WUS review: Girard-Perregaux ww.tc 'Financial'

Jon Henrik

Grunnlegger
Medlem
12. okt. 2007
Sted
Fredrikstad
GPFTC1.jpg

En av moderatorene på WUS har skrevet en review og tatt noen flotte bilder av GPs ww.tc Financial:
http://forums.watchuseek.com/f2/wus-feature-girard-perregaux-ww-tc-financial-582534.html

Klokken er en worldtimer som også viser åpningstidene på flere av verdens største finansmarkeder. Dette gir kanskje klokken en litt nisjepreget appell, men GP er jo tross alt "Watches for the few" ;)

Det er vel fort litt delte meninger om klokker som er såpass spesielle, men det er vel ingen hemmelighet at jeg er fan :)

Flott review, og flott klokke:) Den er selvfølgelig litt sær, men det er også litt spennende med sånt, ligger designet godt, selvom jeg heller litt mot at det kan bli vel mye rot med alle destinasjonenei ytterkant av skiven;)

Stilig... Men litt stiv pris?
Ikke egentlig? Prisen er vel temmelig i tråd med lignende klokker i samme klasse. Både GP og f.eks. Vacheron Constantin har vel kommet litt i skyggen av de andre store sveitserne (PP, AP, JLC) de siste årene, og GPs nærmeste konkurrent er vel JLC. Tviler på at en JLC worldtimer ville kostet noe mindre :)

Flott review, og flott klokke:) Den er selvfølgelig litt sær, men det er også litt spennende med sånt, ligger designet godt, selvom jeg heller litt mot at det kan bli vel mye rot med alle destinasjonenei ytterkant av skiven;)
Det er vel egentlig ingen tvil om at skiven er temmelig rotete, men nettopp destinasjonene er jo nødvendige for å gjøre dette til en worldtimer ;)

Hadde vært spennende å se denne klokken på NATO :D

Både GP og f.eks. Vacheron Constantin har vel kommet litt i skyggen av de andre store sveitserne (PP, AP, JLC) de siste årene, og GPs nærmeste konkurrent er vel JLC. Tviler på at en JLC worldtimer ville kostet noe mindre :)

Der lærte jeg noe nytt, gitt. Hadde aldri trodd at GP var i nærheten av samme liga som VC. Sistnevnte trodde jeg var helt i toppen og konkurrerte med Lange og Patek. GP trodde jeg var kanskje et hakk under Panerai/Rolex.

Der lærte jeg noe nytt, gitt. Hadde aldri trodd at GP var i nærheten av samme liga som VC. Sistnevnte trodde jeg var helt i toppen og konkurrerte med Lange og Patek. GP trodde jeg var kanskje et hakk under Panerai/Rolex.

Der kan du se :)

Du har helt rett i at GP ikke er helt i samme liga som VC. Sveitsiske klokkers "tre store" omfatter PP, AP og VC, selv om jeg egentlig vil si at både AP og VC befinner seg noe under PP. Utvider man begrepet til "fem store", så er JLC og GP den naturlige utvidelsen. Her er det primært historien som manufakturer som spiller inn, men også i forhold til urenes pris.

Se bare hva våre venn "Watch snob" skriver ;):

Girard-Perregaux is haute horlogerie to be sure. The company makes some fine timepieces with hand-built, finely decorated in-house movements. The 1966 line, for example, is a masterful execution of classically styled watches. All in all, the brand makes a worthy alternative to the usual suspects at the top of the horological heap. The problem with Girard-Perregaux is, when people have enough money to enter this stratus of watches, they tend to go for Lange or Patek or Audemars-Piguet, and it has given Girard-Perregaux a bit of an inferiority complex. And that’s a shame because, other than Jaeger-LeCoultre, Girard-Perregaux might just represent the best “bargain” (I hate that word) in high-end watchmaking. You’d never be able to touch a chronograph from Patek or Lange for $20,000, yet the 1966 chrono from Girard-Perregaux gives up little to its Swiss brethren yet costs less.

Ellers er Hodinkee sin dekning av G-P svært bra:
http://www.hodinkee.com/blog/category/girard-perregaux

Jeg skal prøve å snekre sammen en artikkel om GP så snart jeg får min tilbake fra service :)

Se bare hva våre venn "Watch snob" skriver ;)

Jeg skal prøve å snekre sammen en artikkel om GP så snart jeg får min tilbake fra service :)

The Watch Snob er jo et stykke kunst som de sier i utlandet :p

Hadde vært kjekt med en informativ artikkel om GP ja! :)

Spennende med fokus på klokker som man, (dessverre) normalt, ikke titter på. Klokken du presenterer øverst er nok litt for sær for meg, men like fullt en spennende nisjeklokke :)