nå, Tiguan 190tdi med masse utstyr, en relativt god kampanje og opplever at vi får en god deal. Diesel rett og slett fordi det gir litt mer skyv, bruker endel mindre og med leasing slipper du problemet med salg. Bor midt i Oslo-gryta og tar bussen hvis det blir kjøreforbud.

Volvo er blitt fine! Siklet lenge på T8, men blir for dyr for oss.
 
Xc90 teighten er en flott vogn, dyr men der er lite som kan konkurrere med den enda. Vel foruten å gå på reine bensin/solar vogner
 
Tja.. Slår et slag for Q7 e-tron. Fullverdig quattro, sekssylindret diesel og klassens største batteri. Fantastisk bil å kjøre og klarer seg med 0,6 liter på mila på langkjøring.
 
  • Liker
Reaksjoner: berekraft og Preacher
Tja.. Slår et slag for Q7 e-tron. Fullverdig quattro, sekssylindret diesel og klassens største batteri. Fantastisk bil å kjøre og klarer seg med 0,6 liter på mila på langkjøring.

Jo da. Men den har ikke så praktisk (og estetisk) interiør.