WTB: Mekanisk eller automatisk verk (evt. klokke med dette)

Medlem
23. mars 2008
Innlegg
148
Sted
Oslo
Ønsker primært kun å kjøpe et verk, men kan kanskje kjøpe en hel klokke og hvis noen har en som fyller kriteriene:

Mekanisk eller automatisk (sistnevnte er å foretrekke, men er litt vanskelig med tanke på begrensninger på størrelsen)
Maks 28 mm bredt og ca. 4 mm tykt.
Må gå godt og være i helt fin stand
Må ha konvensjonell sekundviser
Bør ha datofunksjon, hvor midten på datohjulet er rundt 1 cm fra senter av verket (selve datohjulet bør ikke være større enn 3 mm)

Grunnet problematiske begrensninger på størrelsen ser jeg for meg at dette må være et verk/et ur fra 60/70-tallet, kanskje også et dameur. Så nytt som mulig er å foretrekke, men med dagens klokkestørrelser blir dette vanskeligere. Men bare å si fra hvis noen har noen forslag.

Pris: opp til 400
(ja, du leste dessverre riktig)
 
Jeg vet ikke om det har sekundviser, men jeg vet helt sikkert at det ikke har dato. Du får det for 150 kr ink. frakt om du er interessert. Uret er av merke Revue helt "nytt", ubrukt i eske. Fra 50-70 tallet. What you see it what you get, dvs ingen visere eller annet følger med. (Nei, heller ikke Mitutoyo´n :p)

CIMG1139.jpg

CIMG1140.jpg

CIMG1142.jpg

CIMG1143.jpg
 
Men hva med Macen? Den følger vel med!?

Men har du noen anelse om hvordan det går? Trenger det service? Forventer ikke akkurat at du vet det, men har du noen som helst anelse om gangreserven på det? Takk for svar på slitsomme spørsmål. :)

OT: Hva måtte du ut med for det digitale skyvelæret? Driver og knoter med et analogt et selv, får liksom ikke nøyaktige nok målinger føler jeg.
 
Jeg kan trekke det fult opp og se hvor lenge det holder. Urverket har ligget i esken sin i mellom 60-40 år, så en service er nok å foretrekke. Jeg har målt gangen til 22 s/dag Dvs 22 sekunder for fort på 24 timer. Dette kan sikkert justeres.

Et digitalt skyvelære med høy kvalitet koster rundt 2000 kr. Om man maskinerer er man avhengig av et skyvelære som tåler litt kjølevæske, så ip 67 som det er på mitt er nesten et must. Regner med at du får et på biltema for 500 kr også, regn da ikke med samme presisjon.
 
Ja, hvis du hadde giddet å gjøre det samt måle avstanden mellom ytterkanten på verket og innsiden av kronen så hadde det vært strålende! :) Beklager mye graving!
 
15 mm fra senter av verket til innsiden av kronen. Dvs 5 mm fra ytterkant av verket til innsiden av kronen.
 
Om du sender meg adressen din kan jeg sende deg urverket på mandag. Om det passer setter du over penger til meg, om det ikke passer sender du meg det bare tilbake?
 
PM skal være sendt. Enten får du den ikke, eller så får du rundt tusen stykker :p Datakløne hvor?