What to do - Omega Constellation

Medlem
5. sep. 2016
Innlegg
3
Sted
Oslo
Hei.

Nytt medlem her, men fant ut at dette er sikkert rette forum å spørre.

Arvet for mange år siden en Omega Constellation (gull belagt). Dette er ikke en klokke jeg bruker, ei heller ser jeg for meg at jeg kommer til å bruke den, da den er litt liten for min smak. Jeg tipper at klokken er fra 60-tallet engang.

Spørsmålet (ene) er, hva gjør jeg? Er det en "samleklokke"? Eller er det en klokke man kan selge/bytte inn i noe mer gangbart (på veien mot en Submariner)? Og hva er et fornuftig skritt videre? Er aktiv dykker, og vil gjerne ha en dykkerklokke (som ikke skal brukes under vann).

Og hvis man skal selge den, hvordan går man frem og hva er en slik klokke verd? Den fungerer fint, og har vært på overhaling hos Bjerke.

På forhånd takk for hjelp.

Det er veldig tilsvarende denne (fikk ikke til å legge inn bilder her)

http://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/vintage-details/15085/
 
Redigert:
Hei

Dette er absolutt en salgbar klokke. En Pie Pan i gullfinish som er nylig servet blir du kvitt på noen dager hvis du legger ut en annonse her inne. Umulig å anslå verdi uten bilder, men jeg vil jeg tippe verdi et sted mellom 7-11000 kroner.

Men det er også en klokke jeg tipper du kommer til å angre bittert på at du selger. Du har arvet den. Det er en av de store klassikerene, du kan bruke den som dressur resten av livet med fornuftig vedlikehold og du kan mest sannsynlig la evnt unger gjøre det samme.

Når det er sagt, har lett etter en sånn en stund så skal du selge den send meg en PM.
 
Hei.

Og takk for svar. Tenkte jeg skulle få tatt den med ned til Bjerke for en vurdering av hva det er. Vet min Grandonkel fikk den for 40 eller 50 års tjeneste der han jobbet, så antar at det er en "gullklokke", men hva det innebærer kan sikkert Bjerke svare på.

Den har ligget stille i skuffen en stund, men straks jeg har håndert den, tikker og går den igjen.

Jeg har sett endel bilder av disse på nettet nå, og svært mange har SS-"lokk" på baksiden, mens min har "gull". Om dette betyr at det faktisk er en gull-klokke eller om alt bare er gullbelagt vet jeg ikke. Med en meget enkel skinnrem veier den 49 gram.
 
Høres ut som en spennende klokke;)
Hvis du legger ut noen bilder her er det helt sikkert noen som kan gi deg mer info.

Når det gjelder urmaker i Oslo kan jeg jo tipse deg om Urmaker Sutterud på Bjølsen, forholdsvis sikker på at de hjelper deg bedre med denne enn Bjerke.
 
Takk for tips om urmaker. Har vært der nå og fått de til å kikke på klokken. Det viser seg å være en 18k Omega Constellation fra 60-tallet. Nå er bare spørsmålet, what to do....
 
Takk for tips om urmaker. Har vært der nå og fått de til å kikke på klokken. Det viser seg å være en 18k Omega Constellation fra 60-tallet. Nå er bare spørsmålet, what to do....
Hei, dette er en meget populær samler modell, såkalt Pie Pan ut fra hvordan skiven er utformet (hvis lik den på bildet i posten ovenfor). Modellen i 18k er spesielt ettertraktet og går for høyere priser (i god stand) enn antydet ovenfor for en gullbelagt modell. Du bør vurdere affeksjonsverdien for deg før du selger da du fort kan komme til å angre deg, den er uansett lettsolgt :)
 
Gi den en overhaling av urverket og behold den. Vær forsiktig med å la urmakeren polere og shine den opp for mye. Klokker med mindre kasser er trenden nå, og denne kan du bruke til finstasen.