Kohe321
Støttemedlem
- Medlem
- 19. okt. 2011
En flott anleding til å komme med en tanke jeg har hatt i det siste, og såvidt har unngått å poste - inntil nå.
Hvis man har en klokke, slik som f. eks min Tudor 7928 hvor det er vanskelig (visstnok - men i prinsippet et hvilket som helst ur som har gått ut av produksjon, og ikke har standard verk som fortsatt benyttes) å få tak i reservedeler, så må det da være bedre å la uret ligge rolig når det ikke benyttes, og heller stille det når man tar det frem. Selv om olje raskere stivner ect, så vil vel den totale slitasje på de mekaniske delene være mindre - eller er jeg helt på tur - for alt jeg vet så blir slitasjen med dårlig olje ect større.
Tenkte bare...
Vanskelig spørsmål. Vet rett og slett ikke hva som sliter mest på verket i dette tilfellet - at det går konstant på winder, eller blir liggende rolig, men må stilles og startes fra tid til annen. Det har nok litt med hvor ofte du går med det også? Hvor ofte tar du det på armen i rotasjonen din? Ikke at jeg kan klare å svare basert på denne informasjonen heller, men vil tro at det sliter mer på verket at det stopper, starter og stilles flere ganger i uken enn at det går konstant på winder.