WTF - SARA

Medlem
4. aug. 2011
Innlegg
1.636
Sted
Kristiansand
Sara var kona til Abraham og hun kom fra Ur.


Men hva kom i posten til meg?


Seiko SARA009, i en veldig pen stand.


Emaljert svart skive med arabiske tall, og et datovindu som etter min mening aldri skulle vært der. Nå ser datovinduet veldig malplasert ut på bildene og det fungerer bedre live.


Skiva er veldig svart og vansklig å ta bilde av, da den reflekterer alt. Emaljerte skiver blir nesten ikke lysbleket eller fuktskadet, de kan derimot sprekke/knuse.






Kassa har en fantastisk finish og et vintage design som minner om 50-60 talls klokker. Diameteren er 38,5 mm men den føles betraktelig større på armen.


For Seiko fans. Seiko SARA serien kom rundt 2007 og var jdm, det ble aldri noen storselger. Dette skyldes nok prisen på 210.000 jpy (dengang ca. 1.700 usd), som tilsvarte 3-4 klokker av SARB serien, eller nesten en Grand Seiko.


Klokka gir betraktelig mer kvalitetsfølelse en SARB serien, og jeg er veldig imponert over finish og byggkvalitet på denne modellen.


SARA serien er sjeldne og lite kjent, mitt eksemplar lå 8 mnd til salgs på WUS og med en prisreduksjon på 25%, før jeg grabbet den med mine grådige klør.


Urverket er 4L25. 4L kalibret ble utviklet rundt 2006 og 4L75 sitter i noen Credor klokker, mens SARA serien er de eneste jeg kjenner til med 4L25 urverket. Det er 28.800 bph, 25 juveler og 42 timers gangreserve.


. Det er ikke mye å finne om 4L kalibret på nett. Men det er endel spekulasjoner om at det er lisensiert ut til Festina Group og at Soprod A10 er basert på 4L kalibret. Tråder om dette fra rundt 2009 fins bla. på timezone. I 2012 skriver Watches by SJX: "Seiko Instruments Inc (SII) previously supplied cal. 4L movement via Soprod. Officially Seiko denied it, but some in Seiko Corp unofficially admitted that Soprod A10 ("A" indicates "Altanus", meaning alternative) is based on the Seiko cal. 4L."


Her har jeg økt kontrast og skygger noe ekstremt, for å få bedre frem detaljer.



WS med mobilkamra.
Jeg liker i alle fall mi Sara på tross av skavanken med datovindu for nærme tre tallet.


Sara er på plass i boksen, tatt for titten :)
 
Utruleg flott "Sara"!

Synes "font" på talla her er utruleg flott, og digger viserene.
Skiva er og for elsk her, men deler din oppfatning av at dette skulle vore ei "nodate" skive.

Gratulerer!
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Ali
Gratulerer med ennå en flott Seiko, og for dine informative tråder!
Får man spørre hva SARA kostet ferdig i boksen din?
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Ali
Veldig fine bilder av en nydelig Seiko jeg ikke vet så mye om. Enig mht datovinduet, skulle man hatt det burde klaringen mot tre-tallet vært økt noen millimeter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Ali
Gratulerer med enda en flott Seiko! Denne likte jeg godt, men er enig i betraktningene om datovinduet.
Takk for lærerik unboxing!
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Ali